Jump to content

En stygg Mauser 1871


Recommended Posts

Som regel har antikke våpen noe estetisk ved seg, en viss stil og eleganse. Men det finnes de som er stygge og kjedelige.

Kjøpte denne p.g.a at det medfulgte 10 tomhylser jeg kan bruke i en annen Mauser 1871 jeg har. Fikk ett tomt blikk når jeg forklarte det til fruen, men er helt sikker på at dere ser det logiske i det.

 

20170616_192831.jpg.aae3270214e6c0547d958cb1b97a148e.jpg

 

Etter ett mislykket forsøk på å bli kvitt den på finn.no, havnet den på arbeidsbenken. Jeg har jo både Dremmel og pussemaskin, hva kan gå galt?

 

-Baksiktet er borte, har bare nærstridssiktet

-Pussestangen er borte

-Uorginal avtrekkerbøyle

-Uorginal stoppskive

-Pitrete og røft behandlet metall. Men fint løp inni!

-En fettete svart stokk

-Ymse uorginale skruer. Ellers helt nummerlik bortsett fra det ene løpsbåndet.

 

Summen av dette er at det er mer noe for NSU program enn samling. Fint lite historisk verdi går tapt dersom jeg roter det til, som det jo er relativt stor sjans for.

 

20170625_123136_resized.jpg.03616ea149529a323eaa26f8b2bb14c1.jpg

 

Svart stokk er jo svært politisk ukorrekt, så valgte å starte der. Mange lag inntørket bartevoks og annen gugge. Først 4-5 runder med lakkfjerner, som i grunnen ikke gjorde stort annet enn å lukte fælt og lage klin. Deretter sandpapir, mange sandpapir! For etter ett par drag var de fulle av fett.

Rødsprit må være lurt! Sauset den inn.. men heller ikke det bet særlig på bartevoksen. Hva da med 'husholdningssprit'? Ett noe bedre resultat, men fortsatt mye igjen. Rikelig med fint sandpapir og tålmodighet var mest effektivt, men gikk etter hvert tom for det siste. Kom så vidt ned til noe som ligner treverk på enkelte steder, det får duge for nå. Skruehullet til kolbekappen trengte litt tokomponent guffe, så lot den stå slik over natta.20170625_185930_resized.jpg.a37c57d0888c2a30428d10a0ad1a0f44.jpg

 

Alt av metall ble oljet inn og skrubbet med metallskrubb. Rust er vekke nå i allefall.. men fortsatt like stygt.

Vurderer å fjerne blåneringen helt.. Ikke så historisk ukorrekt som det høres ut, det var utbredt at soldater pusset vekk blånering på sine den gang nye gevær. Visstnok ble det ikke en stopp på den praksisen før regimentene oppdaget kostnaden ved å kjøpe inn så mange slipesteiner. Var vel helst løpsbånd og kassen det gikk ut over, forfengelige karer den gang gitt!

 

Så det blir en slags prosjektråd dette. Litt av poenget for min del er tips underveis. F.eks hvor får man får tak i deler og hvordan få metall blankt uten at det blir "stripete" eller fjerner ymse merker. Kanskje smeller den også etter hvert?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Går så smått fremover med skjendingen. Har nå gått løs på metallet. Løpsbånd, kasse og bolt skal bli blank, slik som på den andre Mauser 1871 som jeg har

.

 

20170627_185300_resized.jpg.2067a38b9c7b86ac39ba836449cbb934.jpg

 

Trodde det var nok å gå løs på den med slipepapir for metall og en liten rektangulær slipestein. Den gang ei.. Jeg trodde intens skrubbing med metallskrubb og olje hadde fjernet all rust.

Men utrolig mye rustfarget guffe var igjen. Noe av det er nok inntørket våpenfett, men tydeligvis mye rust også

 

20170704_192450_resized.jpg.c1d5308e2a8b4c5a8cf118792bdc6976.jpg

 

 

Måtte gå hardere til verks med drill og metallbørste. Etter en time var bolten og løpsbåndene blanke, og nesa full av rødbrunt støv.

Litt usikker på hvordan jeg bør gå fram med kassen. Den har ganske dyp pitring, så må kanskje slipe for at det skal bli någenlunde pent.

 

20170704_193840_resized.jpg.7915279a80f2151fa30dff91e969a447.jpg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...