Jump to content

dachs og blodspor


uncas

Recommended Posts

Sliter med å få opp motivasjonen til en strihårsdachs til å gå blodspor.

Hunden er 1,5 år og en lovende jakthund.

Han er født i februar og det ble jaktet og skutt dyr for han første høsten.

Han gikk brukbart spor, sikkert bra nok til 2. premie, allerede som 5-6 mnd gammel.

Planen var å ta blod og fersksporprøve i vår / sommer.

Problemet er imidlertid at jeg ikke klarer å få han motivert til å prestere. Virker som han blir mer og mer uinteressert til mer vi trener.

Har forsøkt å gå mange hakk ned på vanskelighetsgrad, godbiter i spor, godbit i sporenden, lek og moro med klauen, ja det aller meste jeg kan komme på for å motiverende.

Uansett tiltak; bikkja signaliserer at blodspor suger.

 

Noen som har tips til en frustert dachshundeier?

 

Link to comment
Share on other sites

Som du sier, så har du latt han få løpe etter rådyra, så da fikk han smake på indrèfilèn tidlig, så kan skjønne motivasjonen til dachsen. Og du har jo forsøkt mye ser jeg. Tenkte på om han kunne ha fått noe nesemidd, mulig et skudd i blinde. 

Har du prøvd å la andre legge sporet for dere? Slik det vil være ved en prøve? 

 

Ønsker dere lykke til med motivasjon fremover. 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

På ingen måte noe galt med nesa til Håpet.

Har fått smake på "indrefilen" tidlig, som du sier.

Å få noen andre til å legge sporet ligger langt fram. Vi er ikke i nærheten av å være på det nivået enda.

Spørsmålet er hvordan jeg kan få bikkja til å mene at blodspor er gøy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget slepespor med trafikkdrept rådyr for et par ekvipasjer som har hatt litt dårlig trøkk i sporet med meget bra resultat. Hvis du ønsker å prøve dette, kan det være lurt å opprette dialog med lokal viltnemnd. Hvis de skaffer deg et ferskt rådyr, drar du til et skogsområde, legger dyret i veikanten og kutter opp slik at blod kan renne ut av dyret. Slep deretter dyret etter deg 100-200 meter inn i skogen, legg det fra deg og gå en annen vei ut. Sett sporlina på bikkja 10-20 meter fra starten på sporet og la bikkja få det på overvær. Vinden må da blåse fra sporstart mot bikkja dersom det er uklart. Direkte påsett i sporstart er også ok dersom bikkja ikke tar det på overvær. Bikkja vil helt sikkert følge sporet og få en kjempebelønning (dødt og fortsatt varm rådyr) i slutten av sporet som han kan herje med. Er ikke mange slike erfaringer bikkja skal ha før lukten av blod og rådyr settes i sammenheng med hva som befinner seg i slutten av sporet.

Link to comment
Share on other sites

Bra tips! Å gi bikkja en overraskelse som blir julekveld, nyttårsaften, bursdag og parringsdag på samme tid vil nok øke motivasjonen... :) 

 

Konstruerte ettersøk er en fin ting men det beste vil sikkert være å legge dyret som slutt på noen kunstige blodspor for å få best effekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er en ganske kjent sak at om du jakter med ettersøkshund og det skytes dyr for den blir det vanskelig å få opp motivasjonen på blodspor igjen. Da har den fått denne indrefilleten det snakkes om etter å ha fulgt ferskspor, som er det sporet som ligger sterkest i hundens instinkt å følge. Å få hunden til å prioritere blodspor er trening, da den oftest instinktivt ønsker å prioritere de ferske. Når den da har opplevd at det ligger gevinst i enden av det friske, ferske sporet, blir det vanskelig.

Anbefaler å begynne fra børjan igjen og vente med å slippe hunden på ferske spor før blodspor er det gjeveste i verden.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 forslag til deg. Ikke kommet så langt at jeg har hatt bruk for det selv enda, men har vurdert det for å "booste på litt".

 

1. Er jo foreslått trafikkdrepte rådyr her. (Hvis du får tak i). Både slep av dyret, og kunstig spor, med dyret i enden er muligheter. Så lenge hunden oppfatter det som belønning trenger det heller ikke være et rådyr. En kanin noen ikke vil ha lenger kan være en mulighet. Ellers er revejakten (og kråkejakten!) startet :-) Ferskt, varmt vilt i enden vil nok være det absolutt råeste antar jeg. Kanskje er et par korte, kunstige spor med riktig belønning alt som trengs?

 

2. Måltid i enden av sporet. Med mindre hunden er under middels interessert i mat, ville jeg prøvd å latt den få et måltid i enden av sporet. Gjerne vente en 2-3 timer senere enn vanlig foringstid, før du går sporet.

 

Uansett metode(r), husk å variere, både vanskelighetsgrad, lengde, og belønning.  Og ikke overdriv treningen! Et par ganger i uken holder. I alle fall til motivasjonen tar seg opp. Husk også at når du bestemmer deg for å prøve noe nytt, gjør oppgaven så enkel og kort, at du er 100% sikker på at hunden lykkes! Hvis hunden ikke gidder å finne matskålen i enden av sporet, og du tar den inn og forer den oppmuntrer du jo i verste fall til å ignorere oppgaven.. =/

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg driver ikke med blodspor, eller ettersøk og kan ikke si jeg har trent seriøst sporing heller, med mine vorsteh hunder. Men generell sporing bude være enkelt hvis hunden er tjenestevillig. Vet at boldspor og krav for ettersøkshunder, er noe langt annet en den sporing jeg jeg for morro skyld, har fått mine hunder til å gjøre. Så jeg avstår fra å komme med konkrete tips, til teknisk utførelse.

 

Men jeg undrer på en ting, angående den manglende motivasjonen til hunden din. Og som noen har nevnt, kan dette skyldes at hunden har jaget vilt. Men det kan også skyldes, at du gjør en del feil på egenhånd og burde søke til folk som kan dette og som kan se deg og hunden din i aksjon. Det er lettere å se feil/problemer og eventuelt korrigere for dette, ved å oppservere hunden, enn å diskutere slikt på et forum. At det også virker som du presser hunden, vil ikke gjøre den mer motivert. :( Heller omvendt. Jeg vet ikke om dette er problemet, men vil avslutte med at en kan ikke "tvinge" (mase, presse, o.l.) dyr/hunder til å løpe med lyst, heller ikke være engasjert til andre oppgaver. Dette MÅ være lystbetont! Og tiden det tar for å lykkes, bestemmes ikke av klokken, eller kalendren.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tanker og tips rundt emnet.

Har snakket med gutta som sporer trafikkskadede dyr lokalt.

Håper jeg kan få tak i et ferskt kadaver etterhvert.

Veit at jeg har en lang vei å gå for å lykkes med en hund med meget stor jaktlyst til å gå et 12-24 timer gammelt blodspor på en god måte.

Skjønner nå lett tipset om å fullføre godkjenningen før hunden brukes på jakt.

Men; gjort er gjort. Vi gir ikke opp.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det ble skutt tre rådyr for bin brors dachs før han begynte å trene blodspor. Da bror bestemte seg for at han og bikkja skulle bli godkjent ettersøksekvipasje, gikk det omtrent som du har beskrevet med din hund. Vi forsøkte metoden jeg har beskrevet over, og godkjente bikkja noen måneder senere. Bikkja har nå supermotivasjon i sporet. Det er også viktig å presisere det Geco5 skriver om. Man bør ha litt teoretisk forståelse for hvordan man som hundefører skal opptre når bikkja går spor. En av de største feilene du kan gjøre, er å ikke gi bikkja tid til å utrede sporet i eget tempo. Når bikkja stopper i sporet, må du også stoppe. Oppretthold avstanden mellom deg å bikkja. Hvis du korter inn avstanden mellom deg og hunden hver gang han må utrede noe, er det lett å presse bikkja til å fortsette å gå selv om han ikke har spor. Ødeleggende for både resultat og motivasjon. Prøv å la hunden jobbe mest mulig selvstendig uten for mye prat og påvirkning fra deg. Legg lette oppgaver i starten som du vet han vil lykkes med, og øk vanskelighetsgraden etterhvert. Det kan være lurt å starte treningen på gress. Da blir det ikke så mye forskjellig knusningsfert i underlaget, og lettere for hunden å skille luktbildene fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...