Jump to content

dress og reim vs "jaktbekledning" uten reim.


FreeSkier

Recommended Posts

Heisann! 

Fikk endelig rota meg til å ta jegerprøvekurs for litt over ett år siden i en alder av 29. Har skutt 250-350 skudd med .308 og ca samme med gammel 22lr etter dette. 

 

Klarer på en bra dag å holde tieren på 5 skudd liggende uten reim på 100m. (Sauer 101 Select i .308 med demper,  43cm pipe og eldre Nikon 2,5-10x50.) 

 

Hvor mye bedre kan jeg forvente og skyte med str 200, dress, reim og hele pakka? (Har såvidt luftet tanken på å skaffe meg en str, selv om jeg ikke har hverken råd eller tid til enda en morsom hobby?) 

 

Skøyt også akkuratt denne serien stående på strak arm.. (bilde) 

 

Trener i utgangspunktet for å bli en bedre å tryggere jeger. Men synes det er morsomt å skyte på skive også! ? 

 

PSX_20170720_214102.jpg

Edited by FreeSkier
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Bedre enn kun tiere er vanskelig. Fem tiere på rad er en bra start, men kunsten er å klare det 35 ganger på rad. Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt ut fra 5 skudd.

Uansett er rem en stor fordel. Hvor mye jakka betyr, bortsett fra kroken, vet jeg ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, det kom en skikkelig slenger sist (merk at det er skutt 6 skudd). Så at det er mangel på kontinuitet er det ikke mye tvil om? spørs om jeg får prøve få lånt en str m/diopter og reim så jeg får sett hva jeg synes å hvordan det går. Lite miljø i området, men regner med det er en å annen str rundtomkring likevel?

 

Ser ikke helt for meg at jeg er "baneskytter-typen", men man vet jo ikke før man får prøvd skikkelig utstyr. 

DSC_1010.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det er litt forskjell på folk her. Noen skyter en del bedre, men de fleste ser ut til å skyte liggende ca likt med de to alternativene du beskriver. Hvis du må ha en god dag for å skyte 50 med 5 skudd på 100m med kikkert og reim, så er det nok avtrekk og skikkelig stilling du må lære deg - og da konner samlingene med trening. Ikke med dress.

Dressen gjør liggende litt mindre slitsomt for mange, men det er på stående den er gull. Det er nok noen poeng i den på

kne også, men når du lærer deg stillinga, så er det bare noen få

den redder. Stående er det MYE å hente på en god dress for

oss vanlige, men de gode skyter utrolig bra uten også.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Hvis du må ha en god dag for å skyte 50 med 5 skudd på 100m med kikkert og reim, 

Takk for godt å utfyllende svar @M67

? Sålangt har jeg skutt uten reim både liggende og stående (på strak arm). Blitt lite skyting knestående. 

 

Innser nå at tanken på fullt dfs.no kit ikke var så god, da målet jo egentlig er å bli bedre på jakt og kanskje jaktfelt. Og at jeg bør sette egne mål, istedenfor å kjøpe dyrt utstyr å sammenligne meg med dfs-skyttere for å holde det spennende. Poenget var vel egentlig å holde skytinga på skive interessant nok til at jeg fortsetter å trene en del også fremover. (jeg blir nok fort lei av å ligge skyte på skive om jeg ikke har enten noen å sammenligne med, eller et mål å nå) 

 

For å da holde relevansen ift. jakt og jaktfelt størst mulig når jeg skyter på skive er det kanskje lurt å da fortsette å skyte uten reim? Eller får jeg trent bedre på f.eks. stilling og avtrekk med reim? (skyter litt på papp på 300m med anlegg som rypejakttrening, så får en del avtrekks-trening der)

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg samme kompetanse som M67, men tillater meg likevel å komme med et råd: Kjøp en .22 og tren på 15 meter med DFS og 50 m med NSF. Da blir du i hvert fall oppmerksom på hva avtrekk ha å si. Du skal ikke ha mye avvik før du havner i 9-eren på 50 meter. Dessuten tillater prisen mengdetrening. Jeg tror ikke det er mulig å bli god på dette (heller) enn ved kombinasjonen av kvalitet og mengde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips alle sammen!

Da er det sendt forespørsel på pris på CZ 455 22lr varmint m/trestokk og demper til noen butikker. Så satser jeg på at det blir en del mengdetrening med den, om det blir så jeg tar meg råd til det nå. Da kan jeg også skyte når jeg vil på egen eiendom, uten å plage naboene med smell. ?

 

Link to comment
Share on other sites

Om du kan leve med syntetstokk og har bruk for en rimelig men velfungerende kikkert, selger Jaktkroken i Hønefoss CZ 455 varmint + Nikko kikkert for rett under fire tusenlapper. Kjøpte nettopp en selv, og er svinaktig fornøyd med rifla og handelen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...