Jump to content

Pris brukt Beretta 686 SP


StiHof

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg en brukt Beretta 686 SP kaliber 20. Fikk greie på at dette var en modell før SP 1, 2, 3, men er usikker på produksjonsår. Står Siler Pigeon uten tall etter på låskassa. Hagla er pen, og det virker lite brukt. Lyst relativt enkelt treverk, men kun med små bruksmerker. 

 

Har sett av en annen tråd her inne, at den sansyneligvis er produsert på 90-tallet, men blir ikke helt klok på denne modellen. Har ikke erfaring med Beretta, så jeg håper noen kan hjelpe meg med kunnskapen om disse haglene. Jeg betalte 10.900 for hagla. Da med garanti ett år. Er det en grei pris? 

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Disse ligger på 5500-11000,- avhengig av treverk og generell stand.

Jeg har hatt 2 st. i kal 20, og kjøper konsekvent de fra 90 tallet da kvaliteten  var bedre enn nyere 686.

Jeg har gitt 5500,- for 1 som var "renovert" i treverket litt amatørmessig og 9000,- for en som var strøken med MEGET pent treverk.

Har du løse choker?

 

Det er ingen upris hvis du har det, men har du fast så er prisen litt høy (gudene må vite hvorfor da dette er i mine øyne helt unødvendig)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar, Jonas! 

 Har løse choker. I og med at den er kjøpt hos forhandler, regna jeg med at prisen lå i øverste sjiktet. Har ikke fått hagla i hus ennå, så har ikke fått sjekka kode for produksjonsår. Blei fortalt at kvaliteten og prisen gikk ned etter den gikk ut av produksjon til "fordel" for ny modell. Kjenner du til dette, og hva er forskjellen? Når på 90-tallet skjedde dette?

 

Mvh

Stian

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kvaliteten ligger i bedre tillpassning samt div, indre deler som har høyere kvalitet på stålet.

Ble nevnt at fjærene og stiftene hadde høyere utmattelses tall på et Beretta forum jeg leste en gang.

Mange beretta`r har "beretta syken" av nye produksjonsår. dette er i praksis at du får merker på øvre del av løpet mot baskylen etter ca.3-400 skudd.

(gass merker etter avfyring) Dette har med tilpasning samt kvalitet på godset i "pinnene" som løpet roterer rundt.

682 serien har aldri hatt dette problemet så vidt meg bekjent men........................

min kunnskap er baser på erfaringer da jeg har hatt 5 beretta`r og lest mye på ymse forum, men jeg kan ikke bevise mine påstander.

Ta dette derfor med en klype salt, men personlig kommer jeg aldri til å kjøpe nyere 686 grunnet mine erfaringer.(jeg har hatt følgende:

S686 kal 20, S686 kal 20, SP 686 kal 12, SP686  ultra Light Lux kal 12, 682 Gold E kal .12)

 

Jeg kan for morro skyld  kan jeg fortelle at jeg kjøpte en Perazzi MX 8 med SCO treverk til bane og jakt, men jeg 

fortsatte og ta med 20kal ut på jakt da det er fantastiske våpen i mine øyne.

(Solgte MX`n til slutt, men det var ren idioti hva gjelder bane bruk )

 

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha, Jonas! Skjønner jeg får vente i lengsel og spenning til fredag, da jeg henter hagla. Falt fullstendig for første inntrykk og følelsen jeg fikk. Noe som var veldig tiltalende med dette våpenet. Selv om det er et eldre våpen, føltes det som om det var relativt nytt.

 

Andre innspill mottas med takk:-) 

 

Stian

 

Link to comment
Share on other sites

StiHof.

Berettas 68x serie finnes i et stort antall modeller og utgaver; 685 (enklere utg.),- 686 SP(standard utg),- 687 ( "finere" treverk/gravyr),- 682 er et rent banegevær, ss skeet, trap og sporting.

Du må nesten Google litt for bli oppdatert på de forskjellige utgaver gjennom årene.

 

Felles for alle,- og helt oberoende av produksjonsår !!-  er Berettas bunn-solide kvalitet som borger for lang levetid.- Noen "beretta-syke" har jeg aldri hørt om og er nok bare "fri fantasi",..eller rykter satt ut av konkurrenter.

På ‎10‎.‎06‎.‎2017 den 18.28, Jonas.L skrev:

Mange beretta`r har "beretta syken" av nye produksjonsår. dette er i praksis at du får merker på øvre del av løpet mot baskylen etter ca.3-400 skudd.

(gass merker etter avfyring)

Så lenge punktering av tennhette ikke har skjedd (defekt tennstift) - går all "gass" fremover og ikke mot baskylen og avsetter derfor heller ingen merker etter "gass".

 

Gratuler deg med et flott våpen som du helt sikkert vil få glede av og som vil motsvare dine forventninger.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bobby.

Jeg har hatt "Berettasyke" på 2 av mine våpen.  Så det er nok ikke fri fantasi dessverre.

Hvis man studerer løp mot baskyle med forstørrelsesglass kan man se (jeg kunne det) liten glippe på de to som fikk sot.(om dette var et produkt av en konveks eller konkav avslutning kan jeg ikke si)

Rent fysisk er det også slik at gassen stiger når man åpner våpenet så en naturlig større eksponering i denne sonen er å forvente ved normal bruk når man bruker øvre løp.

Står litt om temaet på div. Beretta forum om dette.

(gjorde det i 2009 når jeg hadde det på min sist)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Usikker på hva du mener.

 

Mener du merker i støtbunnen på baskylen etter culot på patronen?

Om det derimot er sot-merker så mener jeg at dette må komme av punkterte tennhetter som i sin tur kan bero på, a) skadet/defekt tennstift, b) feil på eller ussel kvalitet på patroner - ( kanskje som en konsekvens av feilaktig og fuktig oppbevaring av disse og/eller med store temp.forskjeller)

 

Kontrollerte du de avfyrte patronene ?

Bare nysgjerrig,..  hadde disse to overbore/optima løp?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ingen hadde optima løp nei (kun 682`n min)  og det var Lux`n med alu-kasse som var verst.

Det området vi snakker om er på løpsdelen, øvre området mellom patronens kammer og sikte skinnen.

>Patronen jeg bruker er Gyttorp OL så kvaliteten er OK den, men det så ut for meg som om løp og baskyle ikke hadde 100% touche.

Det så ut som at avvik på gradene til de to flatene som møttes.

Rare greier det der, men det er sikkert en god forklaring..........

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...