Jump to content
Sign in to follow this  
Sakura

Ny hyttebåt

Recommended Posts

Sakura    0

Hei

Vi skal kjøpe vår første hyttebåt og jeg har lett meg frem til noen alternativer.

Alt 1. Silver Shark med 115 hk Mercury Optimax, 2008 mod, ca 80 timer.

Alt 2. Ryds 620 GTS med 150 hk Mercury Optimax, 2006 mod. Ukjent antall timer men noe (20-30 timer i året) brukt de siste tre år.

Alt 3. Uttern S55 Exclusive med 100 hk Mercury Optimax, 2006 mod, jeg har ikke sjekket time tallet ennå men båten ser fin ut på bilder.

I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en japansk firetakter men båtene er nå utstyrt slik de er. Personlig heller jeg mot alt. 1 pga lavt timetall.

Hva vår jeg se etter på disse båtene/motorene? 

Tips og råd tas imot med takk 

T3 Varmint    5

Hei. Eg er ingen motormann men har hatt ein båt med optimax 115 i 10år, siden den var ny. Motoren har fungert bra, med bare mindre "småfeil" på dei 10 årene. Og pga innsprøyting er forbruket på 4T nivå. Men det gjør også at ein må bruke dyr 2T olje som ikkje tetter dei små dysene/kanalene. Men vedlikehold er enklere og rimeligere på 2T enn på 4T. Og fleire verksted meiner forventet levetid er høyere på 2T enn 4T påhengsmotorer..

Eg ville ikkje hengt meg veldig opp i timetallet så lenge det ikkje er fryktelig høyt. 80 timer på 9 år er jo veldig lite... Mitt inntrykk er at det ikkje nødvendigvis er positivt at motorer stort sett har stått i ro.. Eg ville fokusert på at service er fulgt årlig, og at alt virker på motoren. Om motoren har gått i saltvann bør du sjekke at det ikkje er noe utvendig rust i området rundt tiltmotoren. Det virker som et utsatt område. 

Ellers er et tips, at du kan sjå på smartdisplayet kor mykje drivstoff som er brukt totalt, og det forbruket delt på timetallet gi snitt-forbruket. Eg har et snitt på ca 11 liter i timen og tenker eg har brukt båten (Uttern T55) ganske normalt. Ligger snittforbruket høyt tyder det på at motoren har blitt kjørt mykje på høyt turtall/belastning. 

Lykke til👍

Edited by T3 Varmint
  • Like 1