Jump to content

Spisse kuler, når?


Veidinn

Recommended Posts

Vi vet jo at de eldste kulene til Kragen i 6,5mm var butte og kaltes "B" kuler, det var først i 1925 at man innførte spisse kuler i Forsvaret. Disse ble kalt "D" kuler. I utlandet begynte man med spisse kuler mye tidligere. Et bilde av de brukte patronene med kuler fra Bisley, England i 1908 viser flere med spisskuler. bilde.

I Norge er der visstnok nevnt forsøk med spisse kuler i Skyttertidende rundt 1909. Første illustrasjon jeg har funnet av spisskule i 6,5mm er i Hagens katalog 1912, denne kulen er sylindrisk nederst og uten noe boattail, se ill.

For noen år siden fant jeg en kule som er veldig lik nevnte, det er en Normakule og merket NP S i bunnen, S for spiss må vi anta.

 

Kuler.jpg.940c4281e0e23ffa6a7d009fafecaddb.jpg596926ae3fb9e_LHHagen1912.jpg.ad4f18efd6a8e7c372663109ec41944f.jpgDSC03243.JPG.e9ce332e7949b8dd48f2b8e0e847c654.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i at hylsene ser veldig like ut men profilen på kulene er noe ulike, mulig det er kulene de refererer til?

At nr 5 benevnes som norsk og svensk er greit men grekerne hadde en annen hylsetype 6,5x53,5 Mannlicher Schønauer. 1903 (mulig det var 6,5x53R?)

Link to comment
Share on other sites

Det var vel egentlig hele patronen jeg mente,men er enig i at kuleprofilen er ørlite buttere på nr 7...

Profilene på din spisskule uten boat-tail og den avbildede i Hagen-katalogen er vel også ørlite forskjellig...?:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...