Jump to content

Leie/låne våpen


AsgeirK

Recommended Posts

Hei

 

Brodern min fikk avslag på våpen søknad til pistol, kan han leie våpen over en lengre periode uansett ? :) Han driver med dynamisk skyting med pistol og rifle men har ikke eget våpen enda..

 

Eventuelt kjøpe våpen i mitt navn og leie den (jeg er jeger så mini 14 eller noe) ? Er det lov ? (Synest det høres kriminelt ut egentlig)

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å låne ut våpen til aktverdig formå inntil 4 uker av gangenl. Han kan ikke låne pistol eller halvautomat gitt at han ikke er jeger Og har våpen eller pistol fra før. Så er spørsmålet, hvorfor fikk han avslag? Avslag som i at han mangler noe dokumentasjon? Om han fikk blankt avslag og ikke får ha våpen kan han ikke heller låne våpen.

Edited by DasRuger
Link to comment
Share on other sites

Hvis et våpen blir kjøpt med bruksområde jakt og den blir da utlånt til konkurranse bryter man strengt tatt loven tror jeg. Ikke tenkt på om han/hun som låner faktisk har lov til å låne. Jeg ville ha styrt unna den her greia som våpeneier.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Halvautomatisk rifle og hagle godkjent til jakt kan lånes bort til andre som har våpenkort for våpen ervervet til jakt, uavhengig om de har halvautomatiske våpen eller ikke.

 

Pistol, revolver, og halvautomatisk rifle for konkurranse kan kun lånes bort til de med våpenkort på tilsvarende våpentype.

 

I ditt tilfelle må han ha våpenkort for våpen ervervet til jakt dersom han skal kunne låne en Mini-14 av deg. Jeg hadde ikke lånt ham våpen uansett om han har fått avslag, det kan skape problemer ved ev. kontroll.

Link to comment
Share on other sites

@vavlo Du virker forbauset...

5 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Halvautomatisk rifle og hagle godkjent til jakt kan lånes bort til andre som har våpenkort for våpen ervervet til jakt, uavhengig om de har halvautomatiske våpen eller ikke.

 

Du skulle ikke slumpe til å ha en kilde på dette? Det ville jo være både praktisk og greit om det var slik du sier, og nettopp derfor er jeg skeptisk til at det kan være sånn... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, vavlo skrev:

Jasså, påvirker sivilt søksmål våpenerverv.

Alt kan påvirke våpenerverv. Hvis dette gjaldt noen småpenger ifb med kjøp/salg er det lite trolig at det ville hatt noen innvirkning, men om motpart har kommet med påstander om trusler/vold eller annen adferd som kan vitne om manglende respekt for lov og orden blir det fort vanskelig å innvilge en søknad.

Link to comment
Share on other sites

Trusler og vold eller annen fremferd som gjør det kan stilles spørsmål ved edruelighet eller pålitelighet er vel rimelig sjelden kost ifm søksmål. Var derfor jeg stusset. Slike ting vil vel helst ligge under straffelov. Jeg er ingen jurist, så jeg kan godt være på jordet

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, SofaBamse skrev:

 

Du skulle ikke slumpe til å ha en kilde på dette? Det ville jo være både praktisk og greit om det var slik du sier, og nettopp derfor er jeg skeptisk til at det kan være sånn... :ph34r:

Dette er belyst i denne tråden: 

 

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...