Jump to content

Forlengelse av kolbe til hagle


Peraka

Recommended Posts

Heisann! Er en 19 år gammel gutt som fikk en brukt hagle i bursdagsgave for et års tid tilbake, men den er alt for kort for meg. Lagde en midlertidig forlengelse av noe trematerialer jeg fant i garasjen, men det ble ikke bra. Har noen noe tips til hvordan en kan lage sin egen forlenger? Er det samma om jeg bruker hvilket som helst tre, eller burde jeg bruke valnøtt, slik som kolben allerede er? Det vil jo bli en forskjell uansett hva jeg gjør, siden kolben er oljet med olje som ikke er nøytral. Hva burde jeg gjøre for å finne riktig lengde som jeg trenger? 

Det var en dame som hadde den tidligere, og hun var mye kortere enn meg. Den midlertidlige delen er 4cm i dybde og den er også for kort... 

Skruene som holder kolbekappa(er det det heter? den bakerste delen på kolba) er også for korte hvis jeg lager en lengre del. Kan jeg da bruke vanlige treskruer eller vil stokken sprekke? 

Til sist er gjengene til den ene skrua i kolben blitt ødelagt, og dermed er det bare en skrue som holder kolbekappa på plass... 

Setter stor pris på svar! :D 

Edited by Peraka
Link to comment
Share on other sites

TS. Vet ikke hva du skal bruke hagla til. Men der det til jakt og spessielt på vinterstid (med mye klær på kroppen), kan det være en fordel at kolben er noe for kort. Det er relativt enklet å skyte, selv med en noe for kort kolbe. Være om den var for lang. :) Det er bare å føre hånden som holder i fortreet lengere frem, så tvinger du også hele hagla lengere tilbake. Mine hagler har alltid hatt korte kolber, så dette er prinsippet jeg bruker både på bane og på jakt med lite klær på overkroppen. Da er de også brukbare på vintern i 15 - 20 minus.

 

Vet ikke hvor mange cm, du mener du må forlenge kolben. Og selv om det finnes både skims (til å legge i mellom) og tykkere kolbekabber, så er kanskje ikke dette løsningen. Kanskje andre har oppdaget noe fiks løsning.

 

Ønsker du å benytte treverk, ville jeg overlatt jobben til en børsemaker som utfører slike jobber. De har også normalt en "jigg", som kan justeres for å finne både lengde på kolbe, "fall og "cast off". På bakgrunn av det du skriver, tror jeg ikke du bør "fikle" med dette selv. Ellers så ville jeg benyttet valnøtt med "nogelunde" samme farge og mønster/årringer. Kan være et problem å finne. Med med erfaring og rett farge på beisen, så kan det likevel bli brukbart. Et skøtestykke i tre, bør helst limes fast og ved bruk av treplugger og helst settes i spenn mens limet tørker. Ellers er det da lange skruer å få kjøpt. De fleste skruer med grove gjenger kan brukes, bare ikke typiske metallskruer. De har for små og "tynne" gjenger. En byggevare kan sikkert hjelpe å finne egnede skruer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er trønder så jeg "svarer" med noen spørsmål :D

 

Hvor lang er kolben (uten noe forlengning) ?,.. du måler fra fremste avtrykker (om det er 2) til mitt på bakkappa.

Hvor lang er du selv?

 

"4cm, .. og likevel for kort" ?? - Hvorfor tror du det?

 

En "normal" kolbelengde ligger mellom 35,5 - 37 (37,5)cm.

 

Om du må forlenge kolben så mye,.. over 4cm - og om det  er en noenlunde kostbar hagle ville jeg overlatt dette til en "proff".

 

 

 

 

 

 

 

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, bobby skrev:

Hvor lang er kolben (uten noe forlengning) ?,.. du måler fra fremste avtrykker (om det er 2) til mitt på bakkappa.

 

Ja, glemte den. Men ante vel også at TS trenger proff hjelp.

 

Riktig som du er inne på. :) Men, kanskje vi må pressisere litt. Når en holder hagla (med fingeren på fremste avtrekker) og med overarmen rett ned (vertikalt), så er det meningen at bakant av kolben skal passe inn mot albuleddet. Her kan en måle antall cm, hvis haglekolben er for kort.

 

Jeg stusset også på behovet, for ekstrem kombeforlengelse. Bare  en Østlending her. :)

Link to comment
Share on other sites

Hva betyr TS? hehe..:D

 

1 time siden, Geco5 skrev:

Vet ikke hva du skal bruke hagla til

Den skal brukes til jakt :) Er også ukentlig på skytebanen med samme hagle. 

 

1 time siden, bobby skrev:

Hvor lang er kolben (uten noe forlengning) ?

Akkurat nå er jeg på jobb, men kan finne det ut ikveld :) 

 

1 time siden, bobby skrev:

"4cm, .. og likevel for kort" ?? - Hvorfor tror du det?

Dette tror jeg, fordi jeg ser hele skinna når jeg har kinnkontakt med kolben. 

 

Er det dyrt å sende den til en børsemaker?

 

Tusen takk for svar! 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Peraka skrev:
1 time siden, bobby skrev:

"4cm, .. og likevel for kort" ?? - Hvorfor tror du det?

Dette tror jeg, fordi jeg ser hele skinna når jeg har kinnkontakt med kolben. 

 

Ikke forveksle høyde/lengde.- Virker jo som om kolbekammen er noe høy om du ser "hele skinna".

 

Om nesa får "en kakk" av tommelen ved anlegg = kolbe for kort.

Om kolben "huker" seg fast i jakken ved anlegg = kolbe for lang. :D

 

Fint å få høre lengden i kveld,... men du vet evt hvor lang du selv er 9_9

Jeg selv er 1,90m (kanskje krympet 1cm :grin:) men kolbelengde er forholdsvis kort på mine hagler.

Varierer  mellom 35,5 - 36,5 cm.

Som Geco5 også var inne på,.. (for)lange kolber er noe herk.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...