Jump to content

Skyting med annet kaliber enn klubbens trening


Recommended Posts

Hei

Er i en diskusjon med en skytterkompis om det med å bruke våpen godkjent for hjemmeklubben hos en annen klubb.

 

Situasjon

Jeg er medlem i skytterklubb A og B.

Gjennom klubb A har jeg kjøpt en rifle i f.eks. kaliber 30-06. Klubb B er nærmere hjemstedet enn klubb A siden jeg har flyttet og jeg skyter på den banen. Klubb B har ikke skyting med kaliberet 30-06 i sitt program og skytterkompisen min mener da at jeg ikke har lov til å være med på offisielle treninger med denne riflen. At jeg må ha en rifle med samme kaliber som klubb B's programskyting tilsier.

 

Håper dette ble forståelig ;)

 

Så, MÅ man stille med samme kaliber i våpenet som den offisielle treningen til klubben, eller spiller det ingen rolle så lenge våpenet er innenfor banens godkjente kaliber? 

 

Nils

Link to comment
Share on other sites

La oss si at klubb B kun er en miniatyrskytterklubb, men at banen de skyter på er en DSF-bane.

Skytelederen synes det er helt greit at jeg ligger på skive 8 på 100 meter og skyter 30-06 så lenge jeg følger skytterleders instrukser, mens de andre ligger på 1-6 på 50 meter.

 

Finnes det noen lovmessig grunn til at dette ikke skal la seg gjøre? Eller er det bare "pirk"?

Edited by Nilsemannen
Link to comment
Share on other sites

At ein miniatyrskytterklubb ikkje vil ha skyting med 30-06 er i og for seg greit nok, synest eg.

 

Viss klubb B brukar ei DFS-bane, finnast det vel truleg eit DFS-lag som og brukar denne bana.  Kva med å melde seg inn i den og skyte i jeger-klassen?

Link to comment
Share on other sites

Banen er jo godkjent for et eller annet. 100m baner og over normalt opp til men ikke inkludert 12.7. 25 og 50m baner normalt for 22LR og evt. diverse pistolkalibere. Dette er det Politiet som står for, ut ifra banens og omgivelsenes evne til å stoppe kuler, hindre rikosjetter bakgrunnen bak banen, osv.. Grunnlaget de har å jobbe etter er "skytebaneforskriften" (Forskrift om anlegg av, kontroll med og godkjennelse av sivile skytebaner av 1.juli 1988) Den er foreslått revidert av POD mange ganger.

Hva man, innenfor dette, til enhver tid tillater at det skytes med, er fullstendig opp til styret i laget, eller den de delegerer den myndigheten til.

For å ta DFS som eksempel, siden det er det jeg kjenner til så er det klassespesifikt hva du kan skyte med i konkurranse. Det er 22LR. 308Win, og 30-06 som er lov i tillegg til 6.5x55 i "alle" klassene. I Jegerklassen er det tillatt med alle kalibere under 8mm.

 

Igjen, det vil være opp til standplassleder og instruktør om det er ei trening med instruksjon. Mange vil avvise en ukjent kar med ei jaktrifle i 30-06 på ei Jr/Rekrutt-trening - men på ei seniortrening på 200m så skal det være innafor om det ikke er andre forhold som tilsier at det ikke går.

Vi pleier på seniortreningene å skyte alle sammen, også standplassleder, han følger litt ekstra med, men trener, siden alle kan passe på seg selv - kommer det da en eller flere som ikke er helt der - så blir du som standplassleder barnevakt for disse, og treningen er ødelagt - da er det lett å avvise folk du ikke kjenner - siden du ikke vet, og du har satt av kvelden til å trene skyting, ikke lære nybegynnere (eller folk som burde ha lært det for lengst) om sikkerhetsregler. Jeg vet ikke hvor mange titalls treningskvelder og lørdager jeg hadde tenkt å trene selv som er blitt til instruksjons/ fikse problemer-kveld for ferske rifleskyttere - eller lørdager ment til instruksjon av Jr/ER/R som er blitt til babysitting av folk med nyinnkjøpt halvauto som skal vises fram til kjæresten eller noe i den duren...

Det blir lettere og lettere å si nei - og svært mange er der, og har vært der lenge - spesielt når det er folk med ambisjoner for egen skyting som har ansvaret der og da - men noen regel er det ikke, det er opp til standplassleder eller styret - styret kan selvsagt lage regler som sier at den treninga er til 22LR, den til 308,og den til stående på en fot, whatever - men det vil være forskjellig fra lag til lag og klubb til klubb. Det er ikke noen offisielle regler om dette i DFS. Det kan være det i andre forbund.

Det er jo også helt naturlig at man ikke tillater grovkaliber på ei 22LR-trening for folk som trener "seriøst", det er bare for forstyrrende. men det er nok opp til de som skyter, og ikke nedfelt i noen lov.

 

Vi kjører som offisiell politikk at voksne med grovkaliber normalt ikke får skyte samtidig med Jr, R, ER, NU på disses treninger på 100m, unntakene er instruktørene selv stort sett - og andre som stpl. leder finner ikke å forstyrre de som egentlig skal trene. På 200m er det fritt fram for alle innenfor de vanlige klassene og jegerklassa - såfremt folk kan innrette seg og ikke trenger oppfølging. Veteranene har også egen treningstid, og der må du stort sett være over 65 for å skyte, iallefall uten å avgi en halvtimes forklaring på hvem du er, kommer fra og er avkom av ;)

 

 

 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for denne! Litt det jeg er ute etter!

 

For å konkretisere slik jeg har forstått dette etter lesing:

Det er skytterleder/standplassleder som bestemmer hva som kan benyttes av våpen på treningene såfremt banen er godkjent for det.

Det er skytterlagets vedtekter som regulerer hvilke kaliber man kan skyte med.

Det er konkurransereglene som regulerer hvilke kaliber som kan benyttes i de forskjellige program.

Det er ingen lover som sier at en klubb/forening/lag er godkjent for x antall kaliber/programmer og at det ikke kan benyttes andre kaliber på trening.

 

Stemmer dette så langt?

Link to comment
Share on other sites

Nja. Det finnes som sagt ikke noen fasit på det du spør om. Stikk innom den aktuelle banen (lørdag er vanligvis best) eller skaff kontakt. Si hva du ønsker, så får du svar. De fleste klubber/ lag, med bane for skyting med skarpt, har treningsdager som er åpne for jegere og andre som vil skyte, uavhengig av kaliber. Regn med en treningsavgift. Ellers kan det være egne skytedager som er åpne for medlemmer feks. Andre dager er igjen forbeholdt aktive som skal trene innen lagets programmer. Spør deg for, så skal du se at det finnes gjerne en mulighet. Det kan være du må ( bør) melde deg iinn.

Link to comment
Share on other sites

DFS-lag har plikt til å legge til rette for at jegere kan skyte del 1 av skyteprøven, de obligatoriske treningsskuddene. Der er det ingen kaliberbegrensning oppover, annen enn den som finnes i baneinstruksen (som før nevnt, ofte opp til "kaliber 12,7"). Men vær obs på at lag med elektroniske skiver ikke er særlig glad for skyting med "tverr" jaktammo, stor hullspiss, eller kuler i kaliber over .30.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...