Jump to content

Lading av villkatten 404 H&H


villreinjegeren

Recommended Posts

 lading av 404 H&H
404 H&H er villkatt laget av Ragnar Hansen den bygger på 404 Jeffery hylsa, eneste forskjellen er at den lange Jefferyhalsen er kortet ned med 5 mm. fra 73mm hylselengde til 68 mm hylselengde, derav litt mindre hylsevolum en i 404 Jeffery.
Har forsøkt meg fram med ladninger som jeg har fått hjelp av eminente Kai Egset til å finne fram i Quickload
Ladningene jeg har prøvd står nedenunder, og jeg er ganske nære målet mitt mht til dette kaliberet. 
Ladning med 84,0 grs N550 på 350 grs, den ga i kronografen 2375 f/sec, gikk så opp til 85,0 grs N550, noe som er max i Quickload, men fikk ikke den hastighetsøkningen som jeg forventet, hadde egentlig forventet å havne på ca 2430 f/sec men kronografen viste 2385 f/sec.
Ladet også 400 grs Woodleigh FMJ, med 79,0 grs N550, denne ga i kronografen 2205 f/sec, med samme kruttet i 404 Jeffery gir startladningen 2230 f/sec med 78 grs N550.
Neste runde blir å øke 1 grs opp til 80,0 grs N550. satser på å ligge på 2300 f/sec noe som også er målet med denne kula.
Venter også på 400 grs Woodleigh RNSN og Hornady hylser i posten, skal også testlade disse med ladedata hentet fra QL med 81 grs N550 noe som i følge QL skal gi 723 m/sek,
Målet med denne kula er også på ca 710 -720 m/sek.
men på alle dataene jeg har testet ligger hastigheten ca 30 meter i sekundet under det som QL oppgir, jeg forventer heller ikke at Vo skal være det samme, da mange faktorer spiller inn.

Det ser faktisk ut som at ladningene med 404 H&H og 404 Jeffery ikke er så mye i forhold, har ingen planer om å legge meg på Jeffery ladninger.
Planen er å ligge på det samme som Norma opererer med på sin PH serie med 404 Jeffery, og da er jeg innafor de samme egenskapene som 404 Jeffery har med samme kula.

Dere som har mere peiling på denne type lading, gi innspill, akkurat på villkattlading er ikke jeg noen ekspert.

Det ser ut som at jeg bør gløde hylsene også.

 

404Jeffery patron.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På bildet ser dere 404 Jeffery til venstre og 404 H&H  på høyre side.
Som dere ser er det ikke rare forskjellen, det viser også ladedataene, da det ikke er store forskjellen mellom disse to.
Kulene som brukes i dette kaiberet liker heller ikke høy hastighet, dybdevirkning og ekspansjon vil faktisk være bedre med moderate hastigheter, så ca Vo på 700 -720 m/sek vil være perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok også utgangspunktet i startladningene til 404 Jeffery, da disse lå innenfor dataene som QL ga, det jeg har testet så langt viser at forskjellen mellom disse 2 mht trykket er veldig liten, skal jeg gå ut i fra hettene så viser de ingen tegn på for mye trykk hverken med flate hetter eller krater rundt tennåla.
med 400 grs Woodleigh kule tror jeg 700m/sek  er en idealladning til denne børsa og kule liker disse hastighetene bedre ved at de gir mere inntrenging og mere kontrollert ekspansjon, men jeg jakter det optimale.

Link to comment
Share on other sites

 Det ser faktisk ut til at jeg må bytte krutt fra N550, dette kruttet gir ikke mere fart en ca 675m/sek med Woodleigh 400 grs kuler.
Går jeg inn på Woodleigh sin ladebok, så gir faktisk VVH N-140 den tilsiktede hastigheten jeg er ute etter med mindre kr
utt.
Stigen ligger på 76.0 - 82,0 grs N-140.
Med kruttet som jeg tok ut av RWS patronene ladet jeg med 77,5 grs av dette kruttet, (Ukjent) med dette kruttet kronograferte helmantelen til 2310 f/sec og det er godt innafor mitt mål, Hvis noen har en teori om hva slags krutt RWS har brukt i sin patron 400 grs Vollmantel, med ladevekt 80,0 grs og 705 m/sek.
Mistenker kanskje at RWS har brukt R907 eller R903

Ser jeg på kruttkornstørrelsen så er det likt med N140 mht kruttkornstørrelsen
og samme kruttet fra RWS er R907 med eksakt samme ladning som Woodleigh opererer med.
Jeg har ladd en test med 3 patroner ladet med 77,5 grs N-140. det er en midt på treet ladning.

Link to comment
Share on other sites

20024107_10154637593986835_8377002105462

Produksjon av nye hylser er i gang, dette er Hornady 404 Jefferyhylser som skal trimmes ned til 68mm.
dvs 5mm på lengden, og all lengden taes på halsen.
Ladedataene på denne med 400 grs Woodleigh RN SN vil være 78,5 grs N-140 med Col på 84,5mm
Denne burde da ligge på ca 710 -720 m/sek.
Da er jeg på samme nivå som orginalen 404 Jeffery.

Link to comment
Share on other sites

Testet ladningen med 400 grs RN SN og chronograferte denne til 730m/sek i snitt, det må sies å være meget respektabelt med dette kaliberet, ligger nå likt uten problem med trykk med orginalen 404 Jeffery.
Det er så heftig gasstrykk forover at kronografen blåste av bordet den sto på da jeg testet ladninger, ca 4 meter fra munningen.
Så denne skal bli morro å bruke på jakt, elgen tror jeg bare vrenger aua og tryner der den står.

Digre farlige dyr i Afrika vil nok heller ikke like denne kreasjonen.
Antar at anslaget vil registreres på seismografen i Bergen.....:-))

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...