Jump to content

Koffert eller bag til våpen på fly?


Guest

Recommended Posts

Hei, jeg skal ut å fly innenlands i sommer, skal ta med rifla mi, men lurer på om jeg kan bruke en rifle bag, eller om jeg må bruke koffert? Noen som har brukt bag før? Hvordan gikk det? Noe som ble ødelagt eller gikk det greit?

 

-Amund

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke prøvd med bag. Har heller ikke hørt om noen som har forsøkt et slikt stunt. Uten eller innenlands tror jeg ikke spiller noen rolle.

Edit:

Flyselskapet stiller også krav til hvordan våpen emballeres, og det vanlige er krav om koffert (hard emballasje)og låsbarhet.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

XXL har en enkel hardplast koffert til ca 500 kroner, med mulighet til å sette på hengelås.

Flyselskapene har ennå ikke tatt i bruk noen IATA godkjenning som du har på hundebur etc.

 

Bare husk å bestille på forhånd, vær ute i minst to timer før avgang for innsjekking av våpen, og ha ha sluttstykke og ammunisjon i separat innsjekket bagasje (IKKE håndbagasje)

Link to comment
Share on other sites

Du MÅ ha koffert å du bør ikke spare deg til fant! De får helt sjukt med juling ila. En fly tur!! Vi var 4 stk. som prøvde seg med denne, som forøverig virker ganske robust på en tur til Skotland å 3 av koffertene var det rett og slett slått hull på? All optikk har fått væremed i håndbagasjen siden;)

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Vapenpleie-og-tilbehor/Gevarkoffert-2000023709/

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. jeg skjønner at det å frakte med fly fort blir vanskelig hvis jeg må skaffe en koffert, hvordan er det med å sende rifla i posten? Jeg vet om noen som fikk en Mossberg Mvp i pappeske fra wingevapen en gang så burde vel gå å sende i bag/pappeske/godt innpakka tepperull??

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å fornærme noen (eller joda :winke1:). Enkelte som jobber med å behandle flybagasje virker til nettopp å ha klatret ned fra et tre, og ville vært særs interessant studie for godeste Darwin, dersom han fremdeles var blant oss.

Har selv tittet inn ei dør mens jeg ventet på våpenet, og sett dem måle mongokrefter om hvem som kunne slenge lengst...

Noen :grin::grin: så ingen blir krenket 8-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Ruger #1 skrev:

Ikke for å fornærme noen (eller joda :winke1:). Enkelte som jobber med å behandle flybagasje virker til nettopp å ha klatret ned fra et tre, og ville vært særs interessant studie for godeste Darwin, dersom han fremdeles var blant oss.

Har selv tittet inn ei dør mens jeg ventet på våpenet, og sett dem måle mongokrefter om hvem som kunne slenge lengst...

Noen :grin::grin: så ingen blir krenket 8-)

Ahaha stemmer ganske bra, har nettopp utdanna meg til flymekaniker og kan si at dem som jobber med bagasjen (line-arbeiderne) ikke akkurat er forsiktige nei..

Men dette var ikke problemet mitt da rifla som skal fraktes ikke er av nyeste sorten heller, du kan godt bruke den som klubbe og den virker enda.. O.o

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lage en kasse av finer (eller osb plater), som futterealet kan ligge i. Litt platekapp,  ei lekt, lim og skruer. Lag den litt trang og ikke lim lekta i ene kortenden. Da kan du skru ut denne når du kommer fram, med en skrutrekker som du selvfølgelig har med deg. 

Hvis du skrur og limer feks18mm finer, så skal de jobbe hardt for å ødelegge denne.

De skruene du ikke skal ha ut igjen kan du "runde" med bitsen. Bor et hull og tre imellom en lås i kortenden som skal åpnes, så bør du være sikker.

En runde med pussemaskina og litt svart matt lakk kan vurderes.

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, 8X68S skrev:

Hva med å lage en kasse av finer (eller osb plater), som futterealet kan ligge i. Litt platekapp,  ei lekt, lim og skruer. Lag den litt trang og ikke lim lekta i ene kortenden. Da kan du skru ut denne når du kommer fram, med en skrutrekker som du selvfølgelig har med deg. 

Hvis du skrur og limer feks18mm finer, så skal de jobbe hardt for å ødelegge denne.

De skruene du ikke skal ha ut igjen kan du "runde" med bitsen. Bor et hull og tre imellom en lås i kortenden som skal åpnes, så bør du være sikker.

En runde med pussemaskina og litt svart matt lakk kan vurderes.

Tenkte på det.. men vekta blir jo fort høy :| blir kanskje til at jeg gjør noe slikt. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Biltemakofferten overlever fint.

 

 

Uenig!! Som tidligere nevnt, 3 av 4 kofferter hadde fått slått hull på seg ila. 1 flytur til skotland.. Den ser/virker robust men platene tåler ikke veldig mye juling, man så ganske tydelig hvor spinkle platene var når de hadde blitt slått hull på.. 2 av koffertene har eierene forsterket med finerplater på innsiden og en god dose tec7 så den er jo ett bra utgangspunkt for å lage seg en solid koffert;) 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...