Jump to content

Rådyrjakt i beitelandskap.


Svein37

Recommended Posts

Da er de ikke lenge til råbukk jakta starter, å jeg har ett ganske stort område med bra rådyrtereng. Det som er utfordringa er at det er en del sau å ku beite i området. Er de slik at beitende husdyr virker forskrekkende for rådyra, eller kan de være bra alikavel pga det slik tereng som rådyra foretrekker?

Link to comment
Share on other sites

Det er litt forskjellig tror jeg. Jeg har sett kyr stokkjage rådyr , når de fikk øye på råa og ett par kje. Men jeg tror ikke rådyr bryr seg så mye om kyr , for de kommer seg jo lett unna dem. Det jeg har hørt mer enn en gang er at rådyr ikke liker seg på sauebeiter pga lukten. Men om det stemmer vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo veldig stram lukt av sauen, å disse bjellene de går å skrangler med er vel heller ikke noe som tiltrekker seg hjortevilt. Jeg kan alternativt prøve i områder på jaktvaldet med barskog der de ikke er beiting da, eller høyere opp mot fjellene.

Edited by Svein37
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Svein37 skrev:

 Jeg kan alternativt prøve i områder på jaktvaldet med barskog der de ikke er beiting da, eller høyere opp mot fjellene.

Sauen beiter vel både på jorder og i skogen, hvis eierene ønsker det og har mulighet til det.

 

Men rådyrbukken er nok lite å finne på jordene likevel, under bukkejakta. :) Da passer den reviret i skogen og spiser de noe, så er det i reviret. Du må nok fokusere på å finne revirene, brunsgroper, o.l. og gjøre deg kjent i terrenget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Svein37 skrev:

Er de slik at beitende husdyr virker forskrekkende for rådyra, eller kan de være bra alikavel pga det slik tereng som rådyra foretrekker?

 

Det varierer veldig. Erfaringsmessig er storfebeiter noen av de sikreste rådyrplassene etter at kyrne er tatt fra beite, saubeiter varierer mye mer - sikkert litt etter størrelsen på dem, og hvor hardt det beites. På almenningsbeitet oppi bygda her går sauen og rådyra stort sett og beiter sammen, mens i mindre beitetrøer blir beitet såpass redusert av å ha vært gnagd på av sau hele forsommeren og sommeren at rådyra finner bedre beiter andre steder.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kryper til korset spør om tips tilhvordan man finner bukken i ett noe uvanlig jaktområde. Det er et større seter område med det jeg vil kalle ideell rådyr biotop, enger, bekker, dyrkamark, tett å åpen skog, hogstflater.  Det er både sau å kubeite der å husdyra vandrer over allt, en bekjent av meg som har hatt seter der oppe i en mannsalder kunne fortelle meg at rådyr har han aldri sett der oppe før. Men de er feiemerker å spor etter dem på her å der, samt at de sies å være dyr der av lokale jegere. I helga klarte jeg snike meg på ei rågjeit som la avgårde ved den minste mistanke om menesker i nerheten, så de må vel være bukk her å? Jeg har skutt noen rådyr for noen år tilbake på "husdyrfrie" jaktområder, men  kan disse dyra ha lært en annen type adferdsmønster enn sine artsfrender lengre nede i bygda som viser seg på enga hver morgen? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...