Jump to content

Recommended Posts

Hei folkens :)

Sommeren er her og revejakta er i gang, jeg har kjøpt meg rifle i 6,5x55 og vil jakte rev. Har allerede prøvd å lokke på 2 hogstfelt som er ganske oversiktlige.

Første satt jeg med vinden mot meg men fant senere ut at dette var motsatt på revelokkinh og satt da med vinden i ryggen.

 

Lokket (eller prøvde hvertfall) med Hareskrik og musepip, men så ingen rev, bare masse duer, en hare og ei rugde, og den ************ knotten som tvang meg hjem etter å torturere meg gjennom både camodress og myggnetting!!

 

Jeg vet det ble observert rev rundt 20 tiden på dette hogstfeltet, dagen etter sen ble sett satt jeg der fra 18.00 til rundt 21.00 dog flyttet jeg meg over på et annet felt litt før 21.

 

Er det noe jeg kan gjøre bedre, er det noe mer jeg kan gjøre, har dere noe tips som jeg kan få nytte av?

 

Jeg kan jakte rovvilt i 2 terreng, begge er stort sett tett skog og hogstfelt. Der det er jorder er det tettbebyggelse og ikke mange som liker at det smeller, har heller ikke kontakt med bønder foreløpig.

 

Jeg har X3M1 løvcamo dress med hette og hele pakka men vet ikke hvor nødvendig dette er eller om det bare er gimick?

 

Setter pris på hjelp fra kammerfolket :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mye bedre erfaring med fugleskrik enn med hareskrik nå på sommeren.

Så om mulighetene for å kjøpe en fugleskrikfløte er der, så vil jeg råde deg til det.

Ellers er jo ikke to kvelder uten å se rev unormalt, du har jo sett mye annet spennende :)

Vinden bør du ha i ryggen som du sier 

Link to comment
Share on other sites

TS. Du vil aldri se rev ute på hogstflata (el. jorde), hvis reven får vitring av deg. Så selv om lyden bærer lengere i medvind, så kommer ikke reven. :) Og det å lokke på dyr, er en kunst. Noen blir dyktige, etter mye trening over år. Andre lærer det aldri.

 

Bruk gjerne lokk, men aldri med vind i ryggen! Motvind, eller sidevind. Elles er det nok lettere å få uttelling, med åte.

Link to comment
Share on other sites

Du må nok ut flere ganger, jeg har prøvd å lokke rev i 3 år, vært ute 15-20 ganger hvert år uten å se eller få noe før i år da jeg fikk 4 på kort tid, ikke alle på lokk, men 2 av di, så ikke gi opp:D

 

Finn en bonde som har slått høyet og spør om du får lov å jakte rev der helst samme dag eller dagen etter han slår der, morra og kveld. Omtrent alle bønder vil ha vekk reven:)  

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nok ikke gi meg etter et par forsøk uten å se rev, ikke forventer jeg det heller :)

 

Bare kjekt å vite om jeg faktisk gjør noe feil så jeg kan rette det opp tidlig og ha bedre sjanse de neste turene. 

 

Jeg vet det er veldig lurt å kjenne terrenget og vite hvor dyrene er og dette finner man ut etter mye tid i terrenget.

 

Men det hadde jo vært flott å ha en bra sjanse også denne sesongen da.

 

Kan spørre bønder men det blir å kjøre rundt og spørre tilfeldig. Hva skal jeg se etter når jeg velger godt jorde som det kan komme rev på?

 

Link to comment
Share on other sites

Reven kommer helst med med nesen mot vinden, derfor er det ikke så farlig å lokke rev med vinden i ryggen. 

Nå er ikke jeg noen veldig erfaren revejeger, men jeg har lokket inn en del rev i løpet av noen år.

Og når det er oversiktelig så kan man se at reven går i en stor bue for å få nesen mot vinden før den kommer mot meg/lokkelyden.

 

Link to comment
Share on other sites

Jorder med skog på siden er ofte bra, helst i et rolig område uten mye bolig/byggefelt selv om reven kommer der og men ofte midt på natten istedenfor mens det er lyst:)

 

Tips til mygg, så bruker jeg denne, starter den når jeg setter meg på post og legger den ved siden av meg. Tar ca 10min før den gir full effekt. Og ja, den funker! :) 

 

https://www.felleskjopet.no/butikk/hus-og-hage/skadedyrbekjempelse/insekter/insektjager-haandholdt-mrxj-gr-50244822/

 

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute noen ganger i løpet av vår/forsommer/sommer og tittet etter rev......og det her blitt en del reveobservasjoner.

Om dere har noen minutter til overs, kan dere bli ut på revespaning.

Hadde tenkt at denne revespaningsvideoen skulle bli ferdig til revejaktstart, men det ble fjelltur i stedet og spaning på villrein på Hardangervidda.

Nok om det, her er det revespaning som gjelder

 

 

 

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Ta to kronestykker og 8-10cm elektrikerteip. Legg teipen på et bord med limsiden opp. Sett kronestykkene på høykant, 2-3mm fra hverandre, i enden av teipbiten. Rull kronestykkene bortover til hele teipbiten omslutter dem. Klipp hakk i teipkanten som stikker på hver side og brett disse inn. Nå har du "sunnmørslokken"(du skjønner kanskje hvorfor den herer det). Plasser denne mellom tennene og blås inn og ut(hyperventilering funker godt), og det skal da høres ut som en liten pippe som dør. Legg sjelen i det, da høres det mer ekte ut. Plasser deg slik at du har kontroll på vinden din, det vil i praksis si at du sitter med vinden i ryggen eller fra siden. Lokk intensivt et minutt og to, ta pause og observer, gå på med ny lokkerunde. Når du har gjort dette 15-20 min, kan du mest sannsynlig skifte post. Fordelen med sunnmørslokken er at du kan ha den i munnen og lokke samtidig som du er skuddklar, reven kan komme fort. I mars skjøt jeg en rev som kom etter 7-8 sekunders lokking med denne lokken. Håper forklaringen var forståelig, du kan også google sunnmørslokken så finner du kanskje film om hvordan du lager den.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Haha den var jo helt genial!! :D
Fant en video og laget meg denne.
Takk for godt tips. Denne er billig og lett å lage, helt topp. Skal prøves snart.

 

Hare4 Har også kjøpt myggjageren, ble den gamle versjonen da Felleskjøpet ikke hadde den nye. Den skal også prøver, men fy fff så dyr refillen var, får virkelig håpe den er verdt det :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...