Jump to content

Faktor 9mm


ATnT

Recommended Posts

Går mye rykter om at bl.a. Fiocchi 115gr ikke holder faktor så jeg tenkte å teste litt med jevne mellomrom. Er ikke så lett å få tak i kronograf uten å kjøpe selv, men svigers flesket til så nå har vi mulighet når vi har lyst :-)

 

Sig P220 X-SIX

MagTech 115gr	136,0	137,6	134,4
Fiocchi 115gr	134,0	141,3	141,2
Fiocchi 123gr	146,4	145,1	143,4
Sellier 115gr	141,1	142,7	144,0

CZ Shadow 2

MagTech 115gr	131,9	135,7	136,1
Fiocchi 115gr	138,4	133,2	138,2
Fiocchi 123gr	140,5	140,5	141,4
Sellier 115gr	139,0	141,3	139,4

Dette er godt innenfor Faktor for det jeg skyter (Militær 120 og Production 125) så ser ikke noe grunn til å være redd for Fiocchi 115gr på stevner. Med forbehold om feil bruk av krono ;)

 

Edited by ATnT
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke rykter.

Mange som er blitt disket pga for lav faktor med Fiocchi 115gr kjøpt på xxl.

 

Jeg har selv observert løpssprengning på et stevne der skytter matet ny patron etter det som var antatt klikk, men hvor kule hadde satt seg godt inn i løpet. Litt vel ujevn kvalitet kan man si.

 

Jeg var i fjor 2 ganger og returnerte ulike loter til xxl da de ikke funksjonerte i min x-six.

 

Fiocchi 123gr fungerer, men er ikke god presisjon og vel hardt ladd.

 

Geco 124gr er grei rimelig fabrikkammo. Går godt i x-six.

 

Har for tiden gitt litt opp å skyte fabrikkammo, men flott om det finnes en lot som faktisk fungerer fra Fiocchi.

Edited by Lassi
Link to comment
Share on other sites

IKKE myte.  veldig lite kult også, værste var SNO2015 der en herre starta i chrono, og instant gikk i noscore, før han fikk skutt noe, gikk vel med 2 til på samme matchen, 2-3 på DWO osv samme år, rare er at man fortsatt ut mot slutten av 2016 så folk skyte noscore med den. 

husk at du har 6 toms løp i pardini, sphinx, cz,  / glockwhatever har fort bare 4.25 tommer, Gjetter også at du snakker NSF milfelt faktor, ikke IPSC minor. 

 

geco 124gr er noe av beste du får for tiden. min P226 X-six supermatch har skutt det 99% siden den var ny, jeg var vel første som fikk den også ;)

 

Hvordan man kan gi opp å skyte fabrikkammo skjønner jeg ikke? nesten all fabrikksammo går vesentlig bedre enn det de fleste lader. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, aps skrev:

Hvordan man kan gi opp å skyte fabrikkammo skjønner jeg ikke? nesten all fabrikksammo går vesentlig bedre enn det de fleste lader. 

Nå vet jeg ikke hvordan folk flest lader, men jeg har enda tilgode å teste noe som går bedre enn de jeg lader selv med HN 115gr HP.

At nesten all fabrikkkammo skal gå VESENTLIG bedre enn det man lader selv høres ut som en litt sterk påstand.

Er jo blitt ganske dyrt med fabrikkammo i 9mm etterhvert så det er jo i tillegg en viss besparelse mot før da det var omtrent likt i ren kost.

 

1 time siden, nhd skrev:

Ja, jeg snakker om faktor 120 i militæret NSF. Og ja, jeg snakker om det våpenet som jeg skiver om i første setning. Forøvrig det vanligste i militæret.

Den klarte altså ikke å drive sleiden i min P226 X-Six. Jeg gadd ikke kronografere engang da det var tydelig at det var feil på ammunisjonen. Dette gjaldt 2 ulike loter kjøpt i 2016.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

At nesten all fabrikkkammo skal gå VESENTLIG bedre enn det man lader selv høres ut som en litt sterk påstand

"Det de fleste lader selv".

Jeg er enig med aps. Når noen går i ball med funksjon på våpenet på stevner, så er det nesten alltid hjemmelada ammo, med en "lur" ide, for lang, for kort, for et eller annet. Ikke om jeg gidder å lade 9mm når jeg kan kjøpe ammo som samler 2" på 25m (når jeg skyter, hva den hadde gjort med noen som kan skyte er noe helt annet). Hadde bare den Gecoen vært å få kjøpt for tida. Blir nok Fiocchi så lenge, eller Magtech.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Lassi skrev:

At nesten all fabrikkkammo skal gå VESENTLIG bedre enn det man lader selv høres ut som en litt sterk påstand.

 

Enig med aps jeg og.

Mår man følger litt med på banen, ser på ammoen folk bruker, og hører hvordan folk snakker om hjemmelading, blir man både matt, oppgitt og til tider litt skremt av kunnskapsnivået der ute. Det er dessverre altfor mange som setter igang og lader patroner uten å skaffe seg helt grunnleggende kunnskap om hvordan verktøyet de bruker fungerer, eller hvordan komponentene skal settes sammen.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt 313 meter pistol med M67 for noen år siden, det som faktisk samla best var 2014 loten geco med IPSC merking, som da ble solgt på g-max. Nye loten med ny headstamp de har på J&F går også knall, faktisk så godt at på 50 meter er den helt "up there" med geco hexagon.  Testa da både med SVI open gun, og x-six supermatch. 

 

Jeg dømmer relativt mye ipsc , + felt, og du ser sykt mye knoting og feil, mye er p.g.a. dårlige rutiner av skyttern, og som evert  sier, kunnskapen er "varierende" ;)  Gjenngangern er altformye krymping, vi snakker med roll, enn taper og feil OAL/kuler som sitter i bommene, kommer ikke unna en haug squibs heller, eller blanding av kruttyper, har ve settl ca 10 squibs og 3 med feil krutt, siste 12mnd,  en prod skytter klarte jo major og.. med tung 9  kule, en annen klarte major med N310 og 124gr... :o 

 

Tviler ikke på at din ladning går bra, H&N er jo kvalitet.

 

Jeg lader *mye*, men lite/aldri 9 minor da jeg ikke helt ser det er verdt innsatsen når man får så mye bra fabrikk. Hadde jeg får knall 9 major og 38 supercomp til 2 kroner hadde det vært nobrainer å kjøpe. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Litt nekroposting, men det får så være:

 

Det hevdes at den nye generasjonen Fiocchi 115 er fiksa nå, så den skal være pålitelig og stabil igjen. Jeg kan ikke gå god for dette ennå. Men jeg har tenkt til å prøve å kjøre igjennom en god del for å se om det gir mening til open minor.

 

Når det gjelder 123 grains Fiocchi har jeg vel skutt rundt 15.000 av de de siste par årene, både ny og gammel utgave, og har aldri opplevd klikk. Eller, jeg har hatt klikk to ganger samme dag, men det var før jeg oppdaget at tennåla ikke nådde frem skikkelig hver gang, fordi jeg aldri hadde rensa huset den lå i....  kan ikke skylde på ammoen for det dessverre.

 

Fiocchi 123 grain bråker mer og gir litt hardere rekylfølelse, samt en betydelig større stikkflamme enn Geco (spesielt den gamle Fiocchien med stripete eske), men den chroner faktisk ganske likt med Geco.

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...