Jump to content

Halvauto hagle


Gamepoint

Recommended Posts

Er det noen som har kjøpt Franchi Affinnity hos forhandler? Får dere med en slik plomberingsstang? Er det ikke slik at selv med stangen som følger våpenet, så blir den likevel ulovlig på jakt. Da stangen er for kort - At det likevel går ett skudd i kammeret, samt to i magasinet? Tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Til min Benelli har jeg to plomberingspinner. En som gjør at jeg kan lade 2 i magasinet og en som gjør at jeg kan lade 1 i magasinet. Så det finnes tydelig vis å få tak i.

Jeg ville faktisk forventa at ei ny hagle blei levert, slik at den lovlig kan jaktes med. Uten at kjøper må finne på all verdens Reodor Felgen løsninger.

Hvis forhandlerne ikke evner å fremskaffe dette, får de anonsere og selge hagla "kun til banebruk" eller "ikke til jakt". Istedenfor å bløffe uerfarne jegere om hva som er lov.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, 8X68S skrev:

Jeg ville faktisk forventa at ei ny hagle blei levert, slik at den lovlig kan jaktes med.

Hvorfor i alle verdens dager skal f.eks en italiensk produsent av våpen ta hensyn til alle dusteregler i det lille markedet som Norge er?

Det er opp til enhver bruker av våpenet selv å følge/tilfredstille norske regler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ytterst uvanlig å kjøpe hagle direkte fra produsenter i Italia eller andre deler av verden.

Og hvis du kjøper fra en norsk forhandler, er det rimelig å forvente at jaktvåpen er godkjent til jakt i Norge.

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Folkens! Har sjekket litt...

Produsent har ulike lengder på stenger, som 8X68S er inne på. Lengder som tilfredsstiller de ulike landene. For det er ikke "bare lille Norge" som har særregler. Sverige f.eks har litt kortere stang enn Norge, siden det der er tillat med 1 i kammer og 2 i magasin. 

Og klart det vil jo være skikkelig arrogant, om ikke Benelli her imøtekommer de ulike lands krav. Noe annet ville overraske meg. 

De leker ikke butikk. 

Mye reodor felgen metoder funker helt klart. Men, ja produsent har orginaldeler til dette våpenet, tilpasset norsk lov.  

Link to comment
Share on other sites

Forventer ikke at produsenter skal ta hensyn til noe som helst jeg, dusteregel eller ikke.  Men de selger da heller ingen hagler over disk i Norge, meg bekjent. 

 

Men jeg forventer faktisk at en forhandler, selger ei hagle som lovlig kan jaktes med.

At en norsk forbruker, får kjøpt et produkt av en norsk forhandler, som tilfedstiller norsk lovgivning. Det er ikke å forvente for mye.

 

Hvis de ikke gidder eller evner å levere med en lovlig plombering for jakt, så får de i det minste hive den som er for kort. 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Gamepoint skrev:

Sverige f.eks har litt kortere stang enn Norge, siden det der er tillat med 1 i kammer og 2 i magasin

Mener Sverige krever "permanent" plombering ss innsnevring av magasinrøret.

2+1 er vel også det som er vanlig utenfor "annerledes-landet",- slik burde det så klart også være her hjemme.

 

Med 1+1 er vitsen med halvauto liten.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, bobby skrev:

 

2+1 er vel også det som er vanlig utenfor "annerledes-landet",- slik burde det så klart også være her hjemme.

 

Sånn er det i UK. 2+1 og må være permanent (dvs de klemmer til røret, vanligvis). Hadde riktignok en 870 som bare hadde plombering, det var nok ikke strengt sett lovlig.

 

11 minutter siden, bobby skrev:

Med 1+1 er vitsen med halvauto liten.

 

Tja, færre fordeler vs. "ordentlig" halvauto, men du slipper likevel å drasse på et ekstra løp, f.eks.

 

EDIT: høyere kapasitet hagle er lovlig i UK, men på strengere lisens

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Personlig så foretrekker jeg og ha tomt kammer når jeg går i ura/fjærsteinene så jeg har 0 i kammeret og 2 i magasin røret. Min Benelli Supersport ble fra Jakt og Fiske levert med plomberings stav som tillater dette (2+1).
Har i ettertid skjønt at det er ulovlig å jakte med børsa.

Tror ikke Benelli leverer 1+1 plomberings stav (har leita men ikke funnet), så jeg kjøpte meg bare en gjengestav fra Biltema med 5mm dia som jeg skal modifisere med dremelen.
For matvilt vil jeg naturligvis kjøre 1+1, men må inrømme at jeg ikke vil være så nøye med plomberinga når jeg jakter kråker eller mink (ikke at jeg fyrer av en lang serie av den grunn). Mulig jeg kjøper meg ei O/U hagle for matvilt jakta på sikt, men garderoben er trang.
 

Link to comment
Share on other sites

Om en undersøkelse/kontroll av korrekt plombering av halvauto eller pumpehagler i bruk på jakt i Norge ble gjennomført, skulle nok fasit gi bakoversveis.

Ingen jeg vet om har pinne i ved jakt, men sier at; jo de lader magasinet med kun 1 skott.

Noen få (ærligere ?) vedkjenner seg ladding av tot.3 skudd.

 

Vet ikke, men jeg har jo selv tidligere også jaktet med halvauto.

 

En forandring av loven vedrørende dette er på sin plass:- Permanent plombering/begrensning til totalt 3 skudd for halvauto og pumpe for bruk til jakt.

 

Ser man seg behøve større magasin, bør det søkes spesielt og KUN for bruk på bane.

 

 

Ps. men egentlig er det heller ingen disiplin innen hagle der behov for mer enn 2 skudd er påkrevet.

 

 

Edited by bobby
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Den norske bestemmelsen er rar, opphavet er tillegg nr 4 til Bernkonvensjonen som sier at halvautomatiske eller automatiske skytevåpen med magasin som kan ta mer enn 2 patroner er forbudt til jakt.

Et eller annet sted i prosessen ble det i Norge laget forskjellige regler for hagle og rifle. Med litt innsats fra ivrige folk og forbund burde dette la seg rydde opp i.

 

Samme konvensjon inneholder forbud mot kunstig lys, restlysforsterkerivalen,  jakt fra bil osv; https://www.bfn.de/0302_berner+M52087573ab0.html

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...