Jump to content

6,5 Creedmoor kulevalg


sram68

Recommended Posts

Er i prosessen med å sette inn ny pipe i min Rem mod 7 med Heen muffe i 6,5 Creedmoor, ikke helt fortrolig med de nye sidene og søkemotoren etter at Kammeret ble fornyet så jeg spør de kloke hoder her inne.

Trenger forslag til følgende bruksområde

 

Lett hurtigekspanderende til revejakt

 

Stabil kule til rype og harejakt

 

God kule til rådyrjakt

 

God kule til seljakt

 

Om noen av kulene kan brukes om hverandre så er det et pluss. :)

 

på forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Til rev og sel hadde jeg brukt 100grs Nosler BT(selen skal jo skytes i hodet) Til rype og hare har jeg brukt mye Lapua sin 100grs FMJ. Rådyr finnes det jo flust av kuler. Selv liker jeg kuler som ekspanderer fort, og legger dyret raskt i bakken og mister heller litt kjøtt så jeg  har brukt 120grs Nosler BT.

 

Dette i 6,5x55, men tenker de samme kulene vil virke like godt i Creedmooren ;)

 

Edit ser til sel må du ha kule på minst 9gram, så da utgår Noslerkula. Om du da ikke vil bruke gode gamle Nosler PT den kan du da bruke til alt du vil skyte med ekspanderende kule ;) Den har jo felt noen tusen elg, hjort og rådyr i verden så den virker :D

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Etter hva jeg kan se fra vihtavuoris ladetabeller bør man klare 750ms V0 med 10.1grams kule, hvilket gir drøyt 2300J på 100meter og følgelig er den lovlig til slikt. Hva gjelder sel er det faktisk samme krav der så elgkula blir også selkula om man skal følge gjeldende lovverk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om en greier og skremme 140grains kuler opp i slike hastigheter er kanskje acubond en het potet. Rimelig kule som har en tendens til og gå godt og vil virke fint på rev, rådyr og sel. På rev og spesielt på sel er det gunstig med mest mulig fart og så lite vindavdrift som mulig i mi bok, selhodet er ikke stort og det er fort gjort og bomme på avstandsbedømming på havet. Har null erfaring med kaliberet selv men min 308 fores med acubond og bruker det til alt annet en smått matvilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 10.12.2019 den 17.27, Bergara-Man skrev:

Det har kommet noen nye 6.5 Creedmoor ladedata fra Hornady på ei kule som er ganske ny, 135 grains A-Tip Match:

Sikkert bare meg, men jeg har allergi mot å bruke kuler merket "match" til jakt der en vil ha kontrollert ekspansjon. Der det kan skytes med FMJ eller kuler som noen ganger sier poff uten at det gjør noe så er det greit. Men ellers liker jeg jaktkuler til jakt og match/fmj på papp og småvilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...