Jump to content

Swarovski DS til langhold?


Fury

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har ikke kunnskap innenfor langhold, men vil denne kikkerten være et av de bedre valgene for slik jakt/skyting?

Eller er kanskje de klassiske skrutårnene det beste?

Edited by Fury
Link to comment
Share on other sites

Om du bare skal plinke litt på lange hold og samtidig bruke børsa til jakt blir det fort irriterende med en stor og tung langholdskikkert på toppen. Til rent langhold finnes det vel bedre alternativer enn nevnte kikkert, men det er det andre som kan svare bedre enn meg på

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter på oppdukkende mål, med kort visningstid, mellom 400-1000m er Swaroen i særklasse bedre enn en med skruing. Med trening, innenfor et gitt skuddfelt, kan du avfyre et kontrollert skudd på ukjent avsrand på 3-5sek med Swaroen. Det gir mange fler skuddmuligheter enn med en tradisjonell skrukikkert. En mellomting er tradisjonell kikkert med avstandsbedømmende "juletre" som kan være lynrask under gitte forhold.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

, mellom 400-1000m er Swaroen i særklasse bedre enn en med skruing. Med trening, innenfor et gitt skuddfelt, kan du avfyre et kontrollert skudd på ukjent avsrand på 3-5sek med Swaroen

En med trening klarer nok det greit nok med en vanlig langholdskikkert - vi har sett veksling mellom mål på 3-4 hold (3-800m) bli skutt svært raskt i enkelte PRS-stevner.

En uten trening treffer ikke uansett, siden han hverken kan ta gode avtrekk eller skjønner hvor mye han skal holde sideveis i vinden. Det er heller ikke noen måte å holde kontrollert til siden i retiklene som DSen kommer med. Så der er du "lost".

Etter mitt syn er ikke DSen godt for annet enn å ta pengene til folk som tror de blir langholdsskyttere av å kjøpe en. Når de lager en kikkert ala Kahles 6-24x56, med samme system, og som også flytter sikteprikken sideveis etter data fra en Kestrel som står i nærheten - så kan vi snakke.

Link to comment
Share on other sites

M67: Legg merke til at jeg skrev "oppdukkende mål med kort visningstid". Burde føyd til "ukjent avstand".

Jeg har skutt ganske mye på slike skytebaner i grønt og der hadde man ikke tid til å skru på en kompensator med 100m klikk engang. Med 1cm klikk er man "steindød". Eneste muligheten var å stille siktet på feks 500m og holde over og under på andre hold der skivene poppet opp, og ble borte igjen på 5sek, fra 100 - 700m. 80-tallsløsningen på dette var å få Pecar til å lage et retikkel med trådkors/liten dot senter og dot'er pr 100m fra 300-700m. Størrelsen på dot'ene tilsvarte hodet på den vanlige mil figurskiva. Når ei skive poppet opp på ukjent avstand var det bare å matche riktig dot med hodet på skiva, senke dot'en til senter, og trekke av. En Swaro, eller for den saks skyld en Burris, hadde økt treffprosenten betraktelig i slike scenarioer, spesielt i området fra 400-800m.

I jaktscenarioer er det jo også tilfeller hvor det plutselig dukker opp vilt noen få sekunder før det blir borte igjen. Hvis man skyter på så lange hold at man må skru er det ingen tvil om at man får flere muligheter med laserkikkert. 

Nå har jeg bare sett Swaroen på messe men jeg med mener å huske at den kompenserte automatisk for vind pr avstand for en gitt vindhastighet. Ikke egnet til br men sikkert stressenkende for en jeger i et sekunddrama.

 

Ps: David Tubbs har et interessant juletreretikkel. Retikkelet er for "tett" for meg men en forenklet utgave hadde vært interessant. Dette retikkelet tar bla hensyn til spindrift og treffpunktforskjell i høyde på samme avstand med vind fra høyre eller venstre. Det beste tankegodset med dette retikkelet er at man kun forholder seg til avstand i meter og vind i m/s, ikke noen omregninger til mil, moa eller klikk.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei, jeg vet dette er en 4-5 år gammel tråd men jeg er i ferd med å bygge en langholdsrigg, jeg har kikket en del på kikerter Swarovski DS er for meg ikke så aktuelt p.g.a. pris. Har sett på S&B og Khales og Nigth Force. 

Forsvaret bruker jo S&B men jeg har sett litt ekstra på Khales K525i. Hva er gruppens tanker rundt dette. Noen forslag, tips?

Jeg er helt noob på dette området, så jeg tar imot tips og råd med stor takk.

Våpenet Er en Blaser R8 i en GRS Ragnarok stokk. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...