Jump to content

Hva kan sies om denne 308-patronen?


Nevian

Recommended Posts

Kikker litt på ulike 308-patroner for storvilt. Jeg blir lett smigret av god BC (ballistisk koeffisient), og har derfor sett meg ut patronen under. Dog kan det fort hende det er aspekter ved patronen jeg ikke kjenner til eller tenker over. Noen som kan uttale seg på grunnlag av dataene som listes opp?

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5856&prodid=11653

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til SB som storvilt ammo, kun trening.

 

Har skutt 175stk SB FMJ 124gr for så å skyte opp med Federal Fusion 180gr. Tok 1 skudd i benk for å se om FF gikk anderledes.

 

Den gikk like bra som SB FMJ patronene.

 

Lest mye bra om FF, og blir å gå for denne under årets elgjakt

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, 1983 skrev:

På hvor lange hold skal du jakte ?

 

Trakter ikke etter avstand for avstandens egen del, men viltet dukker nå opp på den avstanden det gjør. Noe rundt 100m er vel gjennomsnittsavstanden på storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Faren med slike nettsted som Kammeret er at noen blir sittende for lenge her på bekostning av tid på skytebanen og i skogen. Den sunne fornuft blir fortrengt av teoretiske spissfindigheter. Om et tar ytterpunktene i BC i Normas sortiment i .308 og skyter inn på 150 meter som mange anbefaler, får en følgende resultater i millimeter:

Alaska, BC 0.257, +37 mm på 100 meter og - 98 mm på 200 meter

Nosler, BC 0.442, +32 mm på 100 meter og - 82 mm på 200 meter

På 100 meter, som TS mener er den hyppigst forekommende avstand, er forskjellen altså 5 mm. Hva er skytterens spredning (kvalitet) i jaktmessig skyting på 100 meter?

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tja, det er da viktig å ha trua på jaktkulene en bruker. Så hvis du liker god BC, så er det ingenting i veien for å gå for det.

Foutsatt at kula også fungerer greit på avstander ned mot 15m, og at den går godt nok i rifla di. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig mest nysgjerrig på konseptet med denne "kappa" som ligger i front. Det er nok bare en teori jeg har skapt i mitt eget hode, men vil det være en sjanse for at ekspansjonen skjer (for) langt inn i dyret ettersom kappa må brytes bort først? Eller er den så ømfintlig at den faller av umiddelbart ved anslag?

Link to comment
Share on other sites

Fabrikanten skriver:

 

Expanding capped bullet. A special-type bullet with an expansion hollow in its front part. The hollow is covered with a copper cap, which improves ballistic properties of the bullet. The bullet has a considerable fragmentation (expanding) effect deep in the target and is thus used for heavy vital game and beast hunting.
 
 Høres for meg ut som en fragmenterende kule med god skuddeffekt på mykere mål, men tvilsom dybdevirkning. Har ikke prøvd den selv.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, spindrift skrev:

Høres for meg ut som en fragmenterende kule med god skuddeffekt på mykere mål, men tvilsom dybdevirkning. Har ikke prøvd den selv.

 

Har også lest det der. Hvordan får du "considerable fragmentation effect deep in the target" til å bety tvilsom dybdevirkning...?

Link to comment
Share on other sites

Det vedrørende BC som er mest betydende, er vel anslagsenergien.
Her vil en kugle med samme vægt og udgangshastighed ved en BC på 0.5 have samme energi på 400 meter, som en kugle med en BC på 0,25 har på 200 meter
Eller sagt på en anden måde.
En 308Win med en kugle  med BC 0.5 slår på 200 meters afstand lige så hårdt som en tilsvarende kuglevægt med en BC på 0,25 som affyres fra en 300 Win Mag

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Nevian skrev:

Har også lest det der. Hvordan får du "considerable fragmentation effect deep in the target" til å bety tvilsom dybdevirkning...?

Dette er en kule uten hverken kjemisk bonding eller mekanisk mantellåsning, med en konstruksjon som kan påminne om hullspisskonstruksjon. Den har trolig ikke de beste egenskaper til å slå seg gjennom grove knokler på store dyr. Slike kuler har jo likevel sine anvendelsesområder, men til det største hjorteviltet ville jeg valgt noe annet. 

Link to comment
Share on other sites

BC og anslagsenergi. Jeg husker to ganger på elgjakt at jeg har hatt elgen i kikkerten på vel 400 meter. Jeg har en utmerket rifle og er rimelig bra til å skyte siden jeg trener minst 3 ggr i uka. Begge gangene valgte jeg å ikke skyte pga tre spørsmål: 1. Er jeg god nok til å skyte på denne avstanden og med den skytestillingen jeg har nå? 2. Har jeg god nok kontroll på vinden? 3. Hva hvis elgen setter seg i rask bevegelse akkurat når jeg trekker av?  Ingen av gangene vurderte jeg om anslagsenergien var bra nok. Jeg har aldri tenkt på det før jeg leste et innlegg på denne tråden i går. Burde jeg tenkt på det? Er det andre, som har vært ute i skogen på jakt - ikke bare på Kammeret, som har tenkt på anslagsenergi?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri skutt elg på mer enn 140m, jeg har aldri tenkt anslagsenergi, men jeg tenker jeg må ha en jaktkule som jeg er sikker på ekspanderer på 200m. BC tenker jeg jo på en måte. Jeg må kjenne kulebanen, men om bc er bra eller dårlig spiller ingen rolle så lenge jeg er trygg på egenskapene til kula

Link to comment
Share on other sites

 

Når vi tenker på human jakt så er det mye som kan gå galt på lang avstand, på denne filmen ser en at dyret gjør brå bevegelser noen sekunder før skuddet kommer. Jeg kjenner en som har skutt en fjellbukk av ett eller annet slag i en tidligere USSR-republikk, husker ikke hvilken republikk. Det var med 7mm. Rem.Mag. og avstanden var 500 meter. Nå er det opp til den enkelte å forstå sine egne begrensninger og ikke minst våpen og ammunisjon, vær og vind. Jeg støtter tankene til Sjøttarstuggun, hvis man har tenkt til å løsne skudd på et dyr over visse avstander (eks, over 200 meter) er det en del ting en bør ha tenkt nøye gjennom på forhånd, ikke minst trent på. Uansett skyteavstand så bør jakten utøves humant og etisk.

 

Jeg har skutt en del elg med 7mm.Rem.Mag. Det lengste holdet jeg har skutt elg på er ca.80 meter og det nærmeste 10 - 15 meter, sistnevnte hold var med .308W. Rådyr  med  7mm.RM. på 100 meter. I mitt terreng er 150 meter noe av det lengste en kan forvente å løsne skudd mot hjortevilt, jeg slipper å tenke på BC. Skulle man opp i fjellheimen som på denne snutten blir BC og anslagsenergi et viktig tema, men hjelper lite hvis en ikke mestrer.

 

En har heller ingen nytte av høy BC hvis presisjonen skulle være så dårlig at det praktiske behovet bortfaller.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Den kula ser ut som en veldig skjør kule for storvilt. BC er uinteressant i praksis. Så lenge du vet de ballistiske egenskapene og kan justere deg inn i forhold til det, har du det du trenger. Kjøp en god moderne jaktpatron, det er masse tilgjengelig i 308 i dag feks Winchester XP3, Barnes VOR-TX, Nosler Accubond osv osv osv osv. Med litt flaks finner du en patron som går likt som jaktmatch eller annen treningsammo og så er det bare å trene masse. Forøvrig er jeg enig i at SD er viktigere enn BC i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...