Jump to content

Slarkete Finn Classic 612


asterix

Recommended Posts

Behovet for  brukskombi dukket opp igjen, og som tidligere eier av våpensystenet Valmet 412S, valgte jeg derfor den ny Finn Classic 612 med to løpssett, 2x12/76 + 12/7x57R.

612` skal ha rettet de "feilene" som var på bruksmaskinen/traktoren 412, nemlig at den i praktisk bruk ble litt for tung. Den nye hagla veier rundt 3 kg med 70 cm løp, og kombien kommer på ca 3,2- levelig.  Børsa ser grei nok ut og har to avtrekkere. Dette er å foretrekke da jeg tidligere har plundret litt med Valmets sin løpsvelger på avtrkkeren. 

Jeg har enda ikke skutt med børsa- men har lagt merke til et par ting. Med hagleløpet montert er børsa kompakt og fin, men med kombiløpet montert er den direkte skranglete når børsa er åpen. Jeg har hatt en del brekkvåpen opp igjennom årene, men har aldri opplevd at børseløpet "skrangler" i åpen tilstand. I lukket tilstand er den selvfølgelig tight og fin, men det er jo helt naturlig med denne låstypen der toppen av låskassa "låser" løpene til kassa. I tillegg er den utstyrt med et helt elendig avtrekk på rifleløpet- langt, hakkete og mye kryp- jeg  ser det er en unbrakoskrue i avtrekkeren, mulig det er justerbart. Jeg hadde egentlig forventet at de to unbrakoenøkklene for justering av løp og avtrekk var med i esken ved kjøp, men det manglet. De hadde sikkert ikke kostet mer enn 5 kr- slikt bør være med i kofferten fra fabrikk...:| 

Er det andre 612- eiere som har samme slarkete løp på sine børset- og like elendig avtrekk?  :???:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til den nye 612en, men på tidligere modeller er montering av ekstra løpspakke en børsemakerjobb; Dvs ekstra løpspakker må tilpasses. Er det fremdeles behov for det, og er det evt gjort her? Har inntrykk av at rævva avtrekk er  nok så standard på mange (de fleste?) kombier så en kompetent børsis må gjerne engasjeres for å få levelige avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det akkurat dette som er konseptet med 412/512/612- at en skal kunne bytte løpspakker idividuelt- uten tilpassing. Som nevnt i innlegget har jeg hatt våpensystemet tidligere- og hadde da både dobbeltrifle, kombi i div kalibre- og hagle. Løpssettet til en kompis krevde litt justering på forskjeftet- det var alt. Mitt nye våpen leveres fra forhandler, markedsført som børse med to løpssett- så en regner jo med at det passer- og er rimelig kompakt. Ang avtrekk har dette også vært tålig bra på de systembørsene jeg har brukt tidligere- og det bør forventes at dette er "bra" for en børse i denne prisklassen. Det blir nok en mail til forhandleren i dag, regner med at de ordner opp i dette selv om det er gått litt tid fra jeg kjøpte børsa til jeg faktisk monterte den. Vi får se, for alt jeg vet er konseptet slik at en må regne med slark- i så fall er det et elendig produkt - og ikke Italiensk kvalitet som det markedsføres som. Det hadde vært interessant å høre erfaringer fra andre 612- brukere.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra leverandør/selger på mitt spørsmål om slark og elendig avtrekk. Siden svaret er såpass graverende legges det ut ordrett slik at ikke flere nødvendig vis går i samme fella: Vi har også spurt om det samme til produsent. De hevder at dette er helt uvesentlig da det er låsingen i blokka som er låsen på våpenet. Hvordan det er ellers er underordnet. Vi kan godt ta en kikk på det, men det er ingenting som kan justeres på.

Det er bare en ting og si til slikt, styr for all del unna Finn Classic 612 systemvåpen. Kjøp heller en billig tyrkisk børse fra 90`tallet- kvaliteten og tilpasninger på stålarbeidet ser ut til å være omtrent på samme nivå.. :S Vi får se om jeg får fikset avtrekket etter hvert iallfall. Handelen føyes til på kvoten over tabbekjøp- det er heldigvis bra plass der.... :-?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ei 512 som jeg nettopp solgte, den var noe "slerkete" når den var helt brekt, men det utgjorde ingen praktisk betydning. At det ikke gir samme kvalitetsfølelsen kan så være, men vil ikke gjøre noe for bruken. Avtrekket kan justeres, og er et av de bedre innen kombisegmentet, der Blaser er noe av det beste slik jeg har forstått det. 

 

Lever kombien til butikken du kjøpte den, og la dem fikse kryp og avtrekksvekt, så tror jeg du blir fornøyd tilslutt. Presisjonen i min kombi var det ingenting å klage på.

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Kuli skrev:

 Avtrekket kan justeres, og er et av de bedre innen kombisegmentet.....

Tok meg en halvtime i dag og kikket litt på børsa. Jeg snakker om den nye modellen 612SC. Avtrekket kan ikke justeres utover frilengde på avtrekker, utover dette er det en større jobb. :-?

Ang slark er dette rimelig åpenlyst når en ser litt mer på børsa.- og den "tighte" følelsen jeg beskrev for hagleløpet vil nok forsvinne rimelig fort. Konstruksjonen er latterlig simpel- her er det treverket i forskjeftet som er opplagringen!  Ved en 20-30 åpne/lukke bevegelser er nok hagla like slarkete som med kombiløpet. Det er ikke alltid en får hva en betaler for :D At kombien i åpen tilstand føles som hengslene på en "slitin fiat dør"  som Waselina  skriver, er treffende- og det er heller ikke så merkelig med denne konstruksjonen. Rimelig simpel børse i fin innpakning altså. Men om presisjonen er god så får jeg nok leve med det. En avtrekkerjobb utover det jeg kan gjøre selv er ikke verd å koste på denne børsa. 

IMG_2058.JPG

IMG_2063.JPG

IMG_2060.JPG

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg, 32-40. Har "litt" mer tro på de originale Valmet- og Tikka-konstruksjonene enn de nye pastautgavene med First Price-tomatsaus på toppen.. Kjedelige greier asterix, alltid surt når slikt skjer. Jeg brukte en del penger på en hagle selv hvor hanen er synlig slitt etter meget lite bruk. Stål er stål, visstnok......

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På min "gamle" 412 justerte jeg avtrekket med stokken demontert (2 avtrekkeren) Og da ser man hva som skjer. Først ble dødgangen borte og så ble inngrepet på hammer og sear eller hvadetnåheter mindre/kortere. Så jeg vil på det sterkeste fraråde å justere avtrekk uten å vite hva man driver med ELLER ta av stokken så man ser hva man gjør.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Maxwatt. Hvis du har en Valmet 412; Har du mulighet til å legge ut ett bilde av forskjeftet ditt? Enden som ligger mot baskylen, slik som det siste bildet til Asterix.

 

Eller noen andre med en Valmet 412?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Maxwatt skrev:

..Først ble dødgangen borte og så ble inngrepet på hammer og sear eller hvadetnåheter mindre/kortere. Så jeg vil på det sterkeste fraråde å justere avtrekk uten å vite hva man driver med ELLER ta av stokken så man ser hva man gjør.

Prinsippet er muligens det samme på 612en også. Konstruksjonen er slik at det er skruen en justerer- ikke avtrekkeren. Om en da justerer bort "kryp" og prøver å redusere inngrepet, vil slakken mellom avtrekker og sikring (ca 2mm) gjøre at en i prinsippet mister sikringen før en har justert bort krypet- en usedvanlig dårlig løsning. (Bildet lyver litt, avstand mellom sikring og avtrekker er større en det ser ut som) Sikring er kjekt å ha- da er det bedre med dårlig avtrekk. Bra blir det ikke uten en større jobb. En må ha godt med inngrep i denne mekanismen, sikkerheten først. Det er nok mulighet til å få avtrekket fra "helt elendig" til "dårlig" uten polering. Vi får se om det dukker opp noe riktig regntunge griseværsdager i løpet av sommeren- store muligheter for slikt her på Nordvestlandet.....

 

 

IMG_2066.JPG

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Takk for bildene. Ok..... Da var det faktisk Finnene som innførte denne bøyle-braketten inne i forskjeftet, der enden på treskjeftet ligger rett på baskylen. Stor forskjell fra modell 312 (som jeg la ut bilde av). Marocchi har vidreført designet fra Mod.512 (som vel er identisk med 412?) til denne nye 612.

Link to comment
Share on other sites

Ja det ser faktisk slik ut- en glemmer fort 9_9 Etter å ha studert 612en litt, tror jeg at mye av slarken kunne blitt borte med et eget forskjefte justert for kombiløpet. Det er grove greier- jeg trenger ikke micrometeret for å måle forskjellene mellom løpene- det holder med et skyvelære.. Prøvde hagla på banene i dag og traff over all forventning- men forventningene var ikke store så da.. :S Avtrekket skal jeg nok få til å bli akseptabelt i løpet av noen mørke høst/vinterkvelder med god tid. Regner med børsa holder som bruksbørse i noen år- det er jo det den er tiltenkt. Det er egentlig lite som skulle vært gjort for at kvalitetsfølelsen hadde vært betydelig høyere enn kvaliteten på det produktet som ble levert. Et eget tilpasset forskjefte, en lengre sikringsarm- slik at en kunne justert avtrekk enklere- og børsa hadde muligens fått et terningkast rundt 5. Produktet som ble levert fikk en svak 3...:-? uansett- takker for god oppfølging på Kammeret.:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg vurderte også 612 i sin tid, men leste litt av hvert om denne modellen, og ble vel advart for å kjøpe denne. Ble drilling på meg i stedet. At det går å få skikk på den er sikkert, man hva koster det å designe et helt nytt forskjefte, dersom det er der " feilen ligger " ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er bra- jeg har tydelig vis fått et "mandagsvåpen"  Etter fire runder (100 skudd) på leirduebanen fikk jeg kun klikk på fremste avtrekker. Når jeg så prøvde bakerste avtrekker gikk begge løpene av :S Det første jeg tenkte var å returnere hele pakka. Tok av bakskjeftet og sjekket mekanismen. Det viste seg at bolten som går gjennom begge hanene hadde skrudd seg ut et par runder. Denne var "låst" med to kjørnermerker (det ene vises på bildet lenger oppe i tråden) Når bolten ble skrudd til igjen fungerte børsa- men en kan  jo ikke stole på dette våpenet.:( Jeg er også i tvil om jeg skal låse bolten på nytt med kjørner- ref. bruk av hammer på en haglemekanisme- og garanti mm.:S

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Det blir nok gjort- må bar se om det er mer som ramler istykker på børsa først. Årsaken til at det allerede ikke, er gjort er at ved en eventuell garant/tilbakelevering så skal de ikke kunne si at børsa er tuklet med fra min side. Med Locktite på gjengene kommer det nok en forklaring om at slikt er fy-fy for mekanismen- og at garantien ikke gjelder. Men jeg får håpe det ikke blir mer tull med denne børsa nå :S

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det, men handelen er gjort. Utover det har jeg en del annet  "verktøy"å velge i. Nå er den egentlig tenkt brukt til spesielle ettersøk og "grovarbeid" -så den blir ikke mye brukt av meg. På kombinert jakt i normalt terreng henger det en  drilling på rundt 2,5 Kg på skulderen.Jeg har allerede ført 612-ern`på kontoen over feilinvesteringer.  :winke1:

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har nettopp investert i kombiløp til min 512sc (7x65R). Hverken slark i hagleløp eller kombiløp. Men, har et annet spørsmål når det gjelder topplever. Med hagleløp montert, går leveren helt tilbake i rett posisjon (kl 6) når våpenet lukkes. Når derimot kombiløpet er montert går leveren ikke helt tilbake (kl 5). Kan fortsatt ta avtrekk med kombiløpet men det virker ikke som om våpenet er helt lukket siden leveren ikke er i "lukket posisjon". Skal det være slik eller er det et problem?

Link to comment
Share on other sites

At leven ikke går helt tilbake er et godt tegn. Da har du mye å slite på før børsa blir slarkete. Når leven går helt tilbake til kl 6 har du lite å gå på før den kan utvikle slark, men den holder nok tusenvis av skudd enda. Låsing på denne børsa er blokka foran topplevelen. På begge sidene av løpene ser du en skrå flate som skal låse mot låseblokka. Siden dette våpensystemer er nærmest universalt mtp bytting av løp er det store tolleranser- som igjen gir slike utslag som du beskriver. Et par drag(av en kompetent børsemaker) med fin fil på skråplanet på løpet og leven nærmer seg kl 6- noe som ikke er å anbefale om låseblokka allerede har nok anleggsflate på løpet. Legg gjerne ut bilde tatt fra siden med løpet i lås, og ett der vi ser topplevelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
På 3.1.2019 den 14.27, ErlingElev skrev:

Hvordan har det gått med 612? Har du gjort deg opp noen flere erfaringer?

Tja, jeg har nok for mange andre våpen å velge i mellom- den står stort sett i skapet. Har skutt noen dyr på ettersøk med den og har fungert til det. Presisjonen er bra, men kammeret til rifleløpet er dessverre overboret- i tillegg til alt annet med den børsa. Hylsene blir engangshylser 😕 Se denne tråden:

Har dessverre ikke somlet meg til å levere tilbake denne børsa- noe jeg faktisk burde gjøre. Har vel kanskje skutt 150 hagleskudd og en 20-30 rifleskudd med den. Børsa går som tidligere nevnt under kvoten for tabbekjøp. Skytemessig som hagle er den meget bra- synd at slark, funksjonsfeil og all annen dritt drar konseptet ned på en terningkast 2.... 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...