Jump to content

Vertikal-adapter til horisontal slire


psAico

Recommended Posts

Jeg har hatt en Bradford Guardian 3 i en god stund uten at den har sett særlig mye bruk.

Grunnen til det er at den ble kjøpt med en horisontal lærslire. Dette er ikke noe jeg helt klarer å venne meg til. Produsentens vertikale alternativ er i kydex, noe jeg også temmelig sikkert ikke kommer til å venne meg til. Har derfor søkt litt etter 3. parts slirer i lær, men det har ikke vært spesielt vellykket.

 

Etter å ha sett en vertikal adapter for den sliren jeg har, trur jeg at det kan være løsningen. Den jeg så på inter-webben var en hobby-custom sak som virker å være en begrenset produksjon.

 

Noen som vet om dette er noe som fins for andre knivmodeller? Kanskje det kan være mulig å finne en som tilfeldigvis passer.

Evt. annet lignende type produkt som kan gjøre samme nytte

Evt. noen hobby / amatør lærarbeidere som kan ta ett slikt oppdrag for en overkommelig pris?

 

Trenger vel ikke absolutt være lær, men det ville vært å foretrekke.

adapter_10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tanken har streifet meg, men sånn er det egentlig med alle bruksgjenstander; ved bruk risikerer en at de blir mistet eller ødelagt.

Så jeg tar heller sjansen på det, enn at den ligger i en skuff å minner meg om hvor bortkastet de pengene var. 

Nå er det jo heller ikke sånn at den føles helt bombesikker som den er heller; en horisontal slire som holder kniven kun ved friksjon er nok ikke den sikreste løsningen.

Det du sier @zeissoem2 har uansett fått meg til å tenke litt på alternativ. 

1) en "dangler" løsning i ett stykke materiale som kan tres gjennom seg selv, så det blir som en løkke rundt det eksisterende horisontale festet, samt slisser i "tampen" hvor beltet kan tres gjennom. Jeg er veldig glad i Fällkniven sine dangler slirer, så dette er kanskje den mest bærevennlige løsningen.

2) Lage slisser i det horisontale festet på den sliren jeg har. 

Dette kan jeg vel strengt tatt gjøre selv. Jeg vet desverre fint lite om lær, så det hadde vært greit å få tips om disse slissene må behandles på noe vis, evt. forsterkes med en søm?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Nicket er helt tilfeldig :-) Jeg er ikke noe super kydexfan. Men jeg har et par kniver selv, som jeg har byttet ut originalslira med alternativer i Kydex. Blant annet har jeg en litt større Kabar BK-9 som jeg har en custom kydexslire. Jeg synes det fungerer meget bra. Slira er ikke i kontakt med bladet i det hele tatt. Den låser på en måte rundt nederste del av håndtaket. Samme karen har til din kniv også. Her kan du få mange forskjellige festemetoder.

 

http://www.azwelke.com/sheaths/bradford/guardian-3/

 

Edited by KydeX
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...