Jump to content

Lave fjellstøvler - har du noe å anbefale?


Esme

Recommended Posts

Er det noen her inne som har noen lave fjellstøvler de ønsker å anbefale?

 

Selv har jeg et par Crispi Gore-Tex sko som skal byttes ut. Tar inn vann som ei sil, noe smale over rista, og genererer raskt gnagsår. 

 

Fornøyd med mine Alfa Bever høye jaktstøvler, og lurer på om Alfa sine lave Walk King kunne være noe... 

 

Noen med forslag og innspill? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg to par Salewa Rapace. Fjorårsmodellen var i rød, men blitt litt mer dempet i senere utgaver. Veldig lett, event membran, relativt lav, men laget for rinderangling så passe stiv og fin til villreinjakt. Jeg skal Aldri ha meg "jaktstøvler" igjen. Altfor tunge og dyrere..

Link to comment
Share on other sites

Ta en kikk på Meindl.
Topp kvalitet på alle måter.
Jeg har både en halvhøy modell som har vært med på masse rart og mange herrens mil, og den høye Dovre jaktstøvel.
Ikke de letteste, men definitivt de mest solide sko jeg noensinne har hatt.
https://www.addnature.no/search.html?gclid=CPfWg5-OytQCFReBsgodxfYNdA&id=&strSearchQuery=*&filterBrand[]=Meindl&filtercategoryPathROOT/237319/237654/237664=237666&intCategoryId=237666&_cid=21_1_2_g_b0040ep_cat0107ep_123486850514_meindl fjellsko&ef_id=VwFrTAAAAP0kDOnh:20170619142417:s

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode erfaringer. Tar gjerne i mot flere. Også de negative!

 

Ja, som dere sier skal skoen helt klart testes i butikk før kjøp, men det kan være godt å ha "siktet" seg inn på noen ulike modeller før man går inn døra. Er La Sportiva og andre Italienske sko litt smale over rista? Mener jeg har hørt noe om dette.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de er sjelden laget for norske føtter, men synes Scarpa er bra, selv om de varierer fra modell til modell.

 

STOR forskjell mellom standard Scarpa og den de lagde for norske spesialstyrker etc. Den har betydelig mer plass inni.

 

Sjekk testene på outdoorgearlab.com, uten tvil de beste testene av friluftsutstyr vil jeg si, tester over lang tid og veldig metodiske.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg foretrekker rene "fjellstøvler" foran "jaktstøvler" på jakt. Liker ikke snøring langt opp på leggen... Foretrekker fjellstøvler av typen med ganske stiv såle, mellomhøye, glatt lær med minst mulig sømmer, og uten gore-tex. Gore-tex gjør bare skoene mer klamme og god lærbehandling og smøring holder meg uansett tørr.

De siste 20 årene eller så har jeg brukt Scarpa SL-modeller. Disse er av veldig god kvalitet, og holder lenge om de tas vare på. Dog litt usikker på hvordan den siste modellen er. Merk også at Scarpa-lesten ikke er for alle.

 

Edited by jomjom
Link to comment
Share on other sites

Jeg derimot foretrekker solide jaktstøvler fremfor fjellstøvler. Gjerne med snøring langt oppå leggen, for best mulig støtte for ankel.

Helt essensielt om man har tung bør og hanskes med, i steinete landskap, slik som på bildet.

Nytter ikke med lave fjellstøvler uten skikkelig støtte for ankelen da, men om man bare ferdes på sti og i lettgått terreng og evt med en reinskalv i sekken, så kan muligens fjellstøvler duge. Ikke vet jeg. Har bare prøvd solide saker på fjellet og kommer aldri til å stikke mine føtter ned i noe annet.

IMG_2603.JPG.22fa14e3d7cfbe8da9dfb00c32c3cd28.JPG

 

Dette er hva over nevnte terreng gjør med en solid jaktstøvel type Crispi hunter. Er inne på 3dje sesongen med dette paret påmontert beina. De er helt utslitte nå, så dette er siste sesongen, men så har de også fraktet en del reisdyrskrotter ned fra fjellet i løpet av levetiden. Passer perfekt til mine føtter og lekker fortsatt ikke. Helt utrolig egentlig, ut fra bruken, som til tider har vært overbelastning. Kommer aldri til å kjøpe annet enn Crispi hunter, når det er snakk om tung bør i steinete og ulendt terreng type alpint landskap OG mht slitestyrke.

IMG_2705.JPG.1444a80a29650f30dcf48a984d4dce75.JPG

 

Solide fjellstøvler er tingen, spesielt på reinsjakt.

Må ikke drive å rote med disse lave fjellstøvlene........er min mening.

 

 

 

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haken med de høye støvlene som er for stive er at de belaster knær og hofter mer. Anklene våre er ikke så svake at de slike er strengt nødvendige. Det eneste punktet lave fjellstøvler har en utfordring er om man går i grov ur overgrodd med mose og man glir nedi og får slag mot leggen.. 

 

Fjellstøvler laget for tinderangling er stivere i sålen enn de tradisjonelle høye jaktstøvlene, men tillater noe mer bevegelse i ankelleddet, så de blir mer presise å gå med. Stivheten sideveis er bra. De har i tillegg en smalere såle, så går man mye i sidehelling så er de mindre slitsomme å gå med, siden det bryter mindre enn med en jaktstøvel. I tillegg holder kanten mye bedre taket, enn å bøye av og gli av festet.. De er også laget for anmarsjer, og at man har med seg fullt turutstyr som gir vekt i sekken. 

Selv har jeg hatt Asolo GTX fjellstøvler (Ligna på Alfa Walk King), Lundhags høye stive tofargete jaktstøvel (husker ikke modell, men stiv!), Varg Rastegaisa x2 Nå til slutt  Alfa Advance jegerstøvel i skogsterreng og Salewa rapace tindebestiger/fjellstøvler med stegjernsfeste bak ti lalt over tregrensa samt hjortejakt på vestlandet. Sistnevnte har jeg for sikkerhets skyld kjøpt to av.. Med gaiters /gamasjer som dekker leggen, er denne beskyttet mot støt og skader, samtidig som de tetter såpass mot støvelen at jeg kan ta en kjapp marsj gjennom elver uten å bli blaut dersom jeg ikke kan hoppe over eller fra stein til stein.. Skulle den bli blaut er den raskere tørr enn de tykke høye "jaktstøvlene". Vektforskjellen gjør at man "flyter" oppover liene og bakkene sammenlignet med når jeg brukte mine Rastegaisa. 

 

Smaken er som baken når det gjelder både støvler og yttertøy. Jeg har imidlertid lagt merke til at guider i Alaska ofte anbefaler mykere fottøy enn det mange tror de må ha, for å unngå at knær takker for seg etter 8 dager i steinura på jakt etter fjellsau eller geiter... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som en kommentar til de siste to talere så må jeg vel si meg mest enig med sistemann. Ved skovalg er smaken som baken og det gjelder å finne seg noe som en trives med, det viktigste er at de passer foten godt. Utvalget i dag er jo veldig bra og det finnes en del for enhver smak, men husk at det ikke er på sko en skal spare på kronene.

Videre er  det også verdt å ta godt vare på de gjennom levetiden. Kjøper en solide sko og tar bra vare på dem, samt at en har en kompetent skomaker i nærheten, så er det fullt mulig å få skiftet såle og reparere fjellsko. Da må en dog ikke gå de helt i filler som på bildet ovenfor.

 

Når det gjelder påstanden om at det eneste som gjelder i reinsfjellet er høye jaktstøvler med snøring langt opp på leggen, så kan jeg jo informere om at jeg har labbet veldig mange timer i reinsfjellet og bært mange kilo reinskjøtt med mine ulike Scarpa-varianter (som forøvrig ikke står noe tilbake for Crispi Hunter hverken på kvalitet, soliditet/kraftighet eller slitestyrke. Forskjellen er vel stort sett noen cm med lær oppover leggen). 
Som en kuriositet så kan jeg jo også legge til at tidligere i livet, da jeg drev mer med en aktivitet som er langt mer fysisk krevende enn reinsjakt og som foregikk i jevnt over tøffere terreng, bar bører minst på høyde med det jeg gjør på reinsjakt. Selvsagt i en periode da jeg var i langt bedre form og betydelig sterkere. Og bører helt opp på grensen til hva jeg var i stand til å bære, dvs. fullt bivuakkutstyr, mat, fullt klatreutstyr for flertaulengder-turer osv., ble bært med alt fra superstive bre-/klatrestøvler med stålinnlegg i sålen (som er langt mer solide enn noen jaktstøvler) til lette 5.10 anmarsjsko (som ikke er mer enn joggesko med friksjonsgummi i front)...

Edited by jomjom
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...