Jump to content

Starte å lade


AsgeirK

Recommended Posts

Det der er "et helt greit" ladesett. Svært mange har startet å lade på et sånt, eller en av forgjengerene. Jeg vet ikke om mer enn et par som har tatt livet av seg :(

Det er et kjipt ladesett, alt er kjipt på det - men du har ikke prøvd noe bedre og kommer til å synes det er helt greit, og så vil du kjøpe deg opp med forskjellige andre deler og verktøy. Enten blir du en Lee-fan, eller så ender du opp med noe annet etter noen år, gradvis eller plutselig. Pressa og kruttmålet er nokså bra, diene er, vel - jeg har sett bedre - og vekta burde vært kjørt opp i ræva på han som laget den, og blitt der. Den virker, men du må passe på. Det kan også hende at de har endra på den de siste 20 åra... resten virker også - tennhettelommerenseren er i beste fall merkelig, men du kan rense tennhettelommer med den, en stund, i den grad du gidder å gjøre det.

Det er uansett mye for pengene, du kan lade like fort og presist med det settet, som med noe annet enkeltstasjons. Blir du lei av det, så er det så billig at u kan gi det vekk med god samvittighet. - jeg gjorde det, hadde ikke samvittighet til å ta penger for jævelskapen ;)

Løp og kjøp, helt seriøst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det har sine bruksområder det siste der også, som f.eks. å lade i bilen på vei til stevne, eller på banen, på hytta, osv. Men det er for tungvint til "produksjon".

Dessuten "må" du ha vekt og et ordentlig kruttmål.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det første settet virker greit. Men pressa er litt spinkel hvis du skal helpresse mye. De lenkene i armen er av aluminium og kan sprekke. Har bare gjordt det 1 gang hos meg, men det kan skje. Delene koster 50kr eller så og er lett å bytte ;) Vekta er som M67 skriver bare drit, så bytt den med engang. Det andre settet er fint til å sette sammen noen få testskudd på banen, eller lade litt på hytta om du kjeder deg :P Ikke egnet til å lade mengder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ur-versjonen av dette http://www.jaktdepotet.no/ladeutstyr/ladesett-og-ladepresser/rcbs/rcbs-supreme-master-kit

i forrige århundre en gang. Det er er nok ladet mye over 100 000 skudd med det nå.

Jeg har knust kruttmålet en gang for mange år siden, så det er gaffatapet i hop, men det virker like bra ennå, liker ikke grovt krutt, men det gjør ca. ingen kruttmål. Tennhetteisetteren har vært innom mekanisk et par ganger, men pressa er like fin. Vekta er bra, selv om mange ikke liker balansevekter, så er de bedre enn billige elektronikkvekter.

Det er et veldig mye bedre sett enn Lee-settet, men så også mye dyrere.

 

Som ingeniør og snobb, så lader jeg hverken raskere eller bedre på RCBS settet, men jeg irriterer meg mindre. Det er for mye "virker såvidt" på de Lee greiene - pressa holder akkurat, alle aluminiumsdelene som burde vært stål, O-ringene som erstatter låseringene på diene er kanskje verst - de skal jo være låst, ikke bare litt trege. osv...

Men til oppstart, og prøve lading, så tror jeg det er greit nok for de fleste.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, M67 skrev:

Jeg kjøpte ur-versjonen av dette http://www.jaktdepotet.no/ladeutstyr/ladesett-og-ladepresser/rcbs/rcbs-supreme-master-kit

i forrige århundre en gang. Det er er nok ladet mye over 100 000 skudd med det nå.

Jeg har knust kruttmålet en gang for mange år siden, så det er gaffatapet i hop, men det virker like bra ennå, liker ikke grovt krutt, men det gjør ca. ingen kruttmål. Tennhetteisetteren har vært innom mekanisk et par ganger, men pressa er like fin. Vekta er bra, selv om mange ikke liker balansevekter, så er de bedre enn billige elektronikkvekter.

Det er et veldig mye bedre sett enn Lee-settet, men så også mye dyrere.

 

Som ingeniør og snobb, så lader jeg hverken raskere eller bedre på RCBS settet, men jeg irriterer meg mindre. Det er for mye "virker såvidt" på de Lee greiene - pressa holder akkurat, alle aluminiumsdelene som burde vært stål, O-ringene som erstatter låseringene på diene er kanskje verst - de skal jo være låst, ikke bare litt trege. osv...

Men til oppstart, og prøve lading, så tror jeg det er greit nok for de fleste.

 

K

Oi, va noe økning i pris ja o.O tror jeg tar billige Lee settet og kaster det på sjøen om det er så irriterende som du sier ! :lol:

 

Takk for hjelpa ! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat begynt å lade på et billig Lee-sett. Jeg landet på dette https://www.brownells.no/LEE-50TH-ANNIVERSARY-KIT Hvorfor jeg valgte det, fremfor det som du vurderer, husker jeg ikke. Men en, eller annen grunn var det. Uansett, for en nybegynner så vil jeg tro begge to fungerer greit nok. Dyrere utstyr gir helt sikkert både bedre varighet og mer brukerglede. For meg ble valget gjort ut fra to faktorer. For det første passet det best økonomisk med et billig sett når jeg handlet. For det andre så var det så billig at jeg rett og slett ikke kunne la sjansen til å komme i gang med lading, og erfaringsbygging, gå fra meg. I det store og hele ser det ut til å fungere greit, i hvert fall på relativt små volumer. Den erfaringen jeg allerede har gjort meg samsvarer med M67 sin. Og det gjelder o-ringene på diene. Det er en drittløsning>:( Men dier går vel om hverandre, gjør de ikke? Så en må jo ikke kjøpe Lee dier.

Edited by Jeffery
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Både RCBS og Redding sine låseringer er idiotiske. Selv de på Redding sine dier til 2000,- er idiotiske . du skrur en skrue inn i gjengene - greit nok så blir de låst (og noen av mine har ikke vært flyttet på snart 10 år) men ofte - for alltid eller nesten.

De beste låseringene har Forster, og de selges selvsagt løst, så en kan sette de på alt en har https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/57147749000312/SubProducts/749000312

 

Og der var vi inne på ladingens forbannelse man skal alltid ha litt til, noe bedre, en kjekk dings...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, M67 skrev:

...De beste låseringene har Forster, og de selges selvsagt løst... ... https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/57147749000312/SubProducts/749000312 ...

Takk for tipset:)

 

4 minutter siden, M67 skrev:

...Og der var vi inne på ladingens forbannelse man skal alltid ha litt til, noe bedre, en kjekk dings...

xD

Edited by Jeffery
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at Foster har de beste låseringene i dag, men de er ikke feilfri. Brukt på Dillon 550 stikker låseskruen ofte så langt ut at diene ikke kan skrus helt rundt. Skruen må files skrå på toppen eller forsenkes mer i godset.

Såå- ingenting er perfekt.

Generelt vil jeg anbefale å legge litt mer penger i ladeutstyret, gleden ved lading blir mye større når en slipper all frustrasjonen med drittutstyr.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Per-S skrev:

Jeg er enig i at Foster har de beste låseringene i dag, men de er ikke feilfri. Brukt på Dillon 550 stikker låseskruen ofte så langt ut at diene ikke kan skrus helt rundt. Skruen må files skrå på toppen eller forsenkes mer i godset.

Såå- ingenting er perfekt.

Generelt vil jeg anbefale å legge litt mer penger i ladeutstyret, gleden ved lading blir mye større når en slipper all frustrasjonen med drittutstyr.

Ja skjønner att det kan være lurt å kjøpe skikkelig når en først kjøper, men kjedelig å sitte med ladeutstyr til 5-10 000 å synest lading er noe herk ;)

 

Prøve noe billig først så kjøpe en (progresiv?) Presse om jeg får dilla :)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ja skjønner att det kan være lurt å kjøpe skikkelig når en først kjøper, men kjedelig å sitte med ladeutstyr til 5-10 000 å synest lading er noe herk ;)

Det er helt sant, så å kjøpe det billige først er nok en god ide. Hadde du allerede vært hekta på skyting "big time" så ville du ikke hatt noe annet valg enn å lade, og kunne like godt gått på noe "ordentlig" med en gang.

Når du skal oppgradere, så vurder om du skal gå et hakk opp - eller "all the way".

 

Forresten, lading ER noe herk (men nødvendig) - og jeg har ladeutstyr for MYE mer enn 5-10 000,-

 

Sitat

Prøve noe billig først så kjøpe en (progresiv?) Presse om jeg får dilla :)

DFS-skytterene, de av dem som skyter virkelig mye har progressive presser. Det har DSSN-skytterene også. Progressive presser er fo de med dilla på skyting, og som hater lading. De med dilla på lading må ha (helst flere) enstasjons. Om du har litt trening i å lade, så lader du temmelig fort noen 100 skudd på ei enstasjons - jeg lader vel i snitt 100 skudd i uka omtrentligst. Batchene er fra 50 til flere 100 skudd. Det er når du skal ha 1000-vis at progressiv har noe for seg. Skal du veie kruttet, til f.eks. langholdsskyting, så vinner du lite på ei progressiv presse.

Spesielt når du har flere kaliber, og skal prøve forskjellige ting så er progressiv bare bal. Folk lader på enstasjonspressa siden de ikke gidder å bygge om den progressive, osv. Den må stå oppmontert helst, med alt stashet, og tar plass også.

Men vet du at du skal skyte 5000 like patroner, så er de gull.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Joika skrev:

De lenkene er av stål på min 3 år gamle breech-lock,med mindre alu er magnetisk da.:D

Da har de blitt oppdatert siden jeg kjøpte dette settet for 12-13år siden :P Er vel over 8 år siden jeg byttte noe på pressa også ;)

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, AsgeirK skrev:

Ja skjønner att det kan være lurt å kjøpe skikkelig når en først kjøper, men kjedelig å sitte med ladeutstyr til 5-10 000 å synest lading er noe herk ;)

Vel det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg hodet. Det jeg mener med å legge litt mer i kjøpet enn det billigste betyr ikke 5-10 000.

Det finnes gode produkter som ikke koster for mye. Lee classic cast presse er ett eksempel. Ikke kjøp drit, det ødelegger gleden med hjemmelading, og kan føre til at mange gir opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig enig med Per-S, selv om jeg har kjøpt så billig som mulig selv.

Noe av poenget mitt har vel kanskje også vært å skaffe meg erfaring, på billigst mulig måte, som grunnlag for å vurdere hva jeg trenger/har lyst på. Jeg synes slik er vanskelig, kun basert på andres anbefalinger, uten noen egen erfaring. Problemet er jo fort at en kan ha "kastet bort" pengene som det billige utstyret kostet hvis en oppgraderer. Trøsta får være at da er en trolig tryggere på valget når det eventuelt skjer.

Link to comment
Share on other sites

Om man ikke skulle like å lade, så er det nok lettere å selge utstyr av god kvalitet enn det billigste som er på markedet.

jeg startet med det billigste settet til Lee, og det virker jo. Nå har jeg ingenting igjen av det fra Lee, ammoen er nok ikke mere presis, men jeg liker å jobbe med verktøy av kvalitet

 

Å kjøpe brukt kan jo være lurt

Link to comment
Share on other sites

Da jeg startet å lade selv for noen år siden ga ikke økonomien rom for de helt store investeringene, så jeg endte opp med utstyr fra LEE, ett 50th anniversary kit kjøpt direkte fra fabrikken ( det var lønnsomt den gang, sikkert ikke i dag! )

Og uansett hvor mye negativt enkelte kommer med om LEE sitt utstyr, jeg for min del ville ikke byttet det ut med noe som helst annet.

Nå skal det sies at jeg ikke lader de helt store mengdene om gangen, kanskje 3-400 patroner i 30-06. For de som skal produsere store mengder ser jeg selvfølgelig nytten av en karusellpresse.

Mange mener dessuten att utstyr fra LEE ikke tåler så mye, det mener jeg er direkte feil. Da jeg skulle lade de første patronene mine hadde jeg ingen som helst anelse om hvor mye kraft som måtte til for å presse inn f.eks tennhettene. Siden jeg "følte" B| at det ikke var nok bare med håndkraft, la jeg alle mine 90 kilo på "armen" på pressa. Det har ikke ført til noen form for skader på noen del av pressa B| Men jeg lærte jo ganske kjapt at det trengtes betydelig mindre krefter til B|.

Så status for meg er at utstyret fra LEE er mer enn godt nok, jeg tviler sterkt på at jeg hadde produsert bedre ammunisjon selv om utstyret var både dyrere og mer avansert.

Men som med alt annet, hva andre mener er egentlig ikke så viktig B|

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Obs det er 20%rabatt på ladesett hos brownells denne uka, og gratis frakt. Lee- settet funker sikkert greit for deg. Ellers kan kanskje rcbs partner-settet være noe, til snaut 3000? Lyman expert- settet til 4000 har jeg, veldig solid og komplett (bra digitalvekt, universal hylsetrimmer og kruttmål- mye for pengene). Jeg har en sånn hand-press, den er artig og fin til småjobber, men egner seg dårlig til helpressing.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei

jeg har ladet en del hylser av S&B, men jeg freste hettelommene på de. De er for grunne. Jeg har ladet de minst 6-8 ganger uten problemer. Etter det er det bare å kaste hylsene

Til 6,5x55 gidder jeg ikke. Da bruker jeg heller skytterlagehylsene som er skutt i 200 STR. De kommer vel fra Lapua etter det jeg erfarer. Prima hylser som er lette å lade.

MVH svehella

Link to comment
Share on other sites

Det er samme settet som jeg kjøpte i vinter. Jeg har supplert med ei enkel elektronisk kruttvekt, men det trenger en strengt tatt ikke, eller så skal du ha det du trenger. Skulle jeg supplert med noe i første omgang så ville jeg kjøpt ei pute til hylsesmøring og et smøremiddel som egner seg på puta. Smøremiddelet som følger med funker greit, men det er sent, og kjedelig å "håndsmøre" hylsene. Også er det vel en klar fordel å ha et hylsebrett, eller to.

Link to comment
Share on other sites

Det er hylsetrimmer i settet. Avbildet helt til høyre.  Genialt enkel, ikke noe å justere og tøve med. Kan brukes for hånd eller i drill. Kompletter evt med lee universal 3-jaw hylse holder og en kutter med sTor trekull som håndtak.

Hylsebrett er lurt ja, kjøpes eller lages (treklosse med 13 mm hull) så har du noe å gjøre mens du venter på pakken.

Hylsesmøring, en neve eller to hylser i en isboks, en liten dæsj av Lee sitt vannbaserte fett og rist rundt.

Tomme isbokser er kjekt, en flaske rødsprit til å fukte filla du tørker av ferdige patroner med, en eske engangshansker, en søppebøtte. 

Godt lys, skyvelære, notatblokk, sprittusj i 2-3 farger, patronesker, merkelapper.

 

Du må igrunen ta en tur på Biltema?

Om kort tid er alle illusjoner om å spare penger ved å lade selv bortevekk?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du må vel ha piloter til hylsetrimmeren. Piloter til det kaliberet du skal lade/trimme. Også er det litt mer behagelig å bruke kutteren med trekule enn den som følger med

 

Den hylsetrimmeren som følger med det settet har jeg faktisk liggende enda fra mitt første ladesett

Link to comment
Share on other sites

Søileboremaskin er effektivt, jeg bruker en Lyman kutter festet på en aksling, og har satt chuck fra trimmeren i maskiskrustikke. Det gir litt masseproduksjon.

Det finnes kutterhoder som tar både lengde og avgrading samtidig, jeg har kjøpt utstyr, men ikke prøvd i søileboremaskin.

Det bør være en stabil maskin for at det skal bli nøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke å montere den i søylemaskin for at den skal være effektiv. En annen ting med den er at om du bare necksizer, så virker den ikke. Det har nok med toleranser å gjøre. For min del, så kan jeg ikke trimme hylser som er necksizet, men om jeg helpresser går de inn i trimmeren. En slik er mer universell og om du setter akslingen på den i dreiebenken så er den ganske kjapp

Link to comment
Share on other sites

Har en vanlig trimmer fra Lyman, som jeg har bytta ut akslingen med sveiv på. Med en som passer til drillen. Bruker en liten batteriskturekker og har den bare løs på benken. Det er utskiftbare piloter og vanlig lengdejustering på denne, så den går til alle kaliber. Litt knot å stiller inn, men jeg har liggende trimmelengdemaler i skuffen til de kaliber jeg bruker mest. Og jeg trimmer mange hylser i slengen.

 

Men skulle jeg lada bare 6,5x55, 308 og 30-06, så hadde jeg kanskje heller kjøpt trimmere fra Lee. Eller ikke trimma i det hele tatt, da det er nærmest ubegrenset tilgang på engangskutte Norma hylser på den lokale banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg bruker nosler custom competition 155 og 168 grs, fine kuler som det er lett å jobbe med. Selges hos f.eks jaktdepotet og Brownells i praktiske x1000- pakker. Jakt pg friluft har gode priser på mange Hornadykuler, jeg har ikke forsøkt de nye ELD- kulene. Rimelig/bra hjortekule kan f.eks være lapua mega 185grs, eller kanskje geco plus 170grs. Konvensjonell blyspiss av god kvalitet (hornady interlock, sierra prohunter, mm) vil sikkert også fungere finfint.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, spindrift skrev:

Jeg bruker nosler custom competition 155 og 168 grs, fine kuler som det er lett å jobbe med. Selges hos f.eks jaktdepotet og Brownells i praktiske x1000- pakker. Jakt pg friluft har gode priser på mange Hornadykuler, jeg har ikke forsøkt de nye ELD- kulene. Rimelig/bra hjortekule kan f.eks være lapua mega 185grs, eller kanskje geco plus 170grs. Konvensjonell blyspiss av god kvalitet (hornady interlock, sierra prohunter, mm) vil sikkert også fungere finfint.

https://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=3-55&prodid=11758

 

Noe i denne duren ?:)

Link to comment
Share on other sites

Til trening og konkurranse er Nosler CC vanskelig å slå. De holder så godt som samme kvalitet som de dyrere matchkulene - iallefall skyter folk like godt med dem - og de er billigst. Ikke mye billigere, men nok til at det merkes. Skal du ikke skyte over 6-800m så er 168gr versjonen den du skal velge. Den er nok lettest å få topp presisjon med.

Tipper Despoten er billigere enn Brownells.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fra Hardox som henger noenlunde fritt kommer det så og si aldri rikosjetter. Er plata fast, og ikke "gir seg" så kan homogene kuler og subsonisje kuler sprette litt. Vanlige mantlede riflekuler i vanlig riflefart blir til pulver. Du finner bare småbiter.

På så kort hold som 100m ville jeg likevel vært nøye med å bruke vernebriller. På lange hold bruker jeg det ikke når jeg skyter med moderne rifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...