Jump to content

Manual Action Standard og sikteoppsett


razumny

Recommended Posts

Jeg skjøt min første riflematch i helgen, og du og du hvor moro det var. Jeg hadde dog et stort problem; stjernekikkerten på toppen av min T3 er ikke på noe vis egnet til de korte holdene som vi ble utsatt for, og jeg hadde til tider problemer med å se hvor på skiva jeg var.

Å bytte ut kikkerten er ikke en opsjon; denne rifla er først og fremst satt opp til langhold, og jeg er godt fornøyd med optikken jeg har på den. Derimot lurer jeg på å sette på et rødpunktsikte på en 45-graders mount så jeg kan cante på rifla og ha et sikte til kortere hold også.
 

En fordel som kommer på automatisk er at rifla da blir bedre egnet til elgjakt dersom jeg skulle få det for meg at jeg vil med på elgjakt med jaktlaget som går på tomta til svigers (også der er det relativt korte hold).

 

Jeg har vært godt fornøyd med Vortex-optikken min, og ser de har en 45-graders mount som skulle passe perfekt til mitt bruk. Jaktfall har kun rødpunkt innenfor mitt budsjett med 6 MOA dot; vil det være et stort problem i praksis?

 

Som alltid er planen å bruke det jeg har, ikke å bytte det ut.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en kikkert fra før, er ikke 6 moa noe problem, spesielt ikke på elgen på korte hold.

 

Vet ikke hva slags montasje du har, men finnes noen ringer med picatinny base på toppen. En på jaktlaget bruker dette på sin rifle, da med en Zeiss Compactpoint, men ikke skrått.

 

Problemet med skråmontert kan være at det skraper mot ryggen og at du må tilte riflen unaturlig, lettere å bare løfte på hodet.

Link to comment
Share on other sites

Har kikkert, ja, en Vortex Viper PST 6-24x50. Har ikke spesielt lyst til å bytte ringer på den. Når jeg en svært sjelden gang i blant bærer den på ryggen (og ikke i riflesekk), er det med bolthåndtaket ut, så det er ikke noe problem. Får kjenne litt på det å tilte rifla, ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...