Jump to content

8x57 - nytt kaliber for meg


fleskebacon

Recommended Posts

Etter at både lading og skyting har ligget litt brakk ei stund for meg har jeg nå (etter nesten tre måneders ventetid på å få søknaden behandla) gått til anskaffelse av en gammal Mauser G33/40. Den er helt original og skal kun brukes til koseskyting og nostalgi. Men den skal brukes.

 

Enn så lenge fant jeg 8x57 treningsammo til 7,50 for skuddet og tenker uansett å bruke opp en del av det før jeg begynner å lade dem opp igjen. Glemte å sjekke om hylsene er noe tess til å lade om, men til den prisen kan man jo ikke stille høye krav. Den tid den sorg.

 

Har lada mye tidligere, men er tydeligvis litt utdatert, og da har jeg to spørsmål:

 

1. Jeg har Ladeboken utgave 6. Er det noe stort nytt i utgave 7 som gjør at jeg bør "investere" i den nye boka?

 

2. Ettersom dette bare blir snakk om koseskyting på skiver trenger jeg ikke jaktkuler. Men der jeg har lett er utvalget i 8mm kuler helt tragisk. Har noen anbefalinger til hva slags treningskuler som er å anbefale her? Som sagt, dette er verken til konkurranse eller jakt, men jeg liker selvsagt allikevel å bruke ammunisjon som går noen lunde rett.

 

3. To spørsmål ble til tre. Jeg synes å merke at prisene på ladekomponenter, da spesielt kuler, har gått så mye opp i forhold til prisene på ferdigammo, at besparelsene ved hjemmelading ikke helt er på samme nivå som det var for ti år siden da jeg sist var aktiv med dette. Er det jeg som leter på feil steder, husker jeg feil, eller dette riktig?

Link to comment
Share on other sites

1. Det har kommet til  nye ladninger i utgave 7. Blant annet for TTSX og Accubond.

2. Begrenset utvalg i 8 mm ift feks .30 og 6,5 ja, men Nosler CC, Sierra Prohunter og Hornady SP er det overkommelig pris på (etter mitt syn). Prøv JD og Hjemmelading.

3. Se over

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...