Jump to content

Lading 3006


Raabjoern

Recommended Posts

I akkuratt den rifla de brukte i ladeboken er 57grs MAX. I ditt våpen kan du allerede være over MAX. Ingen 2 våpen er like og vil derfor heller ikke nå MAX likt eller ha samme hastighet eller presisjon med samme kule. Siden du allerede er på 56grs vil jeg om du ikke er fornøyd med presisjonen prøve å øke med 0,5grs og se om det gir noe utslag. Får du fortsatt ikke noe trykktegn, øk med ytligere 0,5grs. Sjekk trykktegn hele tiden og stopp i serien om du opplever noe som du ikke bør oppleve. Høyhastighet, treg hevarm, hetter som blir flate, eller værre faller ut. For stor trykkring osv. Dette er ting du vet å se etter om du har lest en ladebok og kapittelet om trykklesing ;)

Link to comment
Share on other sites

N-160 er et fint krutt for de tyngre kulene (180-220grs) i .30-06.

 

Ved bruk av 180 grs kuler har jeg alltid brukt 57,1grain  som standard ladning og som gir V/0 på +/- 820 m/s i min rifle.

Denne ladningen (57,1 grs) oppgav Vihtavuori i sine egne tabeller - "long time ago"-, men har alltid fungert for meg i mange forskjellige batcher av N-160.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Raabjoern skrev:

I ladeboka står det at flate tennhetterer ikke er noen varsel om høyt trykk. Sikrere tegn er merke etter utkasteren på bolt.

 

 

Når du ser merker etter utkaster og den slags på hylse bunnen er du sannsynligvis laangt over makslading.. Helt ærlig mener jeg "trykktegn" burde omdøpes til TRYKKADVARSEL.

For å vurdere trykktegn trenges erfaring. En god begynnelse er noen pakker fabrikkammo og studie av hvordan den oppfører seg.

 

 

Som svar på det du spør om først, 57 grains n160 er oppgitt som maks i Ladeboken utgave 6. Oppgitt hastighet er 829m/s.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboka er den sikreste kilden jeg har med N 160 og 180 accubond. Forøvrig har jeg fått råd om å lade opp mot 58 grn av hjemmeladere. Det er galskap. Jeg vil holde meg under maksladning. Og unna. 

 

For å spørre pent på en annen måte: er det uforsvarlig å lade opp til fabrikk Norma oryx 180 grn i hastighet? I mitt våpen gir oryxen 790 m/S. Ifølge mine regnestykker etter å ha kronografert 775 med 56 grn accubond må jeg legge litt mer i for å nå 790. Gjennomsnitt av 5 skudd.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Raabjoern skrev:

Ingen trykktegn på 56 grn. Gir 775 m/S. 

Det at kula i det hele tatt forlater hylsa er tegn på at det har vært trykk inne i hylsa. Regner med du mener ingen tegn på overtrykk:).

 

Men for å være litt seriøs. Har du grei presisjon med 56 grs N 160? Da er det vel ikke vits i å styre mer bare for 15m/s?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...