Jump to content

Rådyrjakt på Gran, Hadeland


Martin Ruter King

Recommended Posts

Hei folkens, jeg har fått kort på ett dyr i den ordinære rådyrjakta i år, terrenget ligger i Gran på Hadeland (Gran Grunneierlag Nordre-Østre).

Selv om jeg selv bor i Gran kommune, så har jeg ikke særlig peiling på hvor jeg skal gå eller sitte på post.

Problemet er at det er utrolig mye tett skau her på Gran og spesiellt der jeg har terreng, derfor lurte jeg på om det er noen som leser dette innlegget som holder til på Gran og vet hvor det er best å jakte rådyr?
Jeg vil ikke høre den hemmelige posten din ;) Bare litt tips om greie plasser hvor det er åpent nok og greit å sitte.

Jeg har aldri jaktet rådyr før og tar gjerne imot andre tips og råd om hvordan man skal finne bra plasser i terrenget.

 

Jeg har sett mye på kartet og jeg gikk 2,3 timer i terrenget igår og det var altså tettgrodd stor skog med ett høgstfelt her og der. vil ikke si at der er meget oversiktlig mtp at det er en grusvei, og skog rundt hele feltet. Også er det jo masse fine jorder litt lenger sør i terrenget, men der er det både gårder og hus rundt og jeg går ut ifra at det ikke går så bra å jakte ved hus.
Grunneierlaget sendte ut mail tl de som fikk kort med info, der stod det blandt annet " Jakt IKKE nær beboelseshus", og jeg vet ikke om det med dette menes sunn fornuft og tillatelse fra grunneier eller om det er totalforbud mot å jakte nære hus. Men dette kan jeg sikkert høre med de om.

 

Jeg har ikke hund, skal kjøpe rifle før jakta starter, har nå kun hagle.

Jeg har også en X3M1 og buttolo rådyrlokk camodress hvis dette er noe som bør brukes.

Link to comment
Share on other sites

Det går an å få lokka rådyret inn på bra nært hold, så du trenger ikke nødvendigvis så mye til skytefelt. Jeg har skutt rådyr med rifle på 12 meter. Se etter feiemerker og sparkemerker, så veit du hvor det holder til en bukk, og finn deg en plass med sikker bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Jaktgal95 skrev:

 

.....Jeg har sett mye på kartet og jeg gikk 2,3 timer i terrenget igår og det var altså tettgrodd stor skog med ett høgstfelt her og der. vil ikke si at der er meget oversiktlig mtp at det er en grusvei, og skog rundt hele feltet....

 

To enkle råd:

a) Bruk mye tid i jakttterrenget før jakta for å gjøre deg kjennt...med skytefelt.. med hvor dyra er...sportegn osv 2-3 timer om du skriver er "ingen ting"...

b) Meld deg inn i lokalt NJFF lag så kan dere jakte sammen og du får også veiledning, kanskje tilgang på  hund...Rådyrjakt under den ordinære jakta alene i tett skog er ikke det "beste /enkleste"...

 

PS Hagle er ofte bedre enn rifle til denne jakta / terrenget du skisserer....

Link to comment
Share on other sites

Har nå jaktet 30år i samme terreng. Det tok vel ca 3-4år med intensiv jakting (med hund) før vi begynte å få "dreisen" på det. Etter 5-10år kunne vi si at vi kjente terrenget og vi klarte fra tid til annen å ta hele kvoten. I dag jakter vi vel på omtrent 1000 - 1500 mål av de drøyt 8000 mål vi har tilgjengelig.

 

Mitt stalltips er vent på sporsnøen. Gå ut dagen etter et tungt snøfall, finn spor etter 2 eller flere dyr og følg sporet til du ser dyrene. Beveger du deg sakte/stille nok vil du nesten garantert se dyrene. Skuddsjanse er litt mer opp til tilfeldighetene og dine evner som jeger. Hvis du støkker dyrene så er det bare å fortsette å spore. Rådyrene har relativt dårlig kortidshukommelse og slår seg fort til ro igjen. Ofte stopper de faktisk opp for å se hva det er som følger etter de. Sporing på enslig rådyr fungerer som regel bare frem til du har støkket det første gangen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke jeg heller, men litt moro var det læll. 

 

Nei, kom deg ut i skogen og se etter spor, og prøv å knytte noen kontakter til andre lokale rådyrjegere, så kanskje du får blitt med et lag. Jeg anbefalte deg å lokke, men i den ordinære jakta er nok det litt seint. Jeg hadde tankene mine på bukkejakta. I den ordinære jakta er nok en hund eller litt utvida skuddfelt ønskelig, selv om smygjakt i tett skog virker ekstremt spennende.  Men da kanskje heller med hagla, hvis det likevel blir hold under 20 meter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...