Jump to content

Bukkejakta 2017


Castor

Recommended Posts

Kom nettopp hjem fra bukkespaning og 4 rådyr + en Grevling observert.

 

Så også spor etter verdens farligste rovdyr, sammen med spor etter rådyr. Se bilde:)

IMG_2539.JPG.69d4f10e6e8b52e3a11a36912f6b205c.JPG

 

Hadde ikke før satt meg ned så dukket denne frøkna opp.

Tipper hun hadde smårollinger i umiddelbar nærhet. Var veldig årvåken, men akkurat her holder hun et godt øye med sjefen i området.

IMG_2507.JPG.e52d637520fdc5d7595deb306b78b6a2.JPG

 

Her er sjefen innom og hilser på, før han drar videre på inspekajonsrunden sin.

IMG_2510.JPG.872b7fc87a3afdca270aef31e98b5134.JPG

 

Som dere ser, er den en stusselig 5 tagger, nesten til å grine av. Tipper han er 2 å gammel.

Han er iverig til å markere. Omtrent for hver 5te meter på treleggene bortimellom.

Denne tassen får gå i fred for meg i år og neste år og året deretter, men da........om han overlever såpass lenge, noe jeg tviler sterkt på at han gjør.

Var betydelig flere dyr i området i fjor på samme tid. Nå er det 5 dyr som holder til her. For ett år siden var det 9 stk

Det har sin naturlig forklaring. Nabo-eiendommen har fått på plass en ny gjeng rådyrjegere, som har et avslappet, for ikke å si fraværende forhold til rådyrforvaltning.

De hadde/har løyve på 6 dyr og da skulle det felles 6 dyr. Ingen diskusjon. Resultatet av denne "forvaltningsmodellen" ser man resultatet av nå i år i form av betydelig færre dyr i området, som allerede nevnt.

Nuvel.....artig var det hverfall og titte på dyra. Mental pleie kan man også kalle det. Blir ikke siste gangen dette:)

 

 

 

Edited by Castor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jakta og ikke minst bukkejakta nærmer seg stille og forsiktig. Kjenner det klør mer og mer i endetarmen for hver dag som går, mao en sikker indikator på at noe er på gang. I dag ble kløa så påtakelig at jeg måtte en tur på skytebanen for å skyte inn bukkerifla med ny kule, noe som gikk helt som forventet egentlig.

Kun et par forsiktige knepp til venstre, så var det dønn i senter.

594689a3bb04c_2017-06-1813_11_48.jpg.5d08d96816085d0b8326f8b951a78052.jpg

 

 

Ble litt kjedelig og pange på 100 metere'n etter hvert synes jeg, så da ble det å forflytte seg til nabo-banen og 300 meters sjekk av  treffpunkt.

Var litt vind fra "alle kanter" så da ble det å sikte midt i blinken, for å si det sånn og se hvordan vindkastene påvirket treffpunktet, noe som var betydelig og ikke uventet. Slik så det ut etter 3 skudd og litt vind i hytt og pine. Spot on ca på kuledropp, men sideveis......mjaonei. jeg har sett det betydelig bedre ja.

Vet ikke helt hva denne "figuren" heter, men treff er treff og bom er fortsatt bom. Her ble det mest bom som dere ser:)

59468b46616b4_2017-06-1814_11_21.jpg.40aceb1797cac845d2ae865c19f0a71b.jpg

 

 

Stil-studie av paaaatrona som det heter på vaktmesterspråket.

Kjedelige kaliber 308 Win med påmontert 155 grs AMAX i tuppen, men konklusjonen etter endt skyteøkt er at den rekker ut på 300 meter ja

59468bdc796ab_2017-06-1813_15_14.jpg.cded4b57d935aaa8d01febbc2922a27d.jpg

 

 

Da var dagens skytebanebesøk over. Deprimerende, men det er garantert ikke mange dagene til neste tur på skytebanen nei.

 

 

Edited by Castor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å kapre eller ødelegge tråden din, men blir inspirert av innleggende dine til å kanskje prøve meg som Rådyrjeger denne sesongen. 9_9

 

Håper det går greit at en rookie stiller noen mulige åpenbare spørsmål o.O

 

Er solo en-dags post jakt i områder tilknyttet kulturlandskap rundt sentrale østlandsområdet en brukbar måte å jakte Rådyr eller blir det bare sløsing av kaffe? 

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at du liker innleggene mine. Takker for det.

Jeg vil si at for å lykkes som bukkejeger i nytt terreng/område, er spaning helt essensielt for å få uttelling og planlegg postvalg.

Titt etter spor og sportegn. Prøv å finn ut hvor bukkefar har sitt kjerneområde.

Bukkene er nesten konstant på farta nå, for å markere reviret sitt, så det er ikke uvanelig å observere evt bli kjeftet opp av bukk når man er ute for å titte.

Solo endags post jakt høres i utgangspunktett litt "tynt ut" men om man har gjort hjemmeleksa si, kan det muuuligens bli kjøtt i fryseren og trofe på hylla ut av det.

Skal forresten ut selv for å titte etter bukk i kveld, så da blir det spennenede så se om det dukker opp en bukketass en ikke allerede har observert.

 

Lyke til med solojakta og kom gjerne med oppdateringer underveis.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne tråden! 

Det ser ut som at det er mye og god kunnskap rundt rådyr og rådyrjakt. Jeg har et rådyrterreng der det går kyr på store deler av terrenget. Jeg lurer på om dette har stor innvirkning på rådyrbestanden? 

 

Jeg har forøvrig observert en bukk på viltkamera men har enda ikke fått øye på den når jeg har vært på bukkespaning. Har dere noen tips til spaning etter rådyrbukker?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

jeg er 99,9% sikker på at svaret er "ok", men for sikkerhets skyld: En jaktkompis har en ung beagle og har lyst til å være med på bukkejakt. Han har tenkt å ha hunden i line og spore/støte. Ut fra viltloven ser det ut til at det eneste den regulerer er bruk av løs, på drevet halsende hund, som ikke er tillatt før etter 25/9. Antar derfor at beagle i bånd er helt ok. Enig?

 

mvh

Chr

Link to comment
Share on other sites

Bukkejakta nærmer seg styggfort nå og det gjelder å være godt forberedt.

Tipper noen av dere allerede har begynt så smått og pakke sekken og andre sjekker at pikk og pakk er med i bilen, før avreise retning bukkeparadiset.

Jeg derimot, har vært ute i busken jevnlig og titta etter....og ikke minst....på.....rådyr(bukk)

Om dere har litt tid, kan dere være med å titte på rådyr(bukk)

 

Må huske på obligatoriske

- Dasspapir

- Myggmiddel

- Sitteunderlag

- Kniv

- Ei kanne med kaffe

- Håndkikkert

- Pass

- Penger

- Patroner

- Bolten til rifla

- Prevensjon (avhengig av alder)

 

og ca i den rekkefølgen:)

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det var et skikkelig langt gevir. ??

Fin film, skitt jakt og håper du får has på den så vi får en korrekt lengde. 

Har selv vært og spanet. Sett en veldig fin bukk, men dessverre på feil terreng. Der jeg skal jakte har jeg ikke sett bukken, men mye feiemerker og liggeplasser så er spent på hvordan de ser ut. Har ikke prøvd å lokke, det venter jeg med til den 10.

Edited by Ulvehyl
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, villreinjegeren skrev:

du driter da ikke på bukkeposten. da kan du like gjerne gå hjem.

 

Må man....så må man:)

Alternativet er verre........

Må huskepålista er justert på

 

Minner meg forresten om kompisen.....som skulle på elgjakt for noen år siden.

Kara hadde kost seg med litt nabbe i hytta kvelden før....og da blir man gjerne litt løs i magen. Vanskelig skille på en "vind" og en orntli en om dere skjønner.

Nuvel....på vei til tildelt post, var det ei drensgrøft i myra. Kompisen tok sats og hoppet. Det var såpass kraft i frasparket at det kom en "vind" i samme slengen....trodde kompisen. Dere vet hvordan det er. Da det var sjekk i buksa etter prakthoppet, lå det jaggu en orntli en....ganske så tyntflytende i buksa gitt. Det var såpass med griseri at han mått skjære opp underbuksa for å få den av (seg) Dasspapir hadde han ikke med, så da ble det å improvisere med grass, mose og restene av underbuksa.......det ble bare klin og masse lukt ut av det, så det endte med at kompisen måtte hjem for å ordne opp i skiten, for å si det slik. Ikke noe elgjakt den dagen nei:)

 

Støtter vavlo her.....dasspapir må med

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Da skal man sitte på bukke-post i toppen av et......nei ......ikke et tre, men en stige, for første gang.

Har titta etter en slik jaktstige en lengere tid og plutselig hadde Brunst.no en på tilbud for kr 999,-

Jeg skaut meg over til Kløfta og bråkjøpte en slik jaktstige tvert......se bilde.

Fikk forresten kjempeservice av en meget hyggelig kar bak disken, som visste hva han pratet om. Vi hadde en felles interesse......bukkejakt. Han var også bukkejeger, så da var det ingen som helt problemer med å holde kjeften gående på både kjøper og ekspeditør:)

IMG_2714.JPG.7cf97cda8829d30a1592a3c7673b3b1e.JPG

 

Denne modellen er ca 5 meter lang/høy.

En 5 meter lang stige, er ikke lange stigen, når den ligger langs bakken, men når man får reist den opp mot treleggen.......dæven søkke ta.......det var jaggu høyt.

Skal si denna gutten gikk meeeget forsiktig opp og ned i stigen de første gangene ja:D

Når det i tillegg var et kamikazeprosjekt og få reist den opp mot treleggen, så var det tilfredstillende at "reisningen" gikk uten uhell.

 

For en utsikt og ikke minst oversikt, man fikk da gitt. Det var makert forskjell fra å sitte på post på bakken ja. Hadde nesten intrykk at det var bare et lite klikk og et klakk opp, så satt man ved siden av selveste sjefen....dere vet...han som foreløpig er den eneste i verden som kan gå tørrskodd på vannet sommerstid.

Dette prosjektet har jeg tro på.

IMG_2717.JPG.61ec596d370c822710b7a50a697a51ab.JPG

 

Jaktstigen ble plassert strategisk opp mot treleggen i ganske så umiddelbar nærhet av bukkefar sitt kjerneområde

Flere sparkegroper, al la den på bildet under....

IMG_2724.JPG.e300fc096db5965d7572fe1e9ce605f5.JPG

 

......samt feiinger på treleggene bortetter levner ingen tvil om at her er det en meget bestemt herremann som er sjef. Vi skal forhåpentligvis snakke sammen for første og siste gang om ikke lenge håper jeg.

IMG_2723.JPG.20217dc1ae8a8c05bb3511c5bc0f5cd8.JPG

 

Denne jaktstigen kan jeg anbefale, men om man veier 140 kg, så bør man nok gå et hakk opp i rørdiameter.

Monteringsanvisningen var derimot ikke noe særlig å skryte av, så det ble å lese litt Engelsk og ta resten av monteringen på gefulen, men det gikk bra.

Stigen er som allerede nevnt oppe å går...eller mer presist formulert.....står.......og gliset går nesten trill rundt. Dette blir en ny erfaring å ta med seg videre.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stigen ser jo riktig så fin ut, men det fikk meg til å tenke. Jeg er en ganske så habil klatrer, også i trær. Kunne man ikke vel så gjerne klatra noen meter opp i et egna tre og satt seg godt til rette? Ikke alltid like aktuelt i granskogen, men bare det er en furu eller to finner man nesten alltid et godt sted å sitte. Er det noen som har noen erfaring med den slags postjakt? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt et sånt sete som du stropper fast oppe i treet noen ganger. Det funker fjell, og i et skikkelig tre, mye stødigere enn alle de jaktstigene. De finnes i allverdens utgaver, fra bærbare - sett opp på turen - seter på noen få kg, til rene jakthyttene.

 

K

81F9ddVbtvL__SL1369_.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaggu er det snart Bukkejakt! Fine innlegg og reportasjer her CASTOR!. Får litt dårlig samvittighet av å se grundigheta i rekognoseringa di. Selv har jeg ikke vært ute og kartlagt terrenget i år,heller. Er blitt litt bortskjemt; Hatt det samme terrenget i 10 år, og det er en meget god rådyrbestand i området.

Har vel ikke vært så veldig selektiv ved avskytninga av bukker, men har som fast regel at det ikke skytes geit. Geiter tiltrekker som kjent bukk, så alltid vært godt om bukk på terrenget også. Har geiter som kalver på samme sted år etter år:)

 

Har skutt noen veldig fine bukker på dette terrenget, men noen av de kunne med fordel gått et år eller 2 til, men det blir litt sånn, når terrenget mitt ligger midt imellom 2 store nabovald og med en sterkt traffikert vei i nedre del; Skal man ta sjangsen på å la  Storbukken gå et år til?? Litt bingo da egentlig,  og så lenge bestanden er såpass god, så smeller det om "sjefen" dukker opp og har 6 tagger.

 

Her har det kun vært forberedelser på skytebanen i år. Skutt nærmere 800 skudd siden januar. Fordelt på Jaktfelt, og noe DFS skyting i Jegerklasse, pluss egentrening på forskjellige hold fra 0-600 mtr. for morro skyld. Blir veldig godt kjent med børse, ammunisjon og kulebane når en trener litt systematisk for seg selv på dette viset.

 

Må vel finne fram alt jaktustyret og gjøre klart til avreise onsdag kveld. Gleder meg til å komme ut litt.

Skitt jakt til alle som skal ut og jakte bukk! :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 hvordan er det å få godt skudd fra en slik plattform? Har en eldre jaktstige stående i terrenget som noen har satt igjen fra tidligere uten skytestøtte. Virker som om det er denne The%20Stealth.jpg

 

Har ikke klatret opp med rifla, men syntes den virket litt ustø og lurer litt på hvordan det evt blir å skyte der oppe fra. Noen tips til skyte stilling? Er det lang arm som gjelder?

 

Bra utsikt da i alle fall:P

Link to comment
Share on other sites

Tja, hang en sikkerhetssæle på en kvist under stigen... denne kan kanskje være grei å bruke i siden sekk og termosen med kaffe blir stående igjen på bakken -_-

 

Ang skytestilling, tror beina kommer litt langt ned ift å bruke dem som støtte på denne modellen, men kommer dyret nært nok blir kanskje vinkelen riktig. Så fremt dyret ikke kommer på min høyre side...Får ta med skytereim i tilfelle. 

Edited by olsenbanden
Link to comment
Share on other sites

Finnes jo egne støtter man kan sette opp i tillegg, men ikke akkurat hyllevare..

 

Hvis man skal ha litt ekstra støtte kan man jo lage til seg et lite "rekkverk" av 48x48 e.l. som man klatrer under på vei opp, så har man en solid front rest.

 

Evt en kappet pvc pipe og skytepinner som dette.

 

654981.png

 

Ville vurdert et rep rundt treet og under armene/rundt livet hvis det er veldig høyt. Veldig lett å miste balansen i en sånn hvis du plutselig snur deg litt fort eller fyrer av et skudd i rar vinkel. Holdt på å falle av selv første gang jeg skjøt med bue fra en..

Link to comment
Share on other sites

+1

 

Var et år i USA for en stund tilbake, og fikk testet noen forskjellige.

 

De med stige var lette å klatre opp i, men mange var litt vinglete synes jeg. De jeg likte best var de som man festet for seg selv rundt stammen oppe i treet, mindre støy fra de og. Fordrer klatreevne eller noe taustige løsning, men verdt å se på. 

 

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B003O2862A/ref=mp_s_a_1_16?ie=UTF8&qid=1502203288&sr=8-16&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=tree+stand

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 6.8.2017 den 21.22, M67 skrev:

Jeg har brukt et sånt sete som du stropper fast oppe i treet noen ganger. Det funker fjell, og i et skikkelig tre, mye stødigere enn alle de jaktstigene. De finnes i allverdens utgaver, fra bærbare - sett opp på turen - seter på noen få kg, til rene jakthyttene.

 

K

81F9ddVbtvL__SL1369_.jpg

Hvorfor blir denne løsningen stødigere enn all jaktstiger? Stigene vi har ute har samme type innfesting med jekkestropper som modellen på bilde, kraftig stige opp i front og anlegg (sikkerhetsbøyle) rundt hele stolen..

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd sånne klatreseter? Msteiros amazonelink går til en sånn. Det er tydeligvis ikke helt uvanlig å klatre seg opp med setet i USA. Kult konsept. 

 

(Slenger inn et ekstraspørsmål for å ikke OT helt ut på viddene) Tror dere det funker bra med klatreseter under bukkejakta?

Link to comment
Share on other sites

Klatresete fungerer bra det. Bare å kjøre på. Har et slikt selv. Klatrer opp og ned treleggene som en apekatt.....vel og merke om en stiller inn stålvaieren en legger rundt tre-leggen riktig, slik at både sete og trampe/jekkeplata har positiv vinkel......ellers kan en plutselig oppleve og komme vesentlig fortere ned, enn oppetter treleggen/e.

Gå inn på tuben og titt hvordan disse greiene skal stilles inn,

Bare en negativ sak med disse klatresetene....de er ikke lydløse å klatre i/med, i motsetning til jaktstigen som er vesentlig stillere, for å si det slik

 

Nuvel......nå er det seriøse bryllupsforberedelser, kanskje til og med bryllupsnatt i rådyrskogen dere.

Kom nettopp hjem etter bukkespaning....og så rådyr nesten så og si fra jeg satte meg i jaktstigen og til jeg dro hjem......også selveste sjefen i denne teigen i tillegg til geit med tvillinger + ei enkelt geit.

Tydelig at det var geita med tvilligene som var mest gjev for bukken. Han gikk runde på runde i hæla på geita utpå snauhogsten nedenfor jaktstigen, før de forsvant inn i en granplantering og ble borte. Så....etter noen minutter kom geita alene tilbake til tvillingene.......og etter noen minutter.....kom bukkefar med tunga hengene halveis ut av kjeften. Så var det påan igjen....påan igjen. Fasinerende å være vitne til noe slikt.

 

Hadde dettte skjedd den 10ende hadde nok bukken ligget ganska så stille utpå snauhogsten nå ja, for dette var en 100% tjangs. Flere 100%ere til og med.

Den hadde såpass med gevir at denne hadde jeg poffa med ganske så god samvittighet. Fikk tatt et dårlig bilde av den. Litt dårlige lysforhold for kameraet jeg bruker, men derimot helt greie lysforhold for håndkikkerten jeg bruker, så som nevnt, her var det bra med gevir oppå knotten.

se bilde.

IMG_2740.JPG.ef2d873cb9e22ad20283a32a6d40f032.JPG

 

 

Hadde forresten singelgeita rett nedenfor jaktstigen gitt. Når man hører fotstegene til et rådyr + at man hører de knaske grøntfor, da er de ganske så nærme ja.

Legger ved et bilde av singelen 15 meter nedenfor.

IMG_2729.JPG.0ae2913bc95e97c3df126f802b5fc001.JPG

 

Så var det natt. Kommer til å drømme om rådyr i natt ja:D

 

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Bare timer igjen nå... Første gang jeg er på bukkejakt. Er litt spent må jeg innrømme :). Det er meldt litt regn i morgen, og jeg lurte på en ting. Jeg har en Helsport fjellduk jeg tenkte å ha på meg i tilfelle regn, men denne er ganske ny og lukter litt plast. Vil rådyrene kunne lukte dette, og bli skremt? Tenkte å sitte på post. Ser at dette med lukt er noe som er mye diskutert utenlands, men her i Norge er ikke det et stort tema ser det ut som. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, mig16 skrev:

Bare timer igjen nå... Første gang jeg er på bukkejakt. Er litt spent må jeg innrømme :). Det er meldt litt regn i morgen, og jeg lurte på en ting. Jeg har en Helsport fjellduk jeg tenkte å ha på meg i tilfelle regn, men denne er ganske ny og lukter litt plast. Vil rådyrene kunne lukte dette, og bli skremt? Tenkte å sitte på post. Ser at dette med lukt er noe som er mye diskutert utenlands, men her i Norge er ikke det et stort tema ser det ut som. 

Hvis rådyra kommer inn i værtrekken av deg er du busted uansett ...fjellduk eller ikke.Så tenk vindretning når du velger en plass å sitte.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, mig16 skrev:

Jeg har en Helsport fjellduk jeg tenkte å ha på meg i tilfelle regn, men denne er ganske ny og lukter litt plast. Vil rådyrene kunne lukte dette, og bli skremt?

 

Fjellduker bråker ganske mye så du blir fortere oppdaga om du beveger deg. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Grab the moment......dere vet Norges bidrag/låt i  Eurovision Song Contest inneværende år......vel denne bukke premieren er litt "grab the moment"......eller det ene utelukker ikke det andre.

For å begynne med begynnelsen....jeg er definitivt ingen morgenfugl og har derved ikke fått med meg mange soloppganger, men har til gjengjeld fått med de fleste solnedgangene, mao man har vanskelig for å bryte seg opp av senga og ut på bukkepost. Så også i dag morges.

Ankom post, litt i seneste laget, men til en utenomjordisk trolsk stemning. Med lav morgentåke hengende over snauhogsten og helt putt stille i skogen.

Var såpass trolsk stemning at man når som helst forventet at selveste Dovregubben skulle komme brasene ut av granskauen....på jakt etter manneblod....se bilde, men jeg var klar jeg.

IMG_2742.JPG.53a59cbcd32b9b73d0d2a145638f9b31.JPG

 

 

Vanskelig å beskrive soloppgangen på bukkepost egentlig. Må nesten oppleves

IMG_2757.JPG.01ca58700baacca076b70e009db06c32.JPG

 

IMG_2765.JPG.83beeadcedd5288ced78eac8de2bc5bf.JPG

 

Det som derimot var en smule skuffende, var at det ikke var noe som helst i løpet av de 4 timene jeg satt i jaktstigen min, som minnet om bukk, men det var som allerede nevnt, et tonn med natur(opplevelser) som la seg godt til rette oppi hjernebarken. Der kommer de nok til å bli en stund.

 

Tiden kom og tiden gikk....så plutselig dukke denne frøkna opp. Med siktet innstilt på16x forstørrelse og 35 meters avstand ble det ganske mye rev i siktet, for å si det slik. Det ble rett ned på stedet hvil.....og hvil, etter et brutalt møte med beintråkka Hornady SST.

Det var aldri noen tvil om resultatet her nei. SST'en gikk inn akter og ut i front. Har aldri sett en rev lagt seg ned så kontant etter et solid treff, som denne reven. Har heller aldri løftet på en rev som har luktet så inni hampen forferdelig. Det duftet helt for jævelig av denne reven.

Den må ha spist skjemt frokost.

IMG_2754.JPG.7081dcc56ae1171579ed1f2b4f626450.JPG

 

En rev og et rådyr har ikke mye felles bortsett fra 3 ting

- Fargen er nogenlunde lik

- De hører fantatsisk godt

- De har 4 bein

men der stopper det opp.

 

Vel....det var alt fra denne bukkeposten, denne morgenen.

Prøver igjen i kveld.

Fortsettelse følger.

Edited by Castor
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tar med guttungen ut etter middag. De siste åra har det vært morran som har gitt utbytte, og da har han nekta å stå opp, så i år overnatter vi i skogen hvis der ikke blir noe ikveld. Tipper det er lettere å komme seg opp hvis han våkner under åpen himmel. Strøkent vær også, i motsetning til syndfloden vi fikk igår. Alt ligger til rette for en god jaktopplevelse for store og små.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...