Jump to content

Pussing av rifle


StephanH

Recommended Posts

Prøver å ha minimalt med kjekt å ha midler. 

 

Er det noe jeg MÅ ha som ikke jeg har?

 

 

Er dette grei fremgangsmåte etter 25skudd FMJ ammo?

 

TG action blaster sprayes i løpet

 

Inn med kobberbørste ( mange gang? Kan den dras frem og tilbake? )

 

TG action blaster sprayes i løpet

 

Inn med VFG propp

 

TG våpen olje påføres VFG propp

 

Drar igjennom til løpet er rent.

 

TG våpen olje påføres mopp.

 

Drar igjennom 1 gang.

 

Sluttstykke påføres TG fett

 

Gjenger løp påføres TG fett

 

Kammer pusses med kammerpussestokk (skal denne ha olje på seg? )

 

Når og hvor ofte brukes BORE BRIGHT? Og hbor ofte brukes FORREST SKUM?

Edited by StephanH
Link to comment
Share on other sites

Bruker en microfiberklut, en CLP olje og boarsnake på mine rifler, hagle og pistoler, ferdig snakka. 

 

Fra tid til an litt olje på de våpenne som har trevirke på seg.

Link to comment
Share on other sites

Super1 våpenolje gjør jobben, bruker bare den av olje.  KG1 er fin for å fjerne karbon.  KG har også en mantelfjerner som funker bra.

kobberbørsten kan du dra begge veier. Ikke olje i kammer, der skal det være tørt. Jeg bruker bremserens eller rødsprit til å rengjøre kammer. Kammerbørste med en fille rundt

Link to comment
Share on other sites

Mine pusserutiner etter 25 skudd, er å sette rifla inn i våpenskapet. :):)

Tar en sjau når jeg har skutt noen hundre skudd eller hvis jakt børsa er søkkende våt etter en jakt tur.

 

Ellers synes jeg rutinene dine virker greie, det skader jo ikke å pusse oftere enn det jeg gjør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å kjøre gjennom en pusselapp med en jag først for å få bort en god del dritt, kjører så en pusselapp med olje gjennom løpet og lar oljen jobbe i ca 10 min før jeg bruker kobberbørste. Bruker enten pusselapp og jag eller actionblaster for å fjerne oljen og møkka som har løsnet. Tar gjerne en rask dusj med actionblaster på kobberbørsten etter bruk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bruker kun pussejag og propp med tilhørende holder. Normalt sett bare en lapp på jagen med litt våpenolje(fra Biltema faktisk, synes den er like god som alt annet) på etter skytingen og så en tørr lapp før neste runde. Etter mye skyting, dvs mange hundre skudd bruker jeg borefoam, tålmodighet, nylonbørste og propp til det er tørt og så avslutte med en fuktig lapp med olje.

På resten av våpenet har jeg igjen begynt å bruke Froglube. Demontert ALT og rengjort delene i UL bad og så varmet opp i stekeovnen før påføring av froglube pasta. Skeptisk til froglube i pipe og spesielt kammeret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er vel regnet som i overkant ivrig og interessert i puss av rifle. Tidligere rutine har som oftest bestått av kobberbørste med Super 1 Oil, ca 25 ganger frem og tilbake. Et par ganger puss med nevnte olje og Pussepropper for å få ut skiten, før jeg tørrpusser og setter løpet inn med Forrest foam. Deretter er det å pusse rent med pusseprobber og super 1 oil. Og tørrpusse med et par Pussepropper til slutt, er det rustfritt løp setter jeg ikke det inn med olje etter på. Nå har jeg oppdaget et nytt og bedre produkt enn Super 1 Oil føler jeg selv, Brunox Turbo Spray var virkelig verdt og prøve! Ved ovenfornevnte medtode, og ved bruk av Brunox Turbo Spray, bruker jeg 12-15 Pussepropper før løpet er helt rent, og det må jeg si at jeg er svært godt fornøyd med! 

Link to comment
Share on other sites

Her må du ta et valg, skal du skyte løpet till det er utslitt, eller skal du pusse det i stykker?

Hobbyen min er å skyte, ikke pusse. Pussing er for å fjerne belegg i løpet når det påvirker presisjonen.

Mange kan skyte 4-500 skudd før det er nødvendig å pusse.

I de fleste tilfeller vil Foster bore skum løse opp mantelrester og annen dritt. Fyll løpet og la det stå litt, puss ut gugga med en pusselapp og fyll løpet igjen. Gjenta til det ikke er blåfarge på lappen. Tørrpuss løpet og sett det inn med tynn olje.

Dersom du driver med ekstrem presisjon kan det være nødvendig med oftere puss, men for jaktrifler og hobbyskyting er det unødvendig å pusse etter hver dag på banen.

*Puss og olje når du setter våpenet vekk for lengre tid, eller om du lagrer det fuktig.

Lykke til med skytingen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Et lite tips. Ikke kast den sammenleggbare pussestokken.

Kan være greit at den har fast plass i hanskerommet i bilen, slik at den er med på jakt og bane.  Satt opp med ei tørr fille, eller en børste.

 

Angrer litt på at jeg kasta min.

Det er ikke lett å renske ei pipe full av myrjord med en seljepisk .....:D

Link to comment
Share on other sites

Våpensmia selger Paul Clean lapper og jags, synes det funker mye bedre enn propper. Bruker samme lappen til alle kalibre , en jag ( pusselappholder) til hvert kaliber. Slipper å ha mange poser med propper i forskjellige kalibre, synes og lappen tar bedre enn propp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...