Jump to content

Longshot

Recommended Posts

Er det noen som kan anbefale en bestemt type ammunisjon som ikke skaper problemer med matingen på High Standard Sharpshooter? Jeg tenkte først at formen på kulene var avgjørende, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Av og til blir kulene såpass deformert at patronen setter seg fast halvveis inn i kammeret (på vei inn altså) og den eneste måten å få den løs på er å ta av hele løpet (heldigvis enkelt på denne pistolen) og bruke leatherman for å dra patronen løs. Problemer med matingen er ganske hyppig, gjerne 1-2 skudd pr. magasin. 

 

Har prøvd med to typer ammo: Top Shot standard velocity, og Federal hollow point high velocity. 

 

Hvis noen har lignende erfaringer med disse pistolene setter jeg pris på innspill. 

Link to comment
Share on other sites

TS. Du har jo et mateproblem. Kjenner ikke den modellen din og hvis jeg ikke tar feil har den en annen vinkel på skjeftet, enn den jeg hadde. Jeg hadde tidligere en High Standard "Military Citation" og som jeg skøyt litt over 130 tusen skudd med.. Din har vel samme skjeftevinkel, som tidligere H.S.Viktory. Dette kan ha noe å si, men jeg vet ikke.

 

Det jeg vet om min versjon, var at på enkelte magasiner, så var magasinleppene noe for løse. Og dette førte til at patronen ikke ble holdt i rett posisjon, når patronen traff materampen og dette ofte kunne føre til forkiling. Jeg hadde også et slikt mateproblem i begynnelsen (spessielt) på det ene magasinet. Men etter råd fra andre (som kjente våpnet godt), strammet jeg disse magasinleppene, så de berørte patronhylsen. Dette løste problemet.

 

Men på disse pistolene så er kammerkantene relativt skarpe og har en tendens til å skrape av fett og i enkelte tilfeller også litt bly, for hvert skudd. Hvis det er tilfelle på ditt våpen, bygger det seg opp med fett (og muligens noe bly) i underkant og utenfor kammeret, når du får skutt en del skudd. Dette må en følge med på og fjerne. Selv i konkurranse, har ikke dette vært noe problem når en er klar over det og fjerner smusset ved behov. Patroner/kuler med lite fett, minsker problemet. For mye smuss på dette stedet, kan også føre til at kanten på patronhylsen ikke ligger inntil kammerkanten og du får klikk.

 

Selvfølgelig må materampe rengjøres ved behov. Og en gang i blant må også magasinet rengjøres og oljes, så patronene sklir lett oppover.

 

Tror aldri jeg skøyt High Speed ammo i min, kun standard ammo. Vet ikke om dette kan skape problem, men du kan da forsøke andre standard patroner, enn T.S.  

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Det er vel det som påstås, men jeg har skutt begge deler samtidig over flere økter og jeg merker forskjell. Om dette bare var forskjeller fra loter vet jeg ikke, men jevnt over har Top Shot helt enorme mengder fett/smøring ift. CCI Std. Det blir slik at det renner av fingrene etter en skyteøkt (noe jeg også merker med Norma #2, men der er det nok mest at fettet smelter så fort). Det har vært generell konsensus i pistolklubben også.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er Top Shot-en jeg har skutt mye ujevnere ladd. CCI Standard går alltid underlyds i min CZ men med Top Shit hører en forskjell fra skudd til skudd, noen smeller høyere enn andre. Igjen, det kan jo være loter, men det har vært samme greier med minst 6 forskjellige loter begynner jeg å lure

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være flere som produserer til Frankonia, jeg undersøkte noen Top Shot for en del år siden, og det var CCI produsert ammunisjon. Den kan jo være frasortert vare som merkes for Frankonia. Har du sett på bunnstempelet, det og kulen forteller mye om leverandøren.

Link to comment
Share on other sites

Patronene som bærer merket TopShot og CCI, har samme eier. Ikke utenkelig at begge patronene produseres på samme sted, eller enkelte av komponentene. Og jeg tror det er større forskjell på lottene, enn det det er fra den ene "typen" til den andre. Dette baserer jeg først og fremst på bekjentes erfaring, med flere lotter av begge de omdiskuterte. Jeg har kun erfaring med en lott av TopShot og ble innkjøpt til testing for ca. 1, 5 år siden. Den er ikke spessielt fet og går brukbart i både pistol og rifle på kort hold. Og jeg har hatt CCI, som har hatt minst like mye fett. Jeg har opplevd flere kjente merker (med rimelig/billig ammo), som har hatt betydelig mer fett. Men det værste, var vel noe billig fra Øst Europa, for mange år siden.

 

Har ikke testet på lengere hold enn 50 meter. Jeg har kun testet hjemme, i bl.a. Contender (m/3 x kikkert) og og en Brno mod.2 (m/4 x kikkert). Det er skutt med en noe provisorisk understøtte og jeg selv er litt "rusten" skyteteknisk. Contenderen produserer jevnt sammlinger under 22 - 27 mm, på 50 m. I Brno rifla, ligger gruppene  fra 18 - 22 mm. Betrakter ikke dette som noen seriøse tester, men heller en indikasjon. Tror også en trent skytter, bedre kikkert og med tofot (el. i benk), kanske også annen rifle, ville gjort det ennå bedre. Har ikke kronografert noen av dem og ser ikke helt poenget til min kortholdsskyting. Da ser jeg heller på skiva.

 

Tror dette er ok. trenings ammo for de fleste, på kort hold og spessielt til vanlig pistolhold. Jeg har også skutt en del ToppShot i en halvautomatsik rifle og i min gamle Domino pistol, uten funksjonsproblemer og med grei pressisjon. Så hvis ikke TS har fått en lott som er veldig fet, tror jeg ikke problemet hans ligger der. Det er nok et generelt mateproblem.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Prøvde pistolen igjen i kveld med ny ammunisjon; Eley Sport: stor forbedring, på femti skudd var det ett som kilte seg på vei inn i kammeret; problemet ble løst ved å dra sleiden litt tilbake og så fram igjen. Skuddet gikk av, og det neste matet uten problem. Altså 49 av 50 skudd som matet helt uproblematisk. Det hører med til historien at det lå igjen et tjukt lag med fett utenfor kammeret når jeg skulle pusse pistolen etterpå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Longshot skrev:

 Det hører med til historien at det lå igjen et tjukt lag med fett utenfor kammeret når jeg skulle pusse pistolen etterpå.

Ja, det fettet (og blyrester) må fjernes relelmessig. :) Er det patroner med mye fett (på kula), kan det hende du må fjerne dette 2 - 3 ganger, per 60 skudd. Så gjør det til en vane, å sjekke hver gang før du setter inn et nyladet magasin. Da er det lite problemer med HS, utover at det kan finnes (i alle fall tidligere) enkelte magasiner med løse magasinlepper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Longshot skrev:

Jeg pusser etter hver gang jeg har skutt (50-100 skudd) men i dette tilfellet må det ha vært formen på kulene (eller hele patronen) som har gjort utslaget. Stooor forskjell på Top Shot og Eley, selv om de ser temmelig lik ut. 

Tror ikke det har noe med patronen å gjøre, er nok du som har fått en lott, med litt mye fett på kulene.

 

Bra at du pusser og reinholder våpnet (alle våpen)! Men utover nevnte problemer, er vel HS en av de som trenger minst rengjøring for å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en High Standard som hadde samme problem som du har. Patronene satt seg fast halveis inne i kammeret. Gikk bedre med annen ammo, men kilte seg av og til.

 Fikk råd her på Kammeret om å sjekke magasinleppene. Har ikke hatt problem etter dette. Mitt råd er å justere magasinleppene, slik som flere nevner i tråden her.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå også testet ammunisjonen Geco Pistol til denne pistolen: 50 skudd uten problemer, 25 skudd på hvert magasin. Ingen klikk. Må si at ammoen føltes temmelig "fet" med mye grease på kulene når jeg ladet. Imidlertid ingen synlig oppbygging av fett utenfor kammeret når jeg skulle pusse pistolen etterpå. Dette styrker min tro på at det er marginale forskjeller i formen på kulene som er avgjørende, ikke selve fettlaget utenpå. 

 

Uansett: pistolen og begge magasiner skal inn til overhaling i løpet av høsten hos børsemaker. Skader neppe å bytte rekylfjær og se over magasinleppene.

 

OBS: har blitt oppmerksom på et hakk øverst i magasinbrønnen, som ikke er synlig men som såvidt kan kjennes med fingeren. Tviler på at det har betydning, men kan jo aldri vite. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...