Jump to content
ignorant

reklamering for produkter hvor man har en egeninteresse

Recommended Posts

Per-S    92

En åpen diskusjon om tekniske forhold rundt produkter og utvikling der produsent og utvikler kan delta i full åpenhet uten å bli mistenkt for snikreklame og uredelig fremferd burde være mulig. Grevlingens forslag virker fornuftig for å sette rammer for slikt.

• Like 2

grevlingen1    24
41 minutter siden, ignorant skrev:

Hvordan skal dette med juridisk rigtig navn forståes.  ..eller skulle jeg oplyse hvilket firma jeg i dette tilfælde repræsenterede.

Rent praktisk burde der være mulighed for flere profiler, hvor man kan deltage, enten som erhvervsrepræsentant. Eller med en privat profil, 

Juridisk navn må være det firmaet du representerer for det du promoterer, reklamerer for.. dette pga juridisk ansvar osv.  

Flere pofiler  er og bør være en mulighet, ref eks @Jaktdepotet AS eller @jaktepotet Fauske ref @Sauer150 osv...

G.Larson    55
1 time siden, Sakoen75 skrev:

Forslag: Åpne for bransjen kan skrive om produkter under utvikling i en tråd tydelig merket, muligens det måtte lages noen spesielle regler for disse tådene?

Den muligheten har de i dag i Bransjekammeret. De må riktignok betale noen kroner for muligheten. Om de selv vil kan de åpne for at almenheten også kan svare på innlegg der.

• Like 1

G.Larson    55

Til TS: Det er da ingen som forløpg har hindret deg i å komme med faglige innlegg i f.eks denne tråden ang ett produkt du har interesser i http://www.kammeret.no/topic/77430-super-sonic-kuler/#comment-1184206

Problemet kommer når noen, under ett annonymt brukernavn rakker ned på andre aktører/produkter eller rett og slett driver salgsfremstøt for sine egne produkter. Ofte på bekostning av andre.

Hadde bransjefolket klart å tydelig tilkjennegi hvem de representerer og kommet med god, nøytral info om ett produkt så ser jeg ikke problemet.

Men enkelte klarer ikke la være å lage dårlig skjulte salgsannonser/ eller rakke ned på andre.

• Like 3

Skaubjønn    44

Dette er ikke så vanskelig. Jeg vil vite det dersom legen som skriver ut medisin eier den farmasøytiske bedriften som produserer pillene han anbefaler. Og på kammeret vil jeg vite det dersom en av brukerne selger sakene han skryter av, eller om han er en privatperson. Dersom bransjetilhørighet flagges tydelig så er problemet løst. 

• Like 5

ignorant    37
1 time siden, Erlend Meyer skrev:

@Grevlingen: Joda, vi har hatt mange fine diskusjoner helt innenfor regelverket. Så jeg ser ikke helt poenget ditt.

Der har også været mange anledninger, hvor jeg har valgt IKKE at deltage, fordi jeg ikke orkede risikoen, for at blive modereret i forhold til regelverket, eller enkelte moderatore.

ignorant    37
3 timer siden, G.Larson skrev:

Til TS: Det er da ingen som forløpg har hindret deg i å komme med faglige innlegg i f.eks denne tråden ang ett produkt du har interesser i http://www.kammeret.no/topic/77430-super-sonic-kuler/#comment-1184206

Der er heller ikke tvivl om at mit svar i denne tråd, af visse ville blive vurderet som i strid med regelverket. På linje med et videoklip af en demper som blev skudt i filler

Problemet kommer når noen, under ett annonymt brukernavn rakker ned på andre aktører/produkter eller rett og slett driver salgsfremstøt for sine egne produkter. Ofte på bekostning av andre.
Der er også en del som ville mene at mine sikkerhedsvurderinger og betjeningsproblematikker  vedrørende bestemte riffelmodeller, ville være på kant med en stram fortolkning af regelverket.

Hadde bransjefolket klart å tydelig tilkjennegi hvem de representerer og kommet med god, nøytral info om ett produkt så ser jeg ikke problemet.

Jeg kan tilsvarende påstå, at faktuel info om egne eller andres produkter, ville blive draget mere i tvivl, hvis der var underskrevet med "skandinavisk totalvåben koncept"

Men enkelte klarer ikke la være å lage dårlig skjulte salgsannonser/ eller rakke ned på andre.
Vurderingen af det sidste, er ofte et produkt af en eventuel moderators personlige interesser/holdninger til en debattør/næringsdrivende/produkt

Erlend Meyer    186

ignorant: Det er beklagelig å høre. Men la meg gi et reellt eksempel fra min tid som moderator:

Aktør A bryter reglene i en post. Så vidt jeg kan huske var dette en lite aktiv/fersk aktør som antageligvis gjorde dette uten noen onde motiver. Aktør B (aktiv bruker) ser dette, men fremfor å bruke rapporteringsfunksjonen mener han at dette gir ham rett til å reklamere på "lik linje" (som er et helt skamløst brudd på regelverket). Når han så modereres starter gnålet. Man får så sutretråder om kameraderi og skjulte motiver man må ta tak i, etc, etc.

For enkelte er slik oppførsel helt normal adferd, selv om det skulle vært luket ut på barneskolen. Det er mulig at slikt er grei skuring å ta tak i om man har det som en lønnet jobb, men når jobben gjøres på dugnad mener jeg det er grenser for hva man skal måtte slite med.

Personlig skulle jeg gjerne gitt deg både lillefinger og ringfinger, men jeg vet hva det vil medføre. Det er desverre såpass mange kremmere der ute som ikke eier et snev av anstendighet og som er langt mer interessert i egen fortjeneste enn dette forumets fremtid.

• Like 6

høggern    11

Problemet er at folk er folk. Så lenge noen brukere "liker trynet" på en leverandør så vil de kunne snakke varmt om denne leverandøren. Hvis noen brukere liker produktene til en leverandør kan de kunne snakke varmt om produktet eller leverandøren. Og motsatt, om noen brukere ikke liker trynet på en leverandør vil de la vær å snakke pent om leverandøren, eller snakke dårlig om vedkommende. 
Dette er forsåvidt helt greit, men i hele kammerets historie, og muligens i sluttstykkets historie og, har det vært en del brukere som har/hadde lagt sin elsk på enkelte leverandører, samtidig som de har/hadde lagt en viss milsliking mot enkelte andre leverandører. Dette førte til at om brukere fortalte om dårlige erfaringer med leverandører så kom hylekoret på banen og ville tilbakevise det. Den største problemstillingen kommer på banen dersom det er moderatorer som er i den stillingen at de liker eller misliker noen leverandører. Det vil kunne påvirke oponionen all den tid moderatorer er sett på som myndighetspersoner av den menige kammerbruker, og det vil også kunne påvirke modereringen. 

• Like 4

Torf    50

Hifisentralen.no har løst dette ved å ha et forum for bransjeaktører. Fungerer helt fint. Gå på hovedsiden i forumet deres og se.

Torf    50

Hifisentralens bransjekammer er et fellesforum for alle bransjeaktører, ikke et spesifikt underforum for en enkelt bransjeaktør. Dermed får man også interessante diskusjoner bransjeaktører imellom.

Hvis bansjekammeret hadde vært felles kunne det vært foreslått brukt av moderatorene for alle parter. Da hadde vel denne tråden vært overflødig?

Edited by Torf

G.Larson    55

Det er opp til hver enkelt bransjeaktør å åpne for diskusjoner i det underkammeret. Det bestemmer de selv. Men det er sikkert ikke interessant.

Per-S    92

Jeg mener at det er medlemmene som skal sette spilleregler. Om det er flertall blant brukerne på Kammeret så innfører vi et felles Handelskammer der det er åpent for bransjeaktører å promotere sitt produkt med saklig informasjon og testresultater. Forumet blir da åpent for spørsmål og diskusjon fra alle medlemmene. Om andre bransjeaktører vil drive skittkasting så må de gjøre det i full åpenhet. Jeg tror de seriøse aktørene vil oppføre seg bra, og de useriøse? - trenger vi dem?.

• Like 5

MorganKane    69

Demokrati er såklart flott.

Men i ett demokrati er det også de stemmeberettigede som finansierer alt i form av skattepenger. Her er det annonsørene, i såmåte nærliggende at de har større innflytelse på eventuelle endringer enn (stort sett ikke betalende) brukere.

Går litt i ring, men nok en gang: Ingen av våre betalende annonsører har ønsket å åpne sin del av bransjekammeret for diskusjon. Selv om det er fullt mulig. 

(Alt jeg skriver i tråden er min personlige mening, åpne for fri annonsering har ikke vært diskutert i styret)