Jump to content

Prisforskjell Norge Danmark


colt1914

Recommended Posts

Er jeg på vil spor eller er det noen logisk grunn til at en STI har veiledende pris på ca. 41k i Norge og i Danmark har samme pistol veiledende på ca. 26k. 

Kostnadene med å drive butikk i Danmark kontra Norge burde ikke være veldig store.

Edited by colt1914
Link to comment
Share on other sites

Det er vel så enkelt som at de norske distributører og forretninger beregner seg større fortjeneste for sine tjenester, kontra danskene.

Dette har vel vært debatert før mtp. Pardini og den norske gosisten mot H&H ol i danmark.

Mitt forslag er å handle der du får mest for pengene, og der der ikke er alt for komplisert.

Men husk norsk kjøpslov om du mot formodning skulle få brukt for den er unikt bra.

Link to comment
Share on other sites

Kan du være litt mer spesifikk ?

 

Jeg finner følgende: http://skyttebutik.dk/group.asp?group=324 som forøvrig spesifiserer "No exports of STI out of Denmark" som kan tyde på at dette er distributørstyrt.

 

STI DVC Limited 9mm koster DKK 27999,- (NOK 34070,-) og intersport bogstadveien skal ha 36999,- .. Så jeg ser ikke helt den store forskjellen utenom at prisnivået generelt er lavere i Danmark pga. litt annen skatte og avgiftspolitikk.

 

Rettelse: Greit å sammenligne epler og epler. Limited classic skal intersport ha 36999,- for. Vanlig limited står i 41990,-

Edited by ATnT
Link to comment
Share on other sites

En STI Apeiro koster veiledende hos Dansk forhandler som er villig til å eksporter ca. 34000.-

veiledende fra Norsk forhandler ca. 42500.-

Et avslag på 1/4 av prisen før man foretar den obligatoriske  prisdiskusjonen, er i min verden 

en god ting, mere til ammo.

Det er vel ikke de helt store forskjeller på Danmark mot Norge på skatter og avgifter samlet sett. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, tenk om verden var så enkel!

Lavere lønnsnivå, kortere reklamasjonstid, fri flyt inn/ut av Sverige til/fra EU. 

Samme siktet er garantert enda billgere i Polen, er det "rimelig"? Noen hundrelapper tur/retur med wizzair og masse penger spart.

 

Som noen av mine svenske kolleger (hadde før, de forsvant sporenstreks når det ble tema å betale svensk skatt-liten vilje til å bidra til folkhemmet. .) sa det, det er ikke billig å være svensk i Sverige.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rimelig, nei? For oss er det sikkert litt billigere, men for den gjengse polakk er det uansett dritdyrt deres lønninger tatt i betraktning. Se på A-Tec-dempere i Polen. Det er for meg uansett en smule rart at en skal kunne spare bokstavelig talt >33% av prisen på en S&B-kikkert om en stikker over grensa.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Det er jo helt rimelig at norske forhandlere skal ha 10.000 mer for akkurat samme kikkertsikte som svenskene som har butikk tre timer borte selger..

Fremdles off topic, men.

Finnes sikkert noen eksempler på store prisforskjeller på enkeltprodukter, men har inntrykk av at det genrelt ikke er noe å spare på å handle optikk i Sverige, heller tvert i mot på endel merker.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Gjennomsnittlig lønn før skatt 2016

 

Norge 520000 nok

Sverige 384000 sek

Danmark 474000 DK

 

Husk nå betale tollgebyr og moms på siktet fra Sverige da?

Når deg gjelder våpen så er det ifølge tollvesenet ikke toll og derav ineget tollgebyr på våpen kjøpt fra Danmark. Når det kommer til moms er det så enkelt at du betaler den Norske og får igjen den Danske momsen, begge er på 25% så man går på denne posten også i null.

Med forbehold om at jeg har fått riktig info fra tollvesenet.

 

Edited by colt1914
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...