Jump to content

Kikkertbildet "ruller"


seawolf

Recommended Posts

Litt vanskelig å forklare dette da jeg mangler faguttrykk, men skal forsøke.

Jeg har fire håndkikkerter, Zeiss Victory 10x56 T FL , Zeiss Conquest HD 8x42, Zeiss Conquest 10x30 T og Steiner Safari 9x40.
Når jeg ser gjennom kikkertene og flytter de sideveis (panorerer?), er bildet i Steinerkikkerten helt rolig og "flatt" som om jeg så på landskapet uten kikkert.
I Zeiss Victory og den lille Conquesten er det en anelse "bølgebevegelse" på det viset at sentrum i bildet virker å være litt nærmere enn ut mot sidene.
Slik at når kikkertene beveges sideveis, ruller bildet en smule hvor sentrum hele tiden beveger seg litt mot meg og bildet ut mot kantene beveger seg litt vekk.
På Zeiss Conquest 8x42 blir dette mye sterkere, og det er neste så en blir litt svimmel når en sveiper kikkerten sideveis.
Bildet "ruller" ganske kraftig.

Når jeg kikker på objekter som står i ro eller beveger seg sakte, er alle fire kikkertene meget gode å se gjennom, naturligvis med de forskjeller de har på grunn av forstørrelse, objektstørrelse og generell kvalitet.
Men at denne "rullingen" av bildet når jeg beveger kikkertene sideveis skal være så forskjellig syns jeg er underlig.
Finnes det en enkel forklaring på dette?

Link to comment
Share on other sites

Ha !  The Globe Effect :)
Interessant lesing, og da er det ikke synet mitt som spiller meg et puss.
Steiner-kikkerten hvor begge okkularene er individuelt justerbare viser et flatt bilde ved panning, kontra de tre andre som har vanlig justering av det høyre, og deretter felles fokusering og som viser varierende grad av Globe effect.
Som sagt, Zeiss Conquest HD 8x42 er den "verste" i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Som det står i artiklene, effekten kommer egentlig fra hvordan hjernen oppfatter synsintrykkene. Nå har øynene våre, garantert forvrengning av bildet på netthinnen, men vi har lært oss hva som er rett, og hjernen korrigerer for dette. Det er denne korrigeringen som skaper effekten når forstørrelsen er noe annet en det hjernen er vant med. Og som det også står, om man bevist legger inn litt puteforvrengning i kikkerten, oppleves panoreringen mer riktig. Siden vi er ulike, legger de inn det som passer gjennomsnittspersonen.

 

Jeg har så vidt nevnt dette før, når folk klager over forvrengning i f.eks kikkertsikter, men jeg tror det er svært få sim er klar over fenomenet

 

 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...