Jump to content

Vektor vs vertbrae


AsgeirK

Recommended Posts

Smeller godt , men det er bare kompisene som klager :P .Har vertebrae bremsen, er fornøyd. Den står påmontert helt frem til jakten starter, da byttes denne med demper. Du kan oppleve at treffpunktet endres, men etter litt prøving på lade-rommet så har jeg ingen treffpunkt endringer mellom demper eller brems, eller uten noen ting inntil 300m.

 

Rekylen er godt bremset, på en passe ladet 308w. 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder vertebrae sin brems, så kan det være litt knot å få den av. Det er en adapter som skrues på løpet, så skrur man bremsen på og fester med to set skruer. Så man må ha umbrako for set skruene og skiftenøkkel for adapter, dersom den sitter godt. Vet ikke hvordan det er på vektor. Skulle ønske alle bremsene hadde samme innfesting som insite har på bremsene sine, en låsemutter som butter mot løpet når man har plassert bremsen riktig. Jeg vil ikke anbefale bremser som har klemmelås, har dårlig erfaring med disse, de skader enten gjengene eller så kommer de skeivt på.

Edited by glockss
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å demontere bremsen med adapter, men jeg sliter med å skru den i samme posisjon etterpå (den skal være ish I vater grunnet portene). Problemet kan være siden jeg bruker bly i set skruene for å ikke sette merker i adapteren.

Link to comment
Share on other sites

Ta på vernemaske, splintsikre briller og dekk til optikken :P

Neida, slike bremser fungerer greit nok de også, men jeg ville ikke brukt det på en skytebane med mye sand/smågrus, da vil du trenge det som står i første setning.

 

Har ikke vært borti denne bremsen, men har hatt Vais sin radial brems i kaliber 30. I skogen fungerer greit, ikke mye rekylreduksjon og mosen flyr litt i alle retninger, på banen var det rett og slett ubehagelig. Der port bemsene sender mye trykk, lyd og litt kruttslam enten til sidene eller skrått bak, så er radial bremsene litt anderledes (i alle fall vais) der går trykket til sidene, ned og opp, så all støv og annet drit under bremsen blir sendt flygende avgårde. Men det er mindre bråk :P sammenlignet med port bremsene og de er som regel billigere da de er mye enklere å produsere. 

 

Hvis du ikke vil ha klump foran på børsa så ville jeg sett på enten LRD Exit eller en mye penere brems som er laget av insite og selges av 2Alfa (de leveres i ulike størrelser, så man kan finne en som passer løpets tykkelse) Begger er port bremser, men ligger i 2K klassen.

Link to comment
Share on other sites

Bremser som tar rekyl, men resulterer i økt trykk og lyd bak og til sidene. Vektor, Vertabrae, Insite og andre som har port design som åpner til sidene. Alle gjør samme jobben, noen er tyngre og billigere, andre er mindre, lettere og dyrere.

Bremser som tar mindre rekyl, mindre trykk og mindre lyd til de på siden (jaktbremser). De som har radial design. Da ville jeg heller sett på RPS Titan, mindre og billigere.

 

Så det du er ute etter, slik jeg leser meldingen din, er det som er i den øvre kategorien. Så ja, Vektor eller Vertabrae, ikke for dyre og gjør en effektiv jobb.

Edited by glockss
Leif, type skrive
Link to comment
Share on other sites

Vertabrae bråker faktisk mye mer enn Vektor(når man ligger ved siden av) selv fra en 6.5x55 med lang pipe smeller det noe så inn i helvete fra Vertabraen. Om det betyr at Vertabraen er bedre vet jeg ikke men det er jo de som sier at jo mer det smeller jo bedre demper den rekylen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.7.2017 den 13.16, smaug skrev:

Vertabrae bråker faktisk mye mer enn Vektor(når man ligger ved siden av) selv fra en 6.5x55 med lang pipe smeller det noe så inn i helvete fra Vertabraen. Om det betyr at Vertabraen er bedre vet jeg ikke men det er jo de som sier at jo mer det smeller jo bedre demper den rekylen.

 

Det er faktisk utformingen på portene som avgjør mye av det. Rekyldemping (effektiv) oppnåes når gassene rettes bakover, de kan selvsagt ikke rettes helt bak av naturlige årsaker. De mest optimale (rekyldemping) bremsene har port vinkling på rundt 35 grader. Det vil da innebære mye bråk 35 grader ut fra bremsen bak og til sidene. Andre bremser opererer med kanskje flere kamre som er 20-25 grader. Så litt avhengig av brems, men også litt avhengig av plasseringen i forhold til han som skyter med brems vil avgjøre om hvor "vondt" det er for han som ligger ved siden av. 35 ish bremser kan også oppleves ubehagelige for skytteren, men 25 ish bremser oppleves mere ubehagelige for de som ligger ved siden av. Så det er smak og behag egentlig. Jeg pleier å enten skyte alene, legge meg ved siden av de som har brems, eller legge meg langt unna de andre på skytebanen. Og når det kommer en ved siden så sier jeg ifra at her skytes det med brems og det vil bråke litt mer enn vanlig...

 

De fleste sier ja ja, kan da ikke være så ille. Par skudd så har de flyttet seg minst 10 meter :P og det er med en snill 308. Har ligget på siden av en med hissig 300NM med T3 brems.... Det var nesten som å ligge i bakblåsen på en M72, stemning :D

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...