Jump to content

Velge med hodet eller hjertet?


strekkfisk

Recommended Posts

Til høsten skal jeg kjøpe min første 9mm, og er nå nede i to kandidater. 

Velger jeg med hodet blir det en SIG p226 x-five Allround 

Velger jeg med hjertet blir det en Beretta 92fs (Inox)

Aller helst jatakk begge deler, men det er ikke så lett å få godkjent. 

Den skal brukes til felt og bane, ikke dynamisk. 

 

Så, velge med hodet eller hjertet? 

 

På forhånd takk! ? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ved våpenkjøp skal en velge med hodet. I hvert fall om en skal skyte konkurranse og ikke bare plinke. De to det står mellom er som å velge mellom Lexus/Audi på den ene side og Fiat på den andre.

Beretta 92 er knapt nok for de som har forlest seg på Carl Hamilton. På bane og i feltløypa er det tilnærmet ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke mye aktivitet til før du kan søke om reservepistol. Jeg kjøpte min første 9mm med hjertet (Les Baer)  og med hodet (Sig P220 X-SIX) som reserve. Sistnevnte brukes i bane og felt og førstnevnte behandles som en baby :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

SIGen er nok det smarte valget, på papiret hvertfall. 

Har du du prøvd begge? Såvidt jeg husker er det ganske forskjellig grep på de to. Jeg var veldig klar for å kjøpe SIG helt til jeg prøvde en. Grepet passer meg desverre svært dårlig. 

Beretta 92 har jeg ikke skutt mye med, men om jeg husker riktig, så passer grepet såpass mye bedre at jeg nok hadde foretrukket den over SIG.

Sansynligvis er ingen av dem helt optimal, og du kommer til å bytte uansett etter en stund :-) 

 

Har du nok penger, så løser jo ATnT sin løsning alle problem..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke pistol, men tenker som så: Velg med hjertet. Da er det større sjanse for at du kommer deg ut og skyter. Du blir uansett ikke magisk god med det første. Så kan du etter hvert se om hjertet bestemmer seg for å heller ha lyst lenger opp på resultatlistene.

Link to comment
Share on other sites

Det er tydelig at SB ikke skyter pistol. Sjansen for at du kommer deg ut og skyter når det har gått noen måneder, er langt større om du opplever at du får stadig bedre treff. Jeg har opplevd utallige nye pistolskyttere gjennom tidene. De som er mest opptatt av våpen (og ikke skyting), og som har valgt våpen "etter hjertet", de er borte etter et par år.

Link to comment
Share on other sites

Og ja, har prøvd en X5 supermatch og likte den veldig godt! Har ikke skutt med en 92, men har holdt i en, og den føltes bra i hånda. Ville muligens byttet grepsplater hvis jeg skulle gjort noe med den, men ikke noe stort annet. 

Edited by strekkfisk
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Think! skrev:

De som anbefaler 92Fs kan umulig ha skutt med en. Prøvd pistolen til en som tok kontakt fordi han ikke traff noen ting med den. Å herre gud for et elendig avtrekk, det var en standard ny rustfri pistol.

Ja, det egentlig det jeg var redd for. Så da må jeg definitivt prøve en før jeg gjør noe som helst annet. 

1-0 til Hodet. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper alltid med hjertet, og har kun ett unntak til regelen.

Jaddajadda, "er ikke gøy å skyte dårlig" osv, men for min del er det heller ikke noe gøy å skyte kjempebra med et våpen jeg synes er kjedelig.

Den ene gangen jeg faktisk handlet med hodet endte jeg opp med en 22lr Bleiker rifle.
Jeg har solgt 1 våpen de siste 10 årene, gjett hvilket...

Når jeg deltar på konkurranser er jeg som regel listefyller, men koser meg gløgg i hjel allikevel.


Om du kun skal skyte presisjon på 25meter med pistol eller 50 meter med rifle må man selvsagt handle litt med hodet, det er jeg enig i, men dersom man også liker litt "plinking" (som for øvrig er et forferdelig uttrykk) eller du skal over i NROF/DSSN etter hvert er det jo utrolig artig omtrent uansett hvilken plassering du får.

 

Personlig ble jeg kvitt prestasjons-drivet mitt når jeg var aktiv i DFS, nå skyter jeg for moro.


 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg mener også man skal velge med hjertet. Men ikke pga en avstandsforelskelse. Få lånt en Beretta og skyt med den. Ikke 5 skudd, minst et par pakker. Hvis euforien fortsatt sitter i, så er det en nobrainer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eg er av den sorten at eg velger med hjertet eller aller helst god følelsen i dei fleste tilfeller. Greier som regel å overbevise hodet mitt at valget eg havner på er egentlig ganske fornuftig til å være meg9_9 Akkurat i denne saken din ville eg sagt bruk hodet:P 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville startet med å velge den "beste" pistolen som passer, og som du har råd til. 

Kule pistoler som er vanskelige å skyte bra med, kan du kjøpe senere.

Det er bare å grave dypt i lommene. Ferrari koster mer en Fiat, for å si det sånn. :D

Edited by Wubbern
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne prøvd en 92, men det er jo ingen i klubben som har en, så må nok vente med den. (selv om det ligger en 92 Compact på finn nå til 6 laken...) 

Sig'en har jo også den fordelen at jeg kan kjøpe et x-six 22lr kit til den, og vipps er finpistol også i orden. 

Link to comment
Share on other sites

Selv om du har aldri så lyst, IKKE kjøp uprøvd uansett... Ta det fra en som har prøvd 92....

 

Hvis du ikke er så langt unna, så veit jeg at Oslo Skytesenter har de på lager og bane du kan få prøvd den på mot utveksling av noen kroner.

Dessverre har de også en stor og god samling av mange spennende og morsomme våpen og annet der, så det kan fort verke litt i både lommebok og vil-ha-nerva.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 6.7.2017 den 19.00, strekkfisk skrev:

Skulle gjerne prøvd en 92, men det er jo ingen i klubben som har en, så må nok vente med den. (selv om det ligger en 92 Compact på finn nå til 6 laken...) 

Sig'en har jo også den fordelen at jeg kan kjøpe et x-six 22lr kit til den, og vipps er finpistol også i orden. 

En militærpistol med .22 kit vil aldri være en "fullverdig" finpistol*. Dersom du skal velge med hodet...

 

 

*Dersom man med "finpistol" mener en pistol som er konkurransedyktig i .22-øvelsene innen NSF.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Domino skrev:

En militærpistol med .22 kit vil aldri være en "fullverdig" finpistol*. Dersom du skal velge med hodet...

 

 

*Dersom man med "finpistol" mener en pistol som er konkurransedyktig i .22-øvelsene innen NSF.

Nei, det har du jo helt rett i; konkurransedyktig vil den ikke være. Det er mest for å trene billig, særlig innendørs på vinteren. Deltagelse i fin er bonus. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Trening vinner alltid overutstyr. Hvis du tror at et verktøy lar deg vinne mer er det nesten alltid ikke sant. Ben Stoeger vant IPSC i bøtter og spann med en Beretta 92 serie og byttet våpen først etter frustrasjon over mangel på kit til dette våpenet. Jeg ville ikke valgt dette våpenet av mange ulike årsaker. 

 

Min erfaring er at for meg har etterkjøpsrasjonalisering tatt hånd om avgjørelser tatt i affekt. Da jeg skulle ha production pistol laget jeg meg et excell ark og listet opp de egenskapen jeg mente var vesentlig. Vinneren ble en Glock, Ikke et våpen jeg mente er pent eller annet en funksjonelt. Men etter et års tid har jeg kommet frem til at det var et utmerket valg. Ok, så er jeg ikke toppranket noe sted, men jeg gjør det heller ikke dårligere enn andre med dobbelt så dyre våpen. 

Link to comment
Share on other sites

De som er veldig gode med glock i norden kan telles på ganske få fingre, fellesnevnern er relativt ekstrem innsats fra alle må sies. 

 

Men er du god nok, er du god nok med alt. 

 

På Em var det raklete utslitt tanfo open guns og cz czechmate mot SVI og annet high end, high  $$ i shootoffen, så skyttern har alt å si. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, aps skrev:

De som er veldig gode med glock i norden kan telles på ganske få fingre, fellesnevnern er relativt ekstrem innsats fra alle må sies. 

 

Har en litt skeiv tanke om å bytte ut reserve-militærpistolen med en G34, få montert gode stålsikter og eksperimentere litt med avtrekksdeler, og se hva en sånn kombinasjon kan gjøre for meg i militærfelt.

Link to comment
Share on other sites

På 3.8.2017 den 16.42, evert skrev:

 

Har en litt skeiv tanke om å bytte ut reserve-militærpistolen med en G34, få montert gode stålsikter og eksperimentere litt med avtrekksdeler, og se hva en sånn kombinasjon kan gjøre for meg i militærfelt.

Der har jeg vært, bytta ut til en 6" Brileypipe med lodd, nye avtrekksdeler  og nytt Bomar baksikte. Hadde det bare vært tohånds i militærfelt hadde jeg nok beholdt pistolen, men det blir en utfordring på beste hånd uansett, og tro meg, jeg la ned innsats for å skyte godt nok med beste hånd.  Presisjonen var forøvrig topp. Har vunnet to militære nm med Glock, men der måtte jo alle stille med Glock 17 så det var greit, (poengsummene i militært nm gikk forøvrig ned på banedelen når de gikk over fra Luger til Glock..)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Oppdatering:

Jeg gikk på et samlivsbrudd på tampen av sommeren, slik at budsjett for kjøp av jern og tid til å bruke det blir betydelig redusert i forhold til det som var planen. Blir kanskje en tur på banen én gang i måneden, og kan bare glemme konkurranser annet enn de to tre i året klubben arrangerer selv. 

Så da kan jeg ikke lengre forsvare bruk av 21 store på én 9mm.

Så da ble det en (ubetydelig brukt) 92 Compact til militær, 

en ny Beretta 87 Cheetah til fin/spesial, og en strøken ppk i 7,65 til grov/spesial. 

Betalte under 20k for alle 3.

Kommer ikke til å vinne en dritt med noen av dem, men jeg kommer til å kose meg. 

Det er faktisk det viktigste nå. 

Link to comment
Share on other sites

På 9.9.2017 den 20.27, strekkfisk skrev:

Oppdatering:

Jeg gikk på et samlivsbrudd på tampen av sommeren, slik at budsjett for kjøp av jern og tid til å bruke det blir betydelig redusert i forhold til det som var planen. Blir kanskje en tur på banen én gang i måneden, og kan bare glemme konkurranser annet enn de to tre i året klubben arrangerer selv. 

Så da kan jeg ikke lengre forsvare bruk av 21 store på én 9mm.

Så da ble det en (ubetydelig brukt) 92 Compact til militær, 

en ny Beretta 87 Cheetah til fin/spesial, og en strøken ppk i 7,65 til grov/spesial. 

Betalte under 20k for alle 3.

Kommer ikke til å vinne en dritt med noen av dem, men jeg kommer til å kose meg. 

Det er faktisk det viktigste nå. 

 

Supert, støtter mange som sier at det å vinne er gøy, men er faktisk en del av de som mener at det å skyte også er en del av moroa. Kunne tenkt meg noe PPK/Makarov lignende selv, hvordan er den å skyte med?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel 2 ting som bør være tungtveiende ved kjøp av en 9mm. Det første er grepet og avstand frem til avtrekker. Passer det din hånd så er den tingen på plass. Skal du delta i konkurranser så kommer kjernelinjen på våpenet inn. Her gjelder det et mest mulig behagelig og lavt rekyl opptak. At avtrekket er litt grumsete er ting som kan ordnes på med lettere fjærer og polering av enkelte glide deler og spennro. Så da spørs det om budsjettet holder når drømmevåpenet er funnet. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

På 16.9.2017 den 16.05, 870fanboy skrev:

 

Supert, støtter mange som sier at det å vinne er gøy, men er faktisk en del av de som mener at det å skyte også er en del av moroa. Kunne tenkt meg noe PPK/Makarov lignende selv, hvordan er den å skyte med?

Har faktisk ikke prøvd akkurat den PPKen enda da jeg venter på godkjent søknad, men har prøvd andre eksemplarer og de er jo artige å skyte med og passer hånda mi som en hanske. Men de er også notorisk vanskelige  å prikke inn tiere på 25 meter med. "Sprer som ei hagle"  har jeg hørt mer enn én gang. 

Så det blir nok ikke noe å prøve å få resultater med, men veldig fin brevvekt med historisk sus over seg. 👍 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Mas-36 skrev:

Velg med hjerte. Jeg kjøpte meg i sommer våpen der jeg fulgte hodet og ikke hjertet og jeg får ikke til å like dritten jeg kjøpte :( Blir nok salg i løpet av et år eller noe. Nå har jeg ikke råd til å bytte kjøpet :(

Ai ai. 🙁 Det er jo nesten det verste som kan skje. Håper du får solgt etterhvert da. Hva er det forresten du kjøpte? 

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, nimitz skrev:

Det er vel 2 ting som bør være tungtveiende ved kjøp av en 9mm. Det første er grepet og avstand frem til avtrekker. Passer det din hånd så er den tingen på plass. Skal du delta i konkurranser så kommer kjernelinjen på våpenet inn. Her gjelder det et mest mulig behagelig og lavt rekyl opptak. At avtrekket er litt grumsete er ting som kan ordnes på med lettere fjærer og polering av enkelte glide deler og spennro. Så da spørs det om budsjettet holder når drømmevåpenet er funnet. Lykke til.

Grep/avstand passer meg bra, det eneste er presisjon og avtrekk som forståsegpåere mener er helt forferdelig, men det blir jo opp til meg å bedømme. Budsjettet holder definitivt ikke til drømmevåpenet, for det blir trolig en p210 super target eller originalen. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, strekkfisk skrev:

Ai ai. 🙁 Det er jo nesten det verste som kan skje. Håper du får solgt etterhvert da. Hva er det forresten du kjøpte? 

 

Dette var riktignok rifle kjøp, men prinsippet er det samme vil jeg tro. Stod å vurderte i over 6 måneder. Prøvde våpen og klådde i butikker som hadde begge 2 inne. Godfølelsen og hjerte sa kjøp Browning, hodet sa kjøp Sauer. Blæ, første og siste gang jeg følger hodet. Da vil jeg heller ha et dårligere våpen og ha det bra, en et våpen jeg ikke greier å like og skyte bedre(blir ikke bra skyting heller når du ikke liker våpenet, har jeg funnet ut).

 

Skyter bedre med en gammel Mauser enn med den nye dyre Saueren :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...