Jump to content

Kikkertsikte med fast forstørrelse til reinsdyrjakt?


Axa

Recommended Posts

Nybegynner på jakt med lang erfaring av felt og baneskyting med dioptersikte. Jeg har null erfaring av av kikkertsikte og har nå etter og lest mange meninger og råd om sikter for reinsdyr, egentlig ikke blitt mye klokere da det er så mange forskjellige meninger.

Jeg har landet på kikkertsikte med fast forstørrelse for og ha råd til en kikkert av god kvalitet.

Hva anbefaler dere?

Edited by Axa
Link to comment
Share on other sites

6x42 av annerkjent merke, eg har ein som du kanskje kan få kjøpa viss eg ikkje får ho til å passa på brno foxen min. kjeme an på montasje og hevearm, men trur kanskje det der med at fast forstørrelse og pris gjaldt før og ikkje no lengre. Er nesten ingen som bruka da lengre (klar øve at eg skyte meg sjølv i foten) derfor blir det nesten ikkje laga lengre og utvalget er snevert. Min er forøvrig ein helia khales 6x42

Link to comment
Share on other sites

Kjøp et pent brukt Zeiss, S&B eller Kahles 6x42. Det får du for mellom 2 til 3 tusen. For 3 bør det være i "nystand". Leupold har også en fin FX3 6x42 ( ikke gaml M8)

Sjekk om kikkerten til salgs har 1" eller 26mm rør med tanke på montasje.

 

De optiske ytelsene i en 6x42 dekker 95% av all jakt og 100% til reinsjakt hvor optimale skumringsegenskaper ikke betyr noe.

Jeg har jaktet rein i mange år med 6x42 med skapet fullt av variable kikkerter.

 

Ps: Vær obs på eldre Kahles som ikke har sentrert retikkel. Fine kikkerter men her må man ha stillbare montasjer. Pris 1000-1500.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, AKL skrev:

Hva er budgetet vi snakker om her?greit å vite for å komme med gode forslag☺

 

Jeg håper på at jeg kan komme igang med er brukt for 2-3000kr.

 

Jeg har sett på brukte Leopold og Meopta og kunne tenkt meg prøve Meopta 4A retikkel da den ikke er så ulikt iht det jeg er vant til av "optisk" avstands bedømming ved feltskyting..

 

http://www.meoptasportsoptics.com/en/reticles/riflescopes-3.html

 

Men det ser ut som den min har vært tilgjengelig på 1,5-6 og 4x forstørrelse

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i @can, den blir vel i gamleste laget og sliter vel med de problemene med ikke sentrert retikkel som @Torf nevner.  Selv er jeg ikke plaga med dette, er vel heldig med rifle og montasje kombinasjon. La med brosjyra fordi jeg er fascinert av utvalget av retikkler. Og retikkel 12 er vel laget for skyting opp til 300m på reinsdyrjakt  med standardkaliber, hvis jeg har forstått det rett. Det står også her om avstandsbedømmelse med retikkel 4 og 4A feks. Ellers har jeg hatt litt dilla på kikkertsikter med fast forstørrelse og eller litt "umoderne" retikkler en stund nå. Har hatt et par 8x56 fra Zeiss og Kahles med ret 4 og 7A. Synes de blei for store, så de har jeg solgt. Nå har jeg denne Kahlesen med ret 12 og en Swarivski 8x50 med retikkel 1 og en Pecar 2 3/4 med retikkel 1. Liker godt de grove retiklene. Ellers er jeg imponert over hvor gode og klare disse relativt gamle og billige kikkertene er. Var spesielt imponert over en 6x42 Zeiss jeg hadde, men pga av at dem manglet sidejustering og hadde skinne, så fikk jeg desverre ikke brukt denne.

Til ditt bruk så er sikkert feks retikkel 4 vel så bra. Med 26mm mellomrør så får du iallefall montasjer fra Weaver og Warne som passer, hvis du har weavwerklakker på rifla. Hvis ikke så er kanskje 1" mer kurant. Irriterer meg litt at jeg ikke har ringer så jeg får montert Kahlesen på R93`n.

Ligger vel en Meopta 6x42 på finn nå, ellers er det en del 4x32 sikter, synes de ser hendige ut. Men de har muligens litt liten forstørrelse til ditt bruk, kommer ann på hva du foretrekker.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Retikkel 12 i den instruksjonsboka er designet av bøssemakermester Dankert Krohn for reinsjakt. Kors innskutt på 100m så er toppen av stolpen riktig treffpunkt på 300m med snitt av datidens std-kalibre.

 

Det finnes fortsatt Redfield 26mm ringer til Redfield/Leupold std baser. Her er det som kjent enkel sideretning. Høyde er det faktisk ikke så farlig med at kikkerten ikke er sentrert. EAW lager også 26mm ringer til Leupold std baser.

Alle EAW montasjer har 1"/26mm ringer.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, can skrev:

hm er ikkje den der litt gammal? Har lurt på det noken gonga, optikk blir vel gammal den og, og det blir utvikla nye ting innen optikken sån at ein relativt billig ny kan vera lika bra som ein dyr gammal?

Nei, utviklingen går ikke fort. Et 40 år gammelt dyrt sikte, er nok bedre enn mange billige nye. 

 

Selvfølgelig er forutsetningen at det ikke er utslitt/skadet og fått sopp i kanadabalsamen. 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at til jakt i åpent landskap som reinsjakt er et sikte med fast forstørrelse optimalt. Kompakte sikter med lav vekt, mindre mekanikk som kan svikte og færre muligheter for lekkasje. Det er synd at utvalget hat blitt så dårlig. 

 

Tidligere hadde Swarovski en fast 10x42 som ville ha vært interessant til formålet. Eller hva med en Zeiss Diatal-C 6x32 med sin vekt på bare 320g 

Link to comment
Share on other sites

virka som om trenden går imot større kikkertsikte med voldsom zoom, men til "normal" jakt treng ein meir enn ett utvalg av 3 og kanskje 4 ganga zoom samt alternativet med fast forstørlse for dei som vil ha det. Synd at zeiss droppa classic serien sin.

Edited by can
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...