Jump to content

Recommended Posts

Enig...er du rimelig fersk rifleskytter er liggende med reim det beste.jegerstroppen fungerer bra.Poenget med reima er du ikke bruker muskelkraft for å holde rifla oppe.Når reima er stram "hviler" hånda framme i løkka og dette skal gi deg en mye mer avslappet stilling og roligere siktebilde.

Anbefaler deg å trene inn liggende stilling til du begynner å skyte stabilt gode samlinger,tar gode avtrekk(viktigst av alt)og så avansere til sittende og kanskje stående.

Dette har ihværtfall jeg hatt utbytte av,lykke til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes sittende er mer behagelig, og med reim får man veldig godt anlegg synes jeg.

Greit å teste begge to litt og se hvor du skyter best, jeg brukte mye tid på liggende før jeg fant ut at jeg skjøt bedre/lettere sittende på krakk.

 

Ved liggende skyting på jakt har jeg hatt anlegg 90% av tiden, så på bane trener jeg mest liggende med anlegg.

 

Fruen derimot er sånn type som legger seg ned og er dønn stabil og avslappet fra første sekund...fryktelig irriterende!

Link to comment
Share on other sites

Det er bra☺Høres ut som du har rette spirit'n.Husk at du må ikke sette alle skudda i inner-tiern,det handler bare om å bli vant til å skyte og få litt trua på det du holder på med.Du vet sikkert at jakt er veldig mye mer enn skyting....men enhver vellykket jakt ender med et skudd og da er det litt godt å vite hva en driver med.

Det er nå min enkle filosofi☺

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Hei igjen folkens, kom over denne tråden igjen og tenkte jeg skulle slenge inn noen bilder fra årets bukkejakt.

 

Jeg skøt mitt første rådyr i sommer :D

For en følelse og for en rush!

Skjønte ikke dette med adrenalinrush før bukken kom så fort fra venstre og stelte seg helt feil plass så jeg nesten ikke rakk å flytte meg og der stod den på 30-40 meter!!

 

Jeg skøt og bukken datt på ryggen etter å ha løpt 30 meter.

Morro!! :D

 

IMG-20170822-WA0022.jpeg

IMG-20170825-WA0014.jpg

20170822_181319.jpg

20170822_181506.jpg

Edited by Jaktgal95
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 6/16/2017 den 9.29, Jaktgal95 skrev:

Jeg tenkte mer på bakdelen med å ha kort løp på jakt. 

 Ikke ha kort løp på 6,5x55. Da risikerer du å havne under kravet for anslagsenergi. Det er ufattelig mange diskusjoner om dette her og flere som bruker "loven sier at det er det som står på ammoeska som gjelder" Det er forsåvidt sant, men har du etikken i behold lar du være å kappe et 6,5 løp.

 

I forhold til 308 (et kaliber jeg har liten erfaring med) skal det gå greit med kort løp ut i fra andres erfaringer. 

 

I forhold til å kappe løp er det vekt folk flest sikter etter. Ulempe er tap av energi. Fordelen er ei lettere rifle. Ulempe med lettere rifle er økt rekyl og kortere pipe gir også mer rekyl. Altså økt rekyl fra begge disse elementene, vekt og pipelengde. De som kapper et 308 løp smekker som oftest på en demper i slengen. 

 

Selv bruker jeg kun 6,5x55 på alt jeg vanligvis jakter på. Jeg bruker bare gamle våpen. Jeg overtok ei "storvilt" børse fra svigerbestemor i 6,5x55. Jeg stussa litt over denne da jeg syntes den hadde så kort løp. Jeg målte løpet (nedspent sluttstykke målt med pussestokk) som viste seg å være 49 cm. Før noen hagler med kommentarer på dette må jeg spesifisere at denne sakoen  er fra 80-tallet og kom fra fabrikk i denne lengden.  Jakta jeg elg med denne i høst? Nei. Jeg målte oryx med kronograf for å være sikker. Selv om anslagsenergien på oryx er lovlig på elg ift pakkeinfoen, har jeg etikken i behold og jeg ble ikke overraska da jeg havna under kravet. Så da skaut jeg heller opp med børsa til svigerfar i .308 og det ble det løpsbytte på Sakoen. 

 

Dessuten... Vekt på børsa..... Isteden for å kappe løp i centimetervis, skifte til synthstokk, rulle i tvil om anslagsenergi og være redd for å bli sliten på jakt. Da foreslår jeg at alle trener litt. Kroppen tilpasser seg vekt og ei tung børse gir bare helsemessige fordeler. Børsa er dessuten perfekt å bruke som vekt for armtrening.....

 

Tung børse = Mer muskler = lettere børse.

Mye vekt på ryggen = mer utholdenhet = bedre helse = mer jakt = leve lengre. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Salty_viking skrev:

Mye vekt på ryggen = mer utholdenhet = bedre helse = mer jakt = leve lengre. 

 

Da kan en forsåvidt også satse på ei lett børse, drasse med seg en sixpack øl til kveldskosen istedet og få forhøyet livskvalitet på toppen... 

 

B|

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Jibrag skrev:

 

Da kan en forsåvidt også satse på ei lett børse, drasse med seg en sixpack øl til kveldskosen istedet og få forhøyet livskvalitet på toppen... 

 

B|

Da foreslår jeg tung børse + to sixpack med øl. Da får du 4 ganger utbytte av treninga og dobbel livskvalitet :D Hvorfor ikke drasse en elg bak deg i samme slengen. Da blir du bedre trent enn OL utøverene. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Hastighetstapet utgjør ca 5m økt hold per cm du kapper.

 

Kronografert fabrikkammo fra en 41 cm pipe 6.5x55, denne er oppgitt til å holde 780 m/s på pakken, målt hastighet var rundt 640 m/s (snitt på flere målinger).  

Men det er da ikke sikkert at oppgitt hastighet stemmer med virkeligheten (det oppgis vel jevnt noe høyere hastighet enn hva man oppnår i standard jaktpiper), og heller ikke noen garanti for at mine målinger var 100% korrekte.  Det som er 100% sikkert, er at dette er nok til å ta livet av en elg, selv større dyr på 200 kg +. Regner med at jeg har felt et sted mellom 15-30 dyr med denne. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk hastighet skal være rundt 700m/s (forutsatt 780m/s @ 60cm). Men oppgitte data er som regel noe optimistisk, så det stemmer nok.

 

Det spiller uansett ingen stor rolle. Det er ikke slik at noen har sittet på kontoret og beregnet kravet utfra teoretiske tall, grensene er med all sannsynlighet basert på erfaring fra praktisk jakt og oppgitte data. Og det er ikke slik at det finnes noen klar grense for hva som er godt nok, dette er et statistisk spill. Grensen for storvilt er satt utfra 6,5 fordi det er et rimelig sted å sette grensen, ikke fordi en MÅ ha x antall joule for å drepe en elg.

 

Selv om man i dag kapper løpene mer enn da grensen kom utgjør ikke dette den helt store forskjellen. Tar man bedre kulevalg og bedre skyting pga demper med i betraktningen har det sannsynligvis blitt bedre. Hvis en i tillegg unngår å strekke holdet for mye om en kapper en marginal patron er en godt innenfor de etiske kravene til forsvarlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Hvis en i tillegg unngår å strekke holdet for mye om en kapper en marginal patron er en godt innenfor de etiske kravene til forsvarlig jakt.

 

Ja, og i tillegg at en er bevisst hvilke skuddsjanser en tar. Eller generelt, er bevisst hva en skyter med. Har opplevd å felle halvannetårig elg der kula slo gjennom bein i bogen og lunger, men ikke gav ei ripe i motsatt ribbeside. Etter dette har jeg kun skutt bak bog, dvs rene bogskudd eller (marginalt) skrått bakfra - med denne pipa. Har sittet på poster der jeg har vært helt klar over at jeg må slippe elgen opp på sida av meg (eller stoppe den så den vinkler av) før jeg tør skyte. Har derfor anskaffet en egen elgpipe i (marginalt) grøvre kaliber for å slippe å spekulere så mye på akkurat dette, men til rådyr og mindre vilt er den kappa 6.5'en klar favoritt. I hovedsak fordi jeg drasser på børsa 99.99% av tida og skyter 0.01% av tida. 

 

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med overstående innlegg. Men løpet må ikke bli alt for kort før det går helt galt.

 

Jeg har sett en elg som fikk tre skudd fra 6,5x55 i bogen på kloss hold uten at de slo imellom. Elgen sto like godt den. Skyttern var rimelig slukøra når han måtte ned i lomma og hente patron nr 4. Satte den bak øret på elgen og da gikk den endelig ned.

Dette var en skadd kvige som vi kom over i rådyrjakt. Ammo var Lapua Mega fabrikk, pipelengde ca 25-30 cm.

 

Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer Ja, jeg regna med det. Ser ikke problemet med 40 cm pipe. Gitt at en gjør som du skriver, bruker gode kuler og har god skuddplassering. Og det er som du sier rimelig greit og få til med en 6,5 med demper. 

 

Vi blei rimelig overraska, når vi slakta den elgen. Det var forøvrig en kombi som hadde fått borra ut godt og vel halve pipa pga en skuddbule. Så våpnet var forsåvidt lovlig og greit nok til rådyrjakt. Men absolutt ikke egna til elg.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, det er selvfølgelig mulig å kombinere <40cm løp med lovlig pipelengde. Resultatet deres er ikke overraskende, man kan vel ikke forvente gjennomskyting med 6.5 på hold opp mot 300m? Tipper det ble brukt lett kule pga lav hastighet, tunge kuler vil vel ikke stabiliseres i så kort pipe. Det gjør ikke saken bedre, lette kuler gir dårligere ytelse i korte løp og dårligere dybdevirkning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Resultatet deres er ikke overraskende, man kan vel ikke forvente gjennomskyting med 6.5 på hold opp mot 300m?

 

Avhenger kanskje av kula, "riktig" (eller feil?) kule vil kunne fungere som helmantel når farta blir lav nok, og en kan potensielt (i allefall teoretisk sett) få mer inntrengning på lange hold enn korte. 

 

For min egen del har jeg ingen planer om å løse skudd på så lange avstander (unntak er ettersøk) på elg. Skyter stort sett aldri på hold over 100m, og i de fleste tilfellene er avstanden langt under halvparten.

Link to comment
Share on other sites

Nei, og ettersom optimum varierer, finnes ikke fasit B|

 

Det gjelder kaliber, kulevalg, valg av våpen (type, lett/tung osv) optikk.... alt. 

 

For min del er det normale under elgjakta skudd på 30-60 meter på dyr som står i ro, som regel ikke direkte åpent terreng. Mye forflytning både i distanse og ulendt/tett terreng. Så for meg holder det med kaliber som dreper godt på ca 50 meter, trenger ikke å være den mest solide for det er helt greit om den blir igjen i skrotten (pga løshund), trenger stort sett lite forstørrelse på optikken, og kort pipe er et stort pluss i tettkrattet vi trør oss gjennom. Sånn sett heller ikke optimalt å være for trent (lett) da det er greit med litt bmi for å forsere krattet. For han som sitter på post i plantefeltet 200m bortenfor der jeg holder på å smyyyyyyge på mine lette tær, gjelder gjerne en annen optimumssituasjon.... 

 

Bra det er sånne forskjeller, ellers hadde neppe kammeret eksistert 9_9

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...