Jump to content

78 grs kule i 7x57R


aresm

Recommended Posts

Hei.

 

Eg har falt for freistinga og kjøpt Sakos FMJ 78 grains i 7mm. Eg er klar over at dette ikkje er ideel kulevekt for kaliberet, men det er verd forsøket. Eg har fått kjempepresisjon i drillingen med 100 grs Sierra Varminter. Men ladedata for Sakos kule er ikkje lett å finne, bortsett frå med N110. Eg ser for meg at det blir mykje tomrom i den hylsa med det kruttet.

 

Så har nokon data som kan nyttast med eit eller anna krutt tilgjengelig i landet vårt? 

 

Og; kva er egentlig problemet med tregere krutt til lettere kuler? Eg ser problemet med raskt krutt og tunge kuler, men skjønar ikkje heilt kvar skoen trykker i det omvendte tilfellet.

 

Eg kunne godt tenkt meg og nytta N150 eller tilsvarande, kun for hylsefyllingas del.

Edited by aresm
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Hei! Hvor kjøpte du denne kula? Pris?

 

Har ladet mye 30.06 med N-110 og lette kuler. Ikke noe problem med at det er lav hylsefylling. Men du kan bruke tregere krutt også, det som kan skje er at du får mye soting og krutt som ikke helt brenner opp og legger seg i løpet og mekanismen(Det er jo ikke problem i brytevåpen, men i fallblokk som min ruger Nr1 kan det gir litt tull).

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading.no som linket til over.

 

Soting har vel, slik eg har forstått det, ikkje noko praktisk betydning. Så om eg tek utgngspunkt i ladedata for 100 grs og begynner der, så bør det altså ikkje vera noko problem?

 

På bildet er dei ladedataene eg har funne, men stusser over hastigheten der. Og ja, eg er klar over at det er til 7x57 uten R'en.

IMG_0901.PNG

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert, men siden den kula er laget for et kaliber som gir helt andre hastigheter enn den kan jages ut i 7x57(R), så er det ikke sikkert den vil oppføre seg stabilt nok til å gi presisjon i for høye hastigheter? Og ser du på trykket på maxladningen med N-110 er den tett opp på max for kaliberet. Over max for R utgaven faktisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Prøvde Lovex D73.6 og  S062. Desse skal ligge i området N133. Eg lada med maxdata for 120 grs V-MAx frå Lovex sin manual. D73.6 gav ekstrem varierande hastighet, og ein durablig munningsflamme. Hastigheta varierte på 3 skudd med 134 m/s. Og presisjonen ikkje imponerande. Forøvrig med magnumhetter. Eg sjekka litt på nettet, og det ser ut for at varierande hastighet ikkje er uvanlig med dette kruttet. Mykje sot og rusk i løpet.

 

Men med S062 kom ting seg. Fortsatt ein del munningsflamme (fortsatt med magnumhetter), men med hastighet køyrd ned til ca 900 m/s, begynnte presisjonen å komme. 5 skudd på ca 30 mm på 100 meter, er godt nok for mine skyteavstander på rypa, så eg stopper der. Det er sikkert potensiale for ytterligare forbedring, men eg er nøgd. Så konklusjonen er at 78 grs kuler faktisk går å bruke i 7x57R og. Kanskje eg prøver N120 ein gong.

 

46,0 grs S062, med COL 67,4 mm med RWS LRM hetter. Hastighet vart då 875 m/s med ES på 20 m/s. Kunne vore bedre, men godt nok.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Med 7x57 Mauser og samme kuler skal det prøves litt utover vinteren med N110 krutt.  Vil lade ned hastigheten med lette egnede helmantelkuler  til fugl, så håper 800  og ev. lavere er mulig. Tror desse kulene og 25 grs, vil bli brukbar start  til videre forsøk med kanskje  mindre krutt. Må selvsagt ha blikk for sotingen og presisjonen. I allefall vil det bli forsøkt.

Har erfaring fra forsøk  med N110 fra 16 grs. til 27 grs. med 175 grs kule. Beste var faktisk 23 grs, Innskutt i senter med ordiær lading, ble treffpunkt i underkant 8, men god samling.

Link to comment
Share on other sites

Oj "raloe" er en tøffere mann enn meg, men har du kontroll og tar det pent. Kan du lade mye rart med N-110. Jeg har i flere år ladet .30-06 og kuler mellom 85 og 150grs med gode resultater.

 

Men 175grs i 7mm og så mye krutt høres hardt ut? Jeg bruker MAX 30grs til 85-110grs kuler i .30

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt. Har lest alt jeg finner her inne om lading av denne fantastiske patronen.

Jeg har 2 våpen som skal få hjemmerullet. Sabatti kombi og Ruger nr1.

Rugeren tåler nok mer enn nok, men er litt forsiktig med kombibørsa.

Har en god neve 150 grs winchester pp som skal lades. Hylser fra Norma og RWS.

Heller til VV N 150 rundt omkring 42 grains.

Løpslenge er 60 på Sabattien og altfor lang på Rugeren ( den skal kappes med tid og stunder )

Er jeg på rett spor eller ville veier ?

Har rimelig kontroll på lading av pistolammo ,men litt grønn på rifle. Har en Hornady AP presse men finner ikke hylseplate som passer til 7x57R.

Må vel krype til korset å kjøpe en presse til 😂

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, gubben38 skrev:

Hvor feil blir det med N 150 ? Er det et annet krutt som er « bedre « ?

Bruker samme hylseholder som magnumpatroner som 7mm rem mag, 300win mag osv.

N-150 er helt passe til 140 til 160grs kuler. N-160 til tunge 175grs kuler. Med 42grs N-150 ligger du nesten på MAX det kruttprodusenten selv ladet med 140grs kule.

 

Skjønner ikke hva du mener med at løpet på Rugeren er langt :lol: Leverte papirene i dag, så da er det opp til politiet hvor fort du får papirer ;) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med N110 krutt og 79 grs kuler ble det ladet med  20, 22, 23 og 24grs. krutt. Var en tur på banen og testet, med 7x57 Mauser. Hadde tenkt at 23 og 24 grs ville gi best resultat.  23 grs. er forsåvidt brukbar, men  med signal om at mindre er bedre. Hevarmen ble merkbart  tregere.  24 grs unnlot jeg å teste. Signalet var klart. Med 20 og 22 grs.  fungerte det kjempefint . Siden 20 grs. ga så fin pressisjon og fraverende soting, er det denne som vil bli utgangspunkt  videre. Børsemakeren min anbefalte meg 16 grs med N110. Han benyttet det og var fornøyd med det til disse kulene. Om jeg ønsket mer fart kunne jeg gå opp litt på kruttmengden, men han så ikke helt behovet. Skal lade noen med 16 grs.og 18 grs. til neste gang,  i tillegg til 20 grs. 

Fornøyd med kulene, de overrasket positivt på dagens test,. Uten tvil kommer de til også å bli treningskuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En ny testdag på 100 m , i snøbyger avløst av 4-5 m/sek vind. Mellom snø byene  med 20 grain lading.  4 av 4 innenfor 38 mm sirkel. Imponerte virkelig.

Så var spenningen stor med 16 grain. Vinden åpnet litt på samlingen, - ikke verre enn at de hadde gått i snusdåsen. og treffpunktet var ikke mer enn  40 - 45 mm. under 20 grains. Ikke så gale det.  Men,  det luktet krutt og så på hylsen det sotet litt. Det har vel ingenting å bety.

Med 18 grain var treffpunkt  ca. 25 mm under 20 grain og samlingen ( i dag ) omtrent som 16 grains. Også denne med antydning til bagatellmessig soting.  Litt mer prøving må til.

Med tanke på vind i fjellet , så er nok 20 grains å foretrekke.  Men vil ikke bli overrasket om 18 ev. 19 grains blir et godt alternativ i min rifle. Kommer i hvertfall til å prøve desse opp mot enannen.  20 grains er allerede spikret.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da var 19 grs ladning med N 110 til 78 grs Sako kule  testet. Lukter litt sot og treffpunkt 10 - 12 mm under 20 grs. ladning med samling som denne. 19 grs. er god ladning til fugleammo i tillegg til de andre med 16 og 18 grs.  om man  aksepterer litt sot på 16 og avtakende  oppover til 20 grs.

Føler meg trygg på 20 grs i litt vind og utifra erfaringe med prøving av annen ammo,  at farten er langt under min 800 m sek grense.

Disse 78 grs Sako kulene har imponert meg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

Har kastet meg over denne kula jeg også. Har kun testet noen få ladninger til nå, 20 og 21 grain n110. Mine soter også ned til skuldra. Farta har jeg kronografert, 20 grain gir 1902 f/sek som gir 580 m/sek og 21 grain gir 1990 f/sek som gir 606 m/sek.

 

Skutt med en Krieghoff Trumpf med 60cm pipe i -10 grader på 880 moh.

 

Fortreffelig liten rekyl og brukbar presisjon med omtrent 30mm samling ved 100m.

 

Hylsa detter lett ut og det er få trykktegn å spore.

 

 

 

slb

C2AC64B9-8246-4976-8F4F-469C1BD30382.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Interessant å lese om ditt forsøk, slb. Treffpunkt ser likt ut med mine resultat. Til

orientering så har min rifle en 55 cm LW pipe med 1:8,3/4  snurr. Har nå testet 21 grs og kan like gjerne bli den videre som 20grs, men trenger egentlig ikke den ladningen, til fugle kule.

Presisjonen var det ikke mye å utsette på. Får se hva det blir, ihvertfall to gode alternativ.

Skulle bestille kuler hos Trond, men det var ikke lagervare. Ringte han, og ble beroliget litt. Sako produserer disse fra tid til annen, til lager. Kan gå tomt før de produserer igjen. Imidlertid har Trond inne bestilling, så dukker nok opp, men når?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Har prøvd 2 nye veldig raske krutt med denne 78 grs kula. S040, som eigentlig er krutt rekna for .22 hornet, og S035 som er eit haglekrutt.

Eg har simulert begge i QL, men eg tviler på dei trykkdata eg får der. Simulatorer i andre fagfelt sliter med litt ekstreme inputdata, og det trur eg er tilfellet også her.

 

Uansett, 28 grs S040 gav jamne og fine hastigheter ~900 m/s, men presisjonen er rett og slett ikkje god nok. 8,6 twist  til 78 grs kule er kanskje ikkje optimalt. Eg ville eigentlig ikkje gå lågare i ladning med det kruttet, veit ikkje heilt kvifor. Eg tenkjer eg skal prøve å komme ned i ein fart på rundt 750 m/s.

 

Eg prøvde meg med S035, som er laaaaaangt ute på den kvite delen av kartet. Lada ein stige frå 16 grs til 18 grs, og har kronografert jevn og fin stigning i hastighet frå 711-773 m/s. Eg har kronografert, ikkje testa presisjon. Neste steg tenkjer eg å prøve meg på ei ladning på 17,5 grs S035 og sjå kva presisjon dette gjev.

 

Trykktegn i brytvåpen er jo litt i gråsona, men eg føler meg trygg på at desse ladningane er ok. Ingen tegn til at hylsene går tregt ut, jevne hastigheter etc. Om nokon har litt input på trykktegn i brytvåpen, så tas dette mot med takk. 

 

Legg merke til at eg ikkje råder andre til å prøve slik lading;-)

Edited by aresm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt. Jeg har litt erfaring med brekkvåpen, minimal erfaring med reduksjonsladninger og mantlede kuler, ingen erfaring med 7x57R- men skyter masse reduksjonsladninger med bl.a haglekrutt i flaskehalspatroner, og umantlede blykuler. Jeg har med andre ord tvilsomme kvalifikasjoner for å mene noe som helst om ditt prosjekt.

 

Min magefølelse er at ladningene kan være litt på den friske siden, selv om kula er lett som bare det. Hvis det er praktisk mulig for deg, kan det være nyttig å lade om samme hylse 5-6 ganger, for å se hvordan det går med hettelommen.

 

Det fine med haglekrutt, er jo at de er konstruert for å brenne rent og komplett ved lave trykk (7-12000 psi). Min erfaring er at jeg kan få brillefin presisjon og rene hylsehalser med rundt 8-9 grs krutt (universal, n32c, vectan Ba9) og normalvektige kuler i .30-06, f.eks. 

 

Hvis du ønsker å oppnå rundt 750m/s, ville jeg forsøkt med rundt 20grs n110 eller tilsvarende.

 

Dette er jo bare løs synsig, ta det for det det måtte være verdt😀

Lykke til med et spennende prosjekt, og fint at du skriver litt om det- da kan vi lære noe, alle sammen!

 

 

Link to comment
Share on other sites

S040 er ganske likt N110, og eg føler at om eg bruker det kruttet, blir trykket alt for lavt og dårlig lukking mellom hylse og  kammer. Eg ser når eg bruker litt for svake ladninger i boltrifla, soter det og inn i mekanismen, ikkje bare på hylsene. Det er dette eg absolutt ikkje ønsker i drillingen. Derfor haglekruttet. Eg veit ikkje om du har erfart problemer med dette?

 

Det med hettelommene er ein god tanke. Nå har eg lada disse 9 hylsene 4 ganger med disse kruttene, men eg merka ingenting spesielt i dag med dei.  Men det er nok smart å følge med på dette.

Edited by aresm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt sot på halsen, ikke løse hettelommer etter fire omladninger.... høres jo bra ut, egentlig. 

N110 er veldig rentbrennende. Med 6,5x55 og 92grs (som er det nærmeste jeg kommer ditt forhold kaliber/hylsevolum/kulevekt) ligger «sotegrensen» på 15-16grs.

 

Eneste Lovex- kruttet jeg har prøvd, der D060. Til reduksjonsladninger med blykuler. Det har skuffet litt, egentlig- ubrente kruttkorn i ladeområder som burde være passe. S035 har jeg vert nyskjerrig på, men ikke prøvd ennå.

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker S035 til ei 40 grs hornetkule i .22-250 lada til 740 m/s. Eg har ikkje hatt hell med dobbelbasekrutt frå Lovex, D073.5 og D073.6, forsøkt i .22-250, 7x57R med lette kuler og 100 grs kuler i 6,5x55. Ekstremt ujevne hastigheter, munningsflammer frå ein annan verden etc, sjølv om eg følger Lovex sine ladetabeller. Men singelbasekrutta S062, S060 og S040 har fungert veldig bra der eg har prøvd dei.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Robsoft har også en tråd om dette emnet: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=7&t=198962&sid=7c75d61f4d6cfc67ad1e365f15d52824&start=20

 

Ved å benytte 68,0 millimeter COL, norma hylser og CCI LR tennhetter er blant annet følgende data oppgitt:

30 grains Norma 200: 783 m/s trykk 1323 bar 1549 Joule og 62,1% fill

 

1. Noen som har prøvd dette?

2. Noen med Quickload som kan gi kruttmengde , trykk og fill% ved bruk av N135 ladet til samme hastighet (783 m/s) ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...