Jump to content

Kranglete Marlin 336 30-30win


Andy

Recommended Posts

Helt "vill vest" på banen i dag, da mine første forsøk på hjemmelading av dette kaliberet skulle testes.

Børsa er skutt inn med Remington 170grs RN fabrikkammo som samler bra, 3-4cm med anlegg.

Mine ladninger med Sierra 170grs FN lager "nøkkelhull" over hele skiva, + naboens... 

Først prøvde jeg 27grs N140 - Nøkkelhull over hele skiva. Litt sot nedover hylsa.

Så 33grs CFE223-(min.32,2grs-max.35grs) Fant ikke noen hull.. Tipper de dro over skiva.

Jeg sjekket etterpå med fabrikkammo, og de satt der de skulle.

 

Børsa med micro grooves av ukjent årgang var nypusset, mantelfjerner ble også brukt. Etter hva jeg kan se med det blotte øyne er det ingenting galt med den, kroning ser også bra ut.

Bør jeg prøve å få opp trykket litt da mine ladninger var ganske så moderat? (soting med N140) Hadde godt hylsehold, og så god crimp det var mulig å få til med hornady dia før skuldrene ga etter.

Lettere kule? Men den samler jo med 170grs fabrikk...

 

Setter pris på gode forslag!

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte å måle diameter på bommene så godt jeg kunne med det utstyret jeg har- .305" og det ser ut til å være 16 riller. 

Det ser da ut som at dette er av de tidligere typene, som det snakkes om i linken til DoctoRoy.

Uansett tyder jeg det dit at det er støpte blykuler som får størst utfordring med stabilisering.

 

Åkkesom irriterer det meg litt at fabrikkammo går bra og hjemmelada går ræva.

 

Gir børsa en ny omgang med mantelfjerner(ikke sikkert den har vært skikkelig pusset på 40-50 år)

Lader med litt mer brensel og tar med kronograf neste gang på banen.

 

Takker for råd så langt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet mine 170 grs i alle år med 33grain N-140.

Dette i en Win.94 - Har også forsøkt med Norma 201(god hastighet) og med Rel.12 men får ikke presisjon med 170grs kuler uansett.

150 grs lader jeg med 33,5 grs N-140 og får fine samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Når du krymper med kuleisettern, så er du vel avhengig av bortimot lik lengde på hylsene? Jeg bruker Lee Factorycrimp til både 30-30 og 45/70 og mener å få en bedre krymp med de. Da kan du i allefall eliminere en feilkilde.

Jeg begynner nesten alltid med en midt på treet ladning med egnet Norma krutt. Bruker 201 i 30-30.

Sierra kuler går som regel godt i det meste, men ikke alle piper liker alle kuler. Men jeg ville vel prøvd å forandra på andre faktorer for jeg bytta kule.

Soting tyder vel på lite krutt eller dårlig kulehold.

 

Edit. Nøkkelhull tyder på at du ikke får stabilisert kulene. Da må du opp med hastigheten, eller hvis ikke det hjelper bruke ei kule med kortere bæreflate. 

 

Edited by 8X68S
La til litt
Link to comment
Share on other sites

Ja, lik hylselengde er viktig. Hylsene er Remington engangskutte, alle hylsene i testserier var helt lik på lengde men var ikke trimmet. Mangler hylseholder #2 til hornady hylsetrimmern min. De var akkurat innafor max lengde.

Bor i Molde og det er i de fleste tilfeller langt unna de fleste:) Men har du mulighet til å måle tverrsnittet på disse speer kulene? Sierrakulene ligger på 7,85mm, vurderer å trekke en Remington patron for å se om de kan ligge noe der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel legge inn en bestilling på en Lee factory crimper, ikke en voldsom innvistering akkurat.

Trakk kula fra en Remington patron og den har nøyaktig samme diameter som Sierra.

Noen som vet om det er mulig å kjøpe Remington kuler løst? Eller om de kanskje selges løst med annet navn? Kula det er snakk om er 170 gr. CORE-LOKT SP

 

Sierra t.v, Remington t.h

IMG_0961.JPG

Link to comment
Share on other sites

Man er ikke avhengig av helt lik hylselengde for å crimpe med den ordinære Dien.

Ser at mange tror at dette er et "must", men litt forsiktighet er alt som skal til.

 

Forutsetter at man crimper i egen operasjon og etter at kulene er isatte.

 

Jeg "crimper" uten problemer med kuleisetterdien både  for .45-70 Gov.- .30-30 Win. og .357Mag patroner.

Er en hylse litt lang drar man ikke håndtaket helt i bånn,- men stopper før man bulker den. Man lær kjenne dette på "motstanden" den yter.

Litt kortere hylser legges til siden og crimpes etter at Dien er skrudd ned en aning.

 

Det viktige er å holde hylsene innenfor max lengde, men at de må trimmes til EXAKT samme mål blir for ambisiøst og for "jobbigt".

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange har samme erfaringer som meg:

Jeg har ladet og skutt mye med min Winchester mod.94, 20" pipe. For flere år tilbake ladet jeg for en venn med en Marlin mod. 336 i .3o-30 Win.

Jeg husker ikke helt nøyktig ladevekt, det var Speer 150gr. og N-140 med 32 - 34 grain. Marlin-rifla gikk godt. (microrifling).

 

Her noen kronograferinger fra min Win.mod.94:

Sierra #2010 170gr. : Hodgdon 335=30,0gr. 644m/s. Norma 201=31,0gr. 644m/s. N-130=24,0gr. 571m/s. N-133=25,0 gr. 543m/s.SOTER! N-135=27,0gr. 571m/s. N-140=30,0gr. 589m/s

 

Speer #2041 170grain Hot Core:

N-140=30,0gr. 559m/s. N-140=31,0gr. 593m/s. 

 

Remington Core lock 170gr. N-140=32,0gr. 650m/s. Hornady FTX 160 gr. N-140=32,0gr. 650m/s. N-140=33,0gr.676m/s, Norma 11=30,0gr. 578m/s.

Jeg faller stadig tilbake til N-140 for bedre presisjon. Det jeg generelt har skutt best samlinger med er Speer 150gr. #2011. Med N-140=34,0gr. 660m/s. Jeg bruker Factorycrimp fra Lee.

Link to comment
Share on other sites

Flott respons på denne tråden, takker for alle innspill:)

Lader opp noen i området 30-34 grs N140 og prøver igjen med sierra kulene, skal se om jeg rekker å stikke innom banen en tur på mandag.

27grs N140 gunne ikke gitt rare hastigheten ser jeg..

 

Har lite erfaring med lading av kragepatroner og lever-action, er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på mtp trykktegn kontra boltrifler i mer moderne kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Det leses ofte om advarsler om hylseseparasjon, det kan være litt mer "svikt/bevegelse" i låsekassa enn i ei solid boltmekanisme. Følg med på hvor mye hylsene strekker seg. Reduser hylsebelastningen ved å ikke helpresse hver gang, jeg har skutt flere tusen skudd uten antydning til hylseseparasjon, men jeg presser kun med halvpressing. Jeg presser ned til skuldere og ikke lenger. Jo mindre du må trimme ned hylselengden jo bedre. Helpresser du hver gang stresser du hylsene unødig. Hold orden på hylsene, la dem ha fast plass i en 50 skudds eske. Skriv opp ladningen din i esken og hvor mange omladninger hylsene har gjort. Skriv opp hvor mange ganger du har trimmet hylsene. Kast hylsene etter fem trimminger.

Link to comment
Share on other sites

Du spurte om trykktegn:

Bøylerifler kan være lunefulle, å lese på tennhetter er ikke nødvendigvis et tegn på at ting er ok. Hold deg til kjente ladedata og du trår ikke over den røde streken. Ingen som jeg kan se har utlevert hårreisende data i denne tråden. Med N-140 krutt og kuler beregnet til lever-action 150 grain opp til 34,0 grain og 170 kuler opp til 32 - 33,0 grain kan neppe noe gå galt. Merk kuler som er beregnet til 30-30, Speer - Hornady - Remington - Sierra - Winchester - Partizan.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, bobby skrev:

 

Det viktige er å holde hylsene innenfor max lengde, men at de må trimmes til EXAKT samme mål blir for ambisiøst og for "jobbigt".

 

 

Hvordan kommer du fram til at det er mer "jobbigt" å trimme hylsene  enn å justere isetterdien for varierende hylselengde? 

 

Ellers er det nokså smart når en begynner med lading å gjøre en ting i gangen,  ikke "teste" flere krutt osv.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen ; Klart jeg trimmer mine hylser,.. og er som sagt nøye med at de ikke er for lange og dermed forårsaker farlig trykkhøyning. Jeg måler hylselengde på hver eneste hylse før jeg lader den og er 100% sikker på at de er innenfor max lengde ifølge tabeller,- dette  gjeller selvfølgelig for alle kaliber jeg lader.

 

Er ikke helt sikker på  hva du sikter til,- men å klargjøre hylser er ikke den jobben som er mest "koselig" ved hjemmelading, tror sikkert du kan være enig i det :-D

 

Jeg forsøkte beskrive min måte å "crimpe" patroner eller kaliber som dette MÅ gjøres på grunnet for bruk i rør-magasin eller som skal brukes i revolver og da uten at hylselenge er kritisk, men godt kan variere innenfor ca 1mm i lengde på tomhylsene,.. selvfølgelig da KORTERE  enn max-lengde tilsier.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Trykktegn eller trykkverdier på patroner brukt i en lever-action rifle må måles med mikrometer ved hylsehode og sammenlignes med resultater målt på samme plass fra fabrikk-ammo.- Dette til sammen med tilgang på en kronograf (og sikre ladedata), så er du såpass rimelig sikker man overhode kan være.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken sier max lengde 51,8mm på hylsene. De engskutte hylsene mine ligger alle på mellom 51,7 og 51,8mm. Jeg er med andre ord innafor på hylselengde.Har ikke micrometer men holder meg til oppgitte maxdata. Ladeboken utgave 6 har en ladning med Norma 170gr FN(max 33gr. N140) Har nå ladet testserier på 31, 32 og 33gr N140.

Trakk kuler fra testladninger jeg hadde gjort tidligere, og hylseholdet kjennes bra ut, kan ikke kjenne forskjell på mine egne og remingons fabrikkammo (ikke særlig vitenskapelig, jeg vet), selv om jeg bare har brukt crimpen fra kuleisetteren.

Krysser fingrene og håper på runde hull i skiva, når jeg kommer så langt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått skutt litt igjen. Men det ble litt nedtur.. Alle ladninger med N140 30-33grs og 170grs sierra kule gikk til hytt og pine, nøkkelhull de som endte opp på pappen.

Ikke noe soting denne gangen, kanskje litt antydning med 30grs.

Jeg tok den ene 170grs Core-Lokt kula som jeg trakk fra fabrikk patronen, og ladet med 32grs N140. Den satt der den skulle, med trill rundt hull.

Kronograf ble ikke med i dag pga pissvær.

 

Klør meg litt i hodet over at børsa nekter å "spise" denne kula. At noen våpen liker den ene kula fremfor den andre er jo ikke så uvanlig, men å støte den fra seg på denne måten er jo merkverdig..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke kaste bort flere penger på nye esker med kuler, forslag:

Jakt & Friluft: Har Hornady FTX 160 grain.

Jaktdepotet: Har Speer 170 grain.

Hjemmelading.no: Sierra 150 grain.

En ringerunde kan mulig avdekke flere alternativer.

 

Hvis du har flere Sierra i 170 grain igjen, kan du sende meg 25 stk. i bytte mot 10 stk. Sierra 150 grain og 10 stk. Speer 150 grain + 5 stk. Hornady FTX 160 grain.

Så kan du føle deg litt frem.

Hornady FTX går fint i min Winchester: 31,0 grain N-140 = 634m/s. 32,0 grain N-140 = 660m/s. Vær obs på at denne kula tar mye hylsevolum p.g.a. kuledesignen. Ikke kjør på toppladninger som 150 - 170 grain tradisjonelle FP kuler for 30-30. FTX har en myk gummispiss som gjør at den er like skånsom som flate blyspisskuler, har også "boattail" (BT) 

 

Hvis du er interessert send meg en PM.:winke1:

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Andy skrev:

Jeg tok den ene 170grs Core-Lokt kula som jeg trakk fra fabrikk patronen, og ladet med 32grs N140. Den satt der den skulle, med trill rundt hull.

Kronograf ble ikke med i dag pga pissvær.

 

Er det forskjell på bæreflatelengden hos de kulene du tester? Det virker som at børsen din er kresen noe på bæreflate. Nå skal ikke jeg anbefale deg å teste med blykuler (som gjerne har lang bæreflate) men resultatet hadde kanskje blitt runde hull og treff der du siktet. Alternativet er kuler som er identiske med Core-Lokt kulen som gikk bra.

Link to comment
Share on other sites

Fra venstre:

Hornady FTX 160 gr. Remington Core Lock 170 gr. Rem. Core Lock 150 gr. Speer 170 gr. Speer 150 gr. Speer 130 gr. Sierra 170 gr. Sierra 150 gr. Hornady 150 gr. Winchester Silvertip 150 gr. (utgått). Partizan 150 gr. Til sist Berrys 150 gr.

.30-30 kuler.JPG

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, DoctoRoy skrev:

 

Er det forskjell på bæreflatelengden hos de kulene du tester? Det virker som at børsen din er kresen noe på bæreflate. Nå skal ikke jeg anbefale deg å teste med blykuler (som gjerne har lang bæreflate) men resultatet hadde kanskje blitt runde hull og treff der du siktet. Alternativet er kuler som er identiske med Core-Lokt kulen som gikk bra.

Har ikke målt nøyaktig bæreflate på kulene nei. Må isåfall trekke en Core-Lokt på nytt, men godt mulig du er inne på noe.

 

Nå var jeg imidlertid så heldig å få byttet til meg en del forskjellige kuler (takk Vaquero!), som jeg skal få testet så snart jeg får mulighet.

Skal oppdatere tråden med resultater når de foreligger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått testet flere kuletyper. 

 

150grs Sierra 33grs N140, fant igjen et kulehull på skiva på tvers.

150grs Speer 33grs N140, ca. samme resultat som forrige.

160grs Hornady FTX 32grs N140, Fant alle kulehullene med 25cm "samling" fordelt rundt siktepukt men ingen var runde. :(

 

Spørs om jeg ikke får overlevere jernet til en kompetent børsemaker for en grundig sjekk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se noe som ser feil ut med kroningen, men en børsemaker har bedre utstyr og kunnskap til å gi diagnose enn meg.

Kan vel se langt etter rådyrjakt med denne rifla i høst. Har flere rifler, men hadde vært skikkelig gøy med denne..:(

Link to comment
Share on other sites

På ‎19‎.‎06‎.‎2017 den 21.22, Andy skrev:

Jeg tok den ene 170grs Core-Lokt kula som jeg trakk fra fabrikk patronen, og ladet med 32grs N140. Den satt der den skulle, med trill rundt hull.

Merkelige greier dette.- Du ladet på nytt i samme (fabrikk) hylse??

Om det er tilfelle.

Her fungerer hylse, kule og kruttet (N-140) som forventet.- Mine (mis)tanker går etterhvert på at noe fundamentalt feil skjer ved pressing/lading av dine hylser.

 

Kan en evt kombinasjon av helpressing/romslig kammer bevirke til att MYE headspace oppstår? - (er jo for så vidt en kravepatron,)..men

 

Litt mer "sparsommelig" pressing kanskje er verdt et forsøk?

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Ja, ladet i samme hylse, byttet bare kruttet med N-140

Legger ved noen bilder av hjemmeladet(t.v) vs. fabrikk.(t.h) Hjemmeladet er helpresset i hornady die, hylselengde 51,75mm ikke trimmet.

IMG_0965.JPG

IMG_0967.JPG

IMG_0968.JPG

Edited by Andy
Link to comment
Share on other sites

Virker faktisk som brystet er presset noe mer tilbake på fabr.patr.- synes kanskje best på de 2 øverste bildene.

 

Regner med at du har riktig kombinasjon hylseholder/Die.

 

Jeg synes det virker så merkelig at bare EN av de kulene du har prøvd går bra, ja endog meget bra og alle de andre er ubrukelige mht både presisjon og stabilisering.

 

Ingen du kjenner som har samme kal. og kan prøve andre Dier?

Hva med å prøve andre 170grs kuler i fabr,hylsen - (bare bytte kule). for å eliminere dens tilsynelatende "favorisering" av kun Rem. 170grs kule.

 

Eller,.. bare presse noen hylser litt,.. bare såpass at de kamrer og se om det forandrer noe.

 

Jeg lader selv disse Rem 170grs RN og som alle andre i samme vekt får jeg ikke samme fine presisjon som med 150grs kuler, men dog akseptabel ut til 65-70m.

 

Håper du finner ut av dette.

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Vel.. Har sett litt over dien, og lest i medfølgende bruksanvisning. Det kan se ut som at Decap pin har vært justert litt for langt ned 1-1,5 mm lengere ned enn anbefalt. Kanskje har ekspanderen truffet hylsebunn før jeg har fått full sizet hylsa...? Kan det være derfor det ser ut som at fabrikkpatronen ser mer tilbakesatt ut enn mine?

Uansett har jo patronene kamret fint, og lite headspace skal vel ikke gi tullete presisjon? Eller?

 

Skal se om jeg får gjort en ny test i kveld. Rem. kule i egen hylse og fabrikkhylse med annen kule. Funker det ikke da legger jeg proskjektet på is, selv om jeg sikkert mister nattesøvn. Har andre børser som må skytes litt med før jakta også.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da har Decap-pin. antagelig bulket hylsebunnen slik at den evt er litt kuv. Du kan se dette om du setter hylsene på et plant underlag, .. glass-skive el lignende.- Når du prøver nye ladninger så bruk hylser som er "freshe" og uten "bulk" i bunnen. 

Er vel dette som er grunnen til at de pressede hylsene ser minst sagt litt "rare" ut,.. kortere hals bl.a

 

Tror nok du har funnet noe her...

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Håper du får mulighet til å kronografere denne gangen. Hastigheten (og jevnhet på denne) på Remington fabrikkammo kontra dine hjemmelagde kan være en viktig brikke til løsning på mysteriet om feilen er hos børsa eller kula eller ladeprosessen eller noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Ser et lite spor av ekspander knappen ved tennhettekanalen inne i hylsa når jeg lyser inn med lommelykt. Hylsene er helt plan i underkant. Justerte Decap pin og nå ser det mer riktig ut. Hadde preppet et parti med hylser før jeg oppdaget denne glippen. Kjører de gjennom dia en gang til etter justering. 

 

Værmeldingene ser bra ut så jeg tar med kronografen, og møter opp tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra skytebanen, ikke noe spesielt klokere. 

 

Hornady FTX 160grs 32grs N140 -error på kronograf, kuler på tvers litt opp til venstre for siktepunkt, men samler best av "sleiverne"

 

Trukket Rem,Core Lokt i egenpresset hylse 31grs N140, 598 m.sek, Runde hull nært siktepunkt.

 

Fabrikkhylse med Hornady FTX 160grs  32grs N140 628 m.sek Kuler på tvers, så å si likt som egenpressede hylser.

 

Remington Core-Lokt fabrikkpatron 644 m.sek. Satt som den skal i blinken.

 

Speer 150grs egenprodusert med 33grs N140, 640m.sek. fant ett av tre skudd igjen på hele trekket.

 

Fant en (1stk.) Fusion fabrikkpatron, usikker på kulevekt 717m.sek rundt hull 15 cm til venstre for siktepunkt.

 

 

Pga. topografi på standplass måtte kronograf stå litt nærmere enn jeg liker, kan ha ført til error på første serie. Deretter gikk det ganske greit helt til stanplassleder presterte å kjøre trekket feil vei når det skulle ut igjen. Skivetrekket følte ingen medlidenhet. Gikk værst utover stativet heldigvis. 

Blir på furtebua en stund og ser om jeg kan berge stativet, og ser over kronografen. Skal se over børsa en gang til, prøve å "føle" litt med egnet redskap fra munningen og litt innover, kanskje jeg har oversett noe... I mens kan dere jo spekulere litt på resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir ren tipping, men.....

 

Vaquero nevnte mulig feil med løp/kroning; Kan det være slik at den veldig flate enden på Core-lokt kula er mer tilgivende for en slik mulig feil enn de andre kulene? (Eller om det kan være noe annet med utformingen av nettopp denne kula?)

 

Hastighetene dine høres ganske riktige ut (selv om det overrasker litt att fabrikkladet Fusion er såpass mye hetere enn de andre).

 

En patron er lite å konkludere på men, det kan jo virke som om fabrikkladet Fusion også gir brukbar presisjon i din rifle. Dette er i det minste tilgjengelige fabrikkpatroner til en overkommelig pris. Derfor ville jeg prøvd å skyte inn børsa med denne ammoen først, og så prøvd å kopiere disse med hjemeladede patroner med samme kulevekt og kruttladning som gir tilsvarende hastighet, og med en kule som er mest mulig lik Fusion-kula. (Er disse også veldig flate bak?)

 

 

Link to comment
Share on other sites

For meg blir dette en gåte:

Når det gjelder kuler generelt så har jeg ofte fått bedre presisjon med de som er helt butte bak. Jeg lader til flere rifler og noen av disse har beste samlinger med kuler uten boat-tail. Eks. 7,62x54R i Mosin-Nagant liker ikke Sierra Match med BT, eller andre BT-kuler, men heller en 150 grain Sierra Pro-Hunter som er helt butt bak. Jeg har sett samme tendensen på flere rifler jeg har, men KV-59 i 7,62x51 godtar alt av kuler. De kulene som har samlet best i min 7mm.RM. er også de uten Boat-tail.

Best presisjon med 30-30 WCF i Mod.94 Win. har jeg i alle år hatt med Speer 150 grain Nr.2011, bedre enn Hornady FTX som har litt BT.

 

Nå er det andre her på Kammeret som har mer praktisk erfaring med denne Marlin modellen enn det jeg har, men jeg mener å ha hørt at den foretrekker kuler uten BT? Støpte kuler er jo godt kjent som noe vrient.

 

Litt søkt, er det antydning til bulinger i løpet? En kan også merke en skade/utbuling når man trekker en pussestokk m/trang fille gjennom. Motstanden avtar i området hvor skaden er. En ser jo også skyggen inne i pipa selvfølgelig. Uansett så skulle dette påvirke Remington kula som for de andre kulene. Merkelig!

Link to comment
Share on other sites

På 17.6.2017 den 18.41, bobby skrev:

Chiefen ; Klart jeg trimmer mine hylser,.. og er som sagt nøye med at de ikke er for lange og dermed forårsaker farlig trykkhøyning. Jeg måler hylselengde på hver eneste hylse før jeg lader den og er 100% sikker på at de er innenfor max lengde ifølge tabeller,- dette  gjeller selvfølgelig for alle kaliber jeg lader.

 

Er ikke helt sikker på  hva du sikter til,- men å klargjøre hylser er ikke den jobben som er mest "koselig" ved hjemmelading, tror sikkert du kan være enig i det :-D

 

Jeg forsøkte beskrive min måte å "crimpe" patroner eller kaliber som dette MÅ gjøres på grunnet for bruk i rør-magasin eller som skal brukes i revolver og da uten at hylselenge er kritisk, men godt kan variere innenfor ca 1mm i lengde på tomhylsene,.. selvfølgelig da KORTERE  enn max-lengde tilsier.

 

 

 

 

 

Ørten ganger raskere å trimme alle hylsene i en batch til samme lengde, blir også ca like mye raskere å sette kule og krympe.

Link to comment
Share on other sites

Har nå inspisert pipa så nøye jeg kan få til, og har en mistanke om at svaret kan ligge her. 

Pipa har ingen buler og pussestokk glir jevnt igennom løpet uten noe følbar hindring noe sted. Kroningen ser helt fin ut.

MEN: 5-15 mm innenfor munning fant jeg en ripe som går diagonalt over bommene, bøyde en binders og den tar merkbart tak i denne skaden. Finner noen mindre riper også rundt dette området.

Kan spekulere i hva denne skaden kommer av, kan virke som om noen en gang i tider har pusset fra pipeenden, og kanskeje mistet pussestokken i det den var nesten ute og fått brekkstangeffekt med enden av børsten. 

Forsøkte og ta bilde men var veldig vanskelig.

 

Børsa blir overlevert børsemaker til vurdering ved første anledning. Kanskje bare å kappe et par cm av pipa burde være tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok jeg hadde reist ut i garasjen å bruka baufila sjøl, krona med messingskrue og slipepasta.

Hvis denne var min og skulle til børsemaker så hadde det isåfall vært for pipeskift. Da er det kjedelig å ha kasta bort tid og penger før det.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...