Jump to content
Sign in to follow this  
Sakura

Ny hyttebåt

Recommended Posts

Hei

Vi skal kjøpe vår første hyttebåt og jeg har lett meg frem til noen alternativer.

 

Alt 1. Silver Shark med 115 hk Mercury Optimax, 2008 mod, ca 80 timer.

 

Alt 2. Ryds 620 GTS med 150 hk Mercury Optimax, 2006 mod. Ukjent antall timer men noe (20-30 timer i året) brukt de siste tre år.

 

Alt 3. Uttern S55 Exclusive med 100 hk Mercury Optimax, 2006 mod, jeg har ikke sjekket time tallet ennå men båten ser fin ut på bilder.

 

I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en japansk firetakter men båtene er nå utstyrt slik de er. Personlig heller jeg mot alt. 1 pga lavt timetall.

 

Hva vår jeg se etter på disse båtene/motorene? 

 

Tips og råd tas imot med takk 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei. Eg er ingen motormann men har hatt ein båt med optimax 115 i 10år, siden den var ny. Motoren har fungert bra, med bare mindre "småfeil" på dei 10 årene. Og pga innsprøyting er forbruket på 4T nivå. Men det gjør også at ein må bruke dyr 2T olje som ikkje tetter dei små dysene/kanalene. Men vedlikehold er enklere og rimeligere på 2T enn på 4T. Og fleire verksted meiner forventet levetid er høyere på 2T enn 4T påhengsmotorer..

 

Eg ville ikkje hengt meg veldig opp i timetallet så lenge det ikkje er fryktelig høyt. 80 timer på 9 år er jo veldig lite... Mitt inntrykk er at det ikkje nødvendigvis er positivt at motorer stort sett har stått i ro.. Eg ville fokusert på at service er fulgt årlig, og at alt virker på motoren. Om motoren har gått i saltvann bør du sjekke at det ikkje er noe utvendig rust i området rundt tiltmotoren. Det virker som et utsatt område. 

Ellers er et tips, at du kan sjå på smartdisplayet kor mykje drivstoff som er brukt totalt, og det forbruket delt på timetallet gi snitt-forbruket. Eg har et snitt på ca 11 liter i timen og tenker eg har brukt båten (Uttern T55) ganske normalt. Ligger snittforbruket høyt tyder det på at motoren har blitt kjørt mykje på høyt turtall/belastning. 

 

Lykke til?

 

Edited by T3 Varmint
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

timer er ikke noe å tenke på, motoren min har gått 1700timer siden juni16. bedre med en som har gått mye, og godt vedlikeholdt enn en som har blitt brukt 10-20timer i året og stått seg ihjæl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde vel valgt Alt.2

Aluminiumsbåt velger man kun for vekta sin del. Den ødelegges like fort som ein glassfiberbåt, men det er aksept i markedet for at dei kan sjå stygge ut. Silvershark bruker glassfiber inni og ein får då ein tung båt som bulkes lett.

 

Uttern er ein svensk billigbåt, litt for flatbunna og satt litt for enkelt i sammen. 

 

 Ryds båten du nevner er nesten tre fot større enn uttern, det utgjør STOR forskjell i denne størrelse på båter både mht plass og i sjøen. 

Motoren er ein tilårskommen totakter, holbarhet? Ingen aning, men mine båter har/har hatt japanske 4T motorer som har fungert knirkefritt sjølv om dei har fått eindel år på baken før eg bytta dei ut. Også  i USA så var det den type motor eg såg mest av på sjøen... 

 

Ser spørsmålet er frå Juli, og valget vart?

Edited by tussehaugen

Share this post


Link to post
Share on other sites

59fot ja, må ta d5l da. Båtførerprøven er jo bare opp til 50fot. 

 

Men en sånn husbåt hadde vært jill, men noe som hadde vært enda jillere var noe ala denne. Det også er jo d5l størrelse da. 

 

http://no.yachtworld.com/baater/1979/Canados-75-3161061/country.italia

 

Jeg kjøper meg nok heller noe sånt, enn hus/leilihet/hytte. Er man lei av naboen, så er det ikke noe problem å flytte :P også har man jo verdens fineste tomt, hvis man legger seg litt andre plasser enn en kommunal brygge

Edited by fluefiskern

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×