Jump to content

Kikkertsikte med god øyeavstand?


Mas-36

Recommended Posts

Noen som vet om kikkertsikter som har godt med øyeavstand? De fleste kikkerter jeg finner ligger på 9-10 cm, men skulle hatt litt mer rundt 12cm. Noen som vet om noen som jeg burde sjekke ut? ser etter typen kikkert 3-9 eller 3(4)-12x40 eller 50. Prisklasse 5-10 tusen.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Jeger'n skrev:

Hvis stokken passer deg slik den er i dag så er det vel ingen god ide å kappe den. Hvorfor ikke heller montere kikkerten litt lengre bak?

 

Fordi jeg kan ikke flytte den lenger bak. Og stokken er nok en tanke for lang. Merker det spesielt på stående skyting.

Link to comment
Share on other sites

Er jo noe forskjell på røret til de forskjellige kikkertene i forhold til plassering av justeringsskruer etc, spesielt på de mer kompakte kikkertene kan det være minimalt av rom å bevege seg på.

Ville sett litt på det samtidig, så kan du bevare synsfelt som Amatør nevner.

 

Synes (noen) Zeiss kikkerter har ganske korte rør, mens Swarovski Habicht har noe lengre.

Her blir det kanskje spørsmål om diameter på linsen, da større linse krever tidligere "utvidning" (av mangel på bedre ord). 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighet, anbefaler jeg å ta en.titt på Ultimax 3-12x56. Jeg vet ikke hva teoretisk øyeavstand er, men oppleves av meg som lang. Synsfeltet på 3x er 50% (!) bedre enn tilsvarende Docterkikkert jeg har, og jeg oppfatter skumringsegenskapene som meget bra. Etter min mening en oppsiktsvekkende god kikkert i prisklassen 8-9000. Men noe statusobjekt er det jo ikke. Og ikke liten og lett heller.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, amatør skrev:

Husk at lang øyeavstand gir dårlig synsfelt.

 

For mange er dette en selvfølge, men jeg har også møtt mange som ikke har tenkt over dette.

 

Forklar?

Feks swarovski 1-6x24 med 12 cm øyeavstand og 42 meter synsfelt

Vs

Zeiss 1.-6x24 med 9 cm øyeavstand og 38 meter synsfelt 

 

Tviler ikke en millimeter på at du har rett☺, bare vil vite.

Link to comment
Share on other sites

En Swarovski 1-6x24 EE har 33,5m synsfelt på 1x, det er den vanlige med 9,5cm øyeavstand som har 48.

 

 

Finn deg en papplate og klipp ett hull på ca 4,5cm i midten. Hold plata helt inntil det ene øyet ditt, og legg merke til hvor mye du ser. Videre kan du flytte det lengre og lengre unna øyet, og se om synsfeltet blir mindre.....

 

 

Om ikke et sikte har dorulleffekt, er det diameteren til okularet og øyeavstanden som avgjør tilsynelatende synsfelt. Dvs det som kalles "apparent field of view" for håndkikkerter, og oppgitt i grader. Deler du denne på forstørrelsen, får man synsfeltet i terenget.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som Recknagel har etter ett google søk.

Jeg har picatinny på mine rifler og QRW ringer, det gir stor fleksibilitet på plassering av kikkert og bytte av kikkerter mellom rifler.

På jakt turer har jeg ofte med meg ei rifle og 2 kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, amatør skrev:

En Swarovski 1-6x24 EE har 33,5m synsfelt på 1x, det er den vanlige med 9,5cm øyeavstand som har 48.

 

 

Finn deg en papplate og klipp ett hull på ca 4,5cm i midten. Hold plata helt inntil det ene øyet ditt, og legg merke til hvor mye du ser. Videre kan du flytte det lengre og lengre unna øyet, og se om synsfeltet blir mindre.....

 

 

Om ikke et sikte har dorulleffekt, er det diameteren til okularet og øyeavstanden som avgjør tilsynelatende synsfelt. Dvs det som kalles "apparent field of view" for håndkikkerter, og oppgitt i grader. Deler du denne på forstørrelsen, får man synsfeltet i terenget.

 

Verre var det ikke nei! Kommer en jaktvennine inn døra her straks med nettopp den swarovskien. Mulig jeg må terge litt.. Tipper den går i retur.

Link to comment
Share on other sites

Nå har EE (extended eyerelief) varianten litt større utgangspupille, så den er litt mindre kresen på øyeplasseringen.

 

Men tilsvarende problem som trådstarter, bare omvendt, kan et EE sikte være vanskelig å få montert langt nok frem på geværet. Okularet kommer fort der bakre ring burde ha vært. Og det er ingen lett løsning å bruke forlengede ringer (extention) da disse må under okularet så siktet må monteres unødvendig høyt. 

 

En av de tingene jeg aldri får gjentatt for ofte er at ved valg av sikte er det helheten som teller. Blandt det er hvordan siktet passer på geværet noe av det viktigste. Og kommer langt foran skrytetallene fra katalogene som stort synsfelt og lang øyeavstand. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, amatør skrev:

 

Om ikke et sikte har dorulleffekt, er det diameteren til okularet og øyeavstanden som avgjør tilsynelatende synsfelt. Dvs det som kalles "apparent field of view" for håndkikkerter, og oppgitt i grader. Deler du denne på forstørrelsen, får man synsfeltet i terenget.

Dog da fortsatt synsfelt  oppgitt i grader .

 

Enkel tommelfingerregel har da vært å deretter å  gange med 17,5 for å få synsfelt i m/ 1000m . Men @amatør - hva er det egenlig man skal gange med ? 17,5 er ~

Link to comment
Share on other sites

17,5 er ca pi/180•1000

 

dvs regne om grader til radianer og gange med avstanden. 

 

så om man ganger synsfeltet i grader og ganger med 17,5 får du som du sier synsfeltet i meter. 

 

Så lenge tangens til vinkelen et tilnærmet vinkelen (i radianer) spiller det liten rolle om man bruker vinkel eller synsfelt oppgitt i m på f.eks 100m når man deler på forstørrelsen. 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...