Jump to content

Forskjellig ammunisjon


AsgeirK

Recommended Posts

Er det lov til å bruke annen amunisjon enn den du skyter opp med på storvilt ?

 

Er første jakta mi i år og har kjøpt inn federal fusion og federal power shock i 180grain (3006)

 

Kan jeg kjøpe noe annet å bruke det om jeg ikke er fornøyd med det jeg har ?

Link to comment
Share on other sites

Du skal skyte opp med godkjent jaktammunisjon i det våpenet du skal jakte med.

Hva du bruker på jakt er ditt ansvar, men du bør skyte inn med den ammunisjonen du skal bruke, ellers er du uansvarlig.

Det er ikke forbud mot å skifte ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Per-S skrev:

Du skal skyte opp med godkjent jaktammunisjon i det våpenet du skal jakte med.

Hva du bruker på jakt er ditt ansvar, men du bør skyte inn med den ammunisjonen du skal bruke, ellers er du uansvarlig.

Det er ikke forbud mot å skifte ammunisjon.

Ja selvfølgelig :) supert ! Takk for svar !

 

Noen erfaring med fusion ?? Synst de så litt brutal ut med flat tupp :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skuddplassering kan jo føre til både stygge og pene slakt. Alle kuler kan gi stygge slakt, for meg er det viktigste å bruke en kule med god ekspansjon. Å kaste noen kilo kjøtt fra bogen betyr ingenting for meg, det er ikke der det beste kjøttet sitter :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen elg med Fusion(165grs-.308Win), med gode resultater, men har også sett eksempler på ganske grumsete slakt med Fusion. Som 1983 skriver, skuddplassering spiller nok ganske mye inn. Jeg ville ikke vært betenkt på å jakte hjort med Fusion i hvert fall. Hvis jeg ikke nettopp hadde begynt og lade selv, og i tillegg primært har tenkt å jakte med .375 i år, så hadde det nok blitt Fusion i år igjen.

 

Edit: Fikset en setning som ikke ga mening.

Edited by Jeffery
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Trophy bonded tip leverer varene...alltid.Fin soppform,90%restvekt++ og god presisjon.Fra 1995 og fram til nå har jeg ikke brukt noe annet. 60-70 storvilt og rådyr tilsammen.Har noen ganger gitt ganske blodslått kjøtt,men fluktstrekningene er som regel veldig korte.Ikke redd for å anbefale den nei?

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, AKL skrev:

Trophy bonded tip leverer varene...alltid.Fin soppform,90%restvekt++ og god presisjon.Fra 1995 og fram til nå har jeg ikke brukt noe annet. 60-70 storvilt og rådyr tilsammen.Har noen ganger gitt ganske blodslått kjøtt,men fluktstrekningene er som regel veldig korte.Ikke redd for å anbefale den nei?

Handle inn en pakke av den og å se om jeg er så heldig att det er samme treffpunkt :D "billig" hos jaktdepotet ser jeg

Link to comment
Share on other sites

Litt avsporing

 

Hva skal til for å få disp til å skyte opp med 2 fot ? Var 3 gammle karer som vistnokk hadde dispensasjon til det :o

 

Ikke att jeg vil ha det men synest det er litt rart bare (skøyt opp på første forsøk)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...