Jump to content

Recommended Posts

DUEJAKTA 2017 nærmer seg ....vel, ganske langt der ute i horisonten. Men det er nå utover vi bør følge med hva som foregår der hvor vi har tenkt å jakte. Og som vanlig blir det diskusjon om "blanke" lokkeduer kontra matte. Kan vi la folka lete opp de diskusjonene i tidligere tråder? Men, for all del. Om det er noe nytt å meddele også om dette, så gjerne.

Ellers er det vel en del nybegynnere som gjerne skulle hatt litt tips fortsatt om alt som vedrører denne jaktformen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gleder meg alltid til duejakt. :)

 

Siden utmarkslaget ikke greide å trekke mitt navn under tildeling av bukkekort 2017, så blir liksom duejakta pangstarten på sesongen. Skal i år (som tidligere) ha med meg et par gutter fra barneskolen, og jeg trur de gleder seg enda mer enn meg. xD

Link to comment
Share on other sites

Duejakt, ja. Det var min viktigste jaktform i mange år i ungdommen. Nå trasker jeg mest i skogen etter svart fugl jeg sjelden ser og enda sjeldnere får skutt etter, men det hender jeg savner å sitte i jordekanten bak et kamonett og se på duetrekket over jordet til nabobonden som ikke tillot jakt. :P

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Snedig at de har tendens til å slå seg ned på "feil" åker.

Så lurer jeg på om noen av dere andre noengang har prøvd å mate inn duene før tresking ved å strø godsaker langs åkerkantene, f. eks kokte erter, eller andre kokte frø. (bør vel ikke så verken erter eller andre levende frø der det skal vokse korn)

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som har no erfaring med bruk av duekarusell? Har dere inntrykk av at det har stor betydning?

 

Sett på 2 stk fra villmarksbutikken, ganske så forskjellig pris, noen som har prøvd disse?

 

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Jakt/Lokkeutstyr/Lokkefugl/Decoy-Duekarusell-Triple-Motion-med-3-armer

 

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Jakt/Lokkeutstyr/Lokkefugl/Decoy-Duekarrusel-Super-Compact

Link to comment
Share on other sites

På 7/9/2017 den 23.55, hec2r skrev:

Noen som har no erfaring med bruk av duekarusell? Har dere inntrykk av at det har stor betydning?

 

Sett på 2 stk fra villmarksbutikken, ganske så forskjellig pris, noen som har prøvd disse?

 

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Jakt/Lokkeutstyr/Lokkefugl/Decoy-Duekarusell-Triple-Motion-med-3-armer

 

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Jakt/Lokkeutstyr/Lokkefugl/Decoy-Duekarrusel-Super-Compact

Har kun erfaring med "Triple Motion, 3 armer". Føler ikke at denne har vært spesielt effektiv. Jeg har også brukt en "flapper" (link nedenfor), som jeg synes har tiltrukket bra med due. Skal prøve en ordentlig karusell denne sesongen a la "Decoy Super Compact", og håper på bedre resultat ^_^

 https://www.midwayusa.com/product/1008060190/lucky-duck-rapid-flyer-motion-pigeon-decoy

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke at det blir mye styr og stæsj å ta med seg, i tillegg til dueskallene og skjulet, myggoljen og ammunisjonen, børsa og fluktstolen og ansiktskamuflasjen og hanskene eller håndmalingen, og snorene til camonettet. 

Skulle jeg plusse på med mer, kunne det kanskje være etpar stenger  som "flyer" 

 

 

 

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

På 20.6.2017 den 15.29, erikraude skrev:

Duejakt, ja. Det var min viktigste jaktform i mange år i ungdommen.

Det er med duejskta, som annen jakt. En må lære seg både terrenget og "knepa". Det er ikke nok å velge et jorde, uten å vite om duene føler seg trygge der. Samme i skogen, en må vite hvor fuglen trives og en MÅ vite hvordan en "går" støkkjakt. Med hund, er det også visse krav og triks.

 

Å bli en dyktig jeger (på en type jakt), kan ta mange år. Og noen vil aldri lære det nødvendige, selv om de fleste kan bli brukbare med innsats. Beste start, er å være med andre (noen ganger) som er dyktige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trivs best med det som iallfall før var nr 7 hagl, og jeg er ikke ute etter digre ladninger eller store haglantall. Hr erfart at mange skudd over kort tid med for kraftig ammunisjon blir slitsomt for jegeren, og enden på visa blir stress og bom. Duene virker vanligvis lettskutte, men også de må ha reelle treff.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har sjekket åkeren. Brukbar halvsirkel foran stedet for skjulet er ganske kornfattig, og det er langt igjen til tresking ennå. Vurderer å lage et "duetre" og sette det opp i kanten av skogen, i tillegg til dueskallene som skal settes ute på åkeren under jakt-øktene. 

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

På 18.8.2017 den 12.28, daruu skrev:

Nærmer seg nå. En åker som snart er klar, skal dessverre operere ut vap på mandag, og den sitter selvfølgelig plassert rett ved siden av der hagla ligger an... Får nesten bare se om det lar seg gjøre å skyte med halvgrodd sår

Hva er VAP?

Link to comment
Share on other sites

Takker.

Kompisen min har treska en stripe på 20x100m inntil noe buskas. Kornet er modent men ikke tørt nok enda. Litt sol i dag og han kan begynne å treske resten. Kommer jevnt og trutt en og annen. Kal 410 funker greit på duer😉

12 stk til nå👍

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vi startet kl 0530 med å rigge utstyret og skaut første due kl 0555. Kl 0930 roet det seg og vi gå oss da.

Ettermiddag satt vi fra ca 1500 til kl 1930.

Men det var lite duer som da kom inn pga mye bevegelser og trafikk i nabolaget.

 

Spennende med ny økt i morgen tidlig.

 

/D

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Jakt62 skrev:

Bruker dere kun lokkeduer som sitter urørlige, eller har dere noen form for bevegelse på noen av  dem? 

Vi brukte bare skall, ca 60 stk.

Neste gang vil vi legge til litt bevegelse med en karusell, pga mange overflygere  som ikke ville komme inn.

De vi skaut var enkelt fugl eller i par.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Jakt62 skrev:

Tro om de lar seg lokke av denne? Heimlaget i kveld av et sitteunderlag med svart og grå spraymaling. Det hvite er husmaling.

Ringdue.jpg

Fungerer sikkert greit den der.

Monter den på en 'svupper'

https://www.skittjakt.no/utstyr/lokkeutstyr/lokkefugl/decoy-duesvupper-teleskopisk-i-metall-i-og-glassfiber-154432-p0000138501

Da får den bevegelse i vinden.

Edited by Doublè
Link to comment
Share on other sites

I mangel av "Svupper" har jeg satt den på enden av et tynt armeringsstål. Det vipper flott i vindtrekken men jeg tenker å hjelpe den litt med en nylonsnor. Testet det nå i kveld og den vipper helt bra. Men null duetrekk i lufta. Er det litt tidlig her i Trøndelag?

Edited by Jakt62
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva betyr "duenes trekkmønster?"

NJFF sier: Bruk tid på spaning og finn duenes trekkmønster. 

 

Er det noen som har funnet ut noe slikt der de bor?

 For meg, som har fulgt med i årevis, ser det helt tilfeldig ut lokalt under jakta. Ikke lett å finne no mønster, annet enn tidsmønster for når de er mest og minst aktive. Men hvor disse "rutene" går, er for meg helt i det blå fortsatt.  

Trekket er sør om høsten og nord om våren. Men det er vel ikke det NJFF mener?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som nevnt noe tidligere i tråden hatt orkesterplass til en sånn rute. Over nabojordet. Der jeg ikke fikk jakte. Men at den var der, og var flittig brukt var det ingen tvil om. År etter år fløy det tett med duer langs en usynlig gate rett utafor skuddhold fra der jeg satt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har måttet bortprioritere duejakt men var veldig ivrig som yngre. Jeg husker at kunsten var å finne en åker med populær mat og som samtidig var i nærheten av en trekkrute. I rangert rekkefølge var det 1: erter, 2: oljevekster (må være ryps da rapsen blir tresket for seint) og 3: hvete (nytresket eller i legda). Kunne også funke å sette seg under trekket duene har ut og inn fra skogen om morgen/kveld og prøve å få lurt noen nærme nok med lokkeduer.Dette fordrer at man vet hvilke skaulugger de hviler i. Kjøre rundt med kikkert i første halvdel av august er supertipset! Og husk at det å sette ut lokkefugl også er en liten vitenskap. De bør helst sitte med hodet mot vinden og det bør gjerne lages en "landingsplass" for innkommende fugl.

Link to comment
Share on other sites

Mere fugl i lufta nå, så er absolutt ikke for sent!

Ble bare med et par stykker hjem, litt uheldig mtp vindretning og vår plassering, men pga sikkerhet (og det faktum at bare noe er tresket) så må vi sitte der.

Prøve igjen til helga, da er det spådd bedre vær å!

Link to comment
Share on other sites

Tok en ringerunde til en del kornbønder i Hønefossområdet i slutten av august. Viste seg at duejakt er mer populært enn jeg antok, og at bøndene allerede hadde gjort avtaler med jegere. Måtte ta til takke med en havreåker, men det er tidvis en del overflyvere som kommer ned for å titte på lokkeduene. Den ene dagen jeg lot være å reise ut pga. regnvær kunne bonden fortelle at det hadde sittet rundt 200 duer et stykke ut på jordet...

 

Ikke for å ta motet fra deg, det er bare å prøve og søke opp noen gårdsbruk i området og ta en telefon, men det er mange om beinet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...