Jump to content

Beste skytestillinger for jakttrening


msteiro

Recommended Posts

Etter en tur på skytebanen slo det meg at 90% skyter liggende, med/uten reim og ikke anlegg. Forståelig for de som skyter konkurranse etc, men på jakt er det vel sjelden helt ideelt.

 

Så med litt inspirasjon fra Col. Cooper og trening før jakten, hva er deres "beste" jakt-skytestillinger?

 

For min del: 

Liggende med anlegg på sekk

Sittende på bakken

Sittende på stubbe/sten

Stående med anlegg mot tre

Knelende med anlegg mot tre

Stående offhand

 

Andre som skal med?

Fordeler/ulemper?

Link to comment
Share on other sites

Trener mest sittende på en kubbe med albuer på begge knær.Bruker samme enkle skytereima som også henger på armen når jeg sitter på post.Syns den er et godt hjelpemiddel.

Ellers blir det endel stående med lang arm på moderate hold.Ser at dette er øvelsen jeg kanskje burde trene mest på?

Link to comment
Share on other sites

For de helt basale ferdighetene som sikte, pust, god kontakt med kolbe og avtrekk uten å nappe - som minst halvparten av jegerne jeg ser på banen trenger å terpe på - synes jeg liggende er helt ok å trene. Stående og knestående blir bare tull hvis man ikke har grunnleggende skyteteknikk inne. 

 

Når dét er på plass synes jeg listen din er finfin, den, pluss knestående uten støtte. 

 

Det flotte med skytetrening er at det hjelper, og det man trener inn i de lave stillingene hjelper på i de høye også. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i det, men problemet er vel at mange som trenger mer trening på grunnleggende skyteteknikk kun skyter liggende på banen, og så drar ut og jakter. Vil tro at sjansen for dårlig skudd øker hvis man har halvveis grunnteknikk OG samtidig skyter fra en stilling man aldri har prøvd før.

 

Hvor mange ligger flatt på elgpost feks?

Link to comment
Share on other sites

Jojo, det kan du ha rett i. Poenget mitt var at i så fall burde man trene mer. :-) Det er vanskelig å instruere sittende skyting for en som ikke klarer prøven liggende, for å si det sånn. Det er mye lettere å plukke vekk én og én feil i liggende for så å trene sittende og plukke videre der, istedenfor å ta alt på en gang. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, boble skrev:

Det er vanskelig å instruere sittende skyting for en som ikke klarer prøven liggende, for å si det sånn.

Er du klar over at folk er skapt forskjellig og at dagens skytebaner ikke er laget for de med "rett" korsrygg? :) Jeg skyter klart best liggende, men ikke på skytebaner. Og grunnen er, at standplass heller mot skivene. De er ikke horrisontale, eller med helling andre veien. Jeg (og mange med meg), får så vondt i ryggen på slike baner, at jeg/vi blir anspent i kroppen og derfor skyter dårlig liggende på bane. Personlg så plager det meg ikke, ved liggende skyting med pistol/revolver. Men med rifle og støtte på albuene, må det bli mer bøy i korsryggen og det gjør jæ.... vondt. Derfor skyter jeg opp knestående, eller sittende, selv om jeg skyter vesentlig dårligere i slike stillinger.

 

At  jegere flest skyter for lite, tviler jeg ikke på. Det skal et visst antall skudd/avtrekk for å bli en habil skytter. Dernest et rimelig antall (x-tusen) skudd i året senere, som vedlikeholdstrening.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med dere.For meg virker det desverre som at de som virkelig trenger å trene ikke har fnugg av interesse for skyting.De veiver seg etterhvert gjennom prøven og så ser man dem ikke på banen før neste år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er lei av maset fra "skyttere" om at jegere ikke trener nok på banen. Skyting på bane på rein eller vanlig skive er for min del utrolig lite relevant ift jakt.

Jeg er av den andelen jegere som kun avlegger de obligatoriske 30 skuddene på banen. Har ingen problemer med å skyte gode serier alikevel. (Skyter derimot endel titalls skudd på privat bane da, for å teste våpen, innskyting osv). Å ligge masse på banen og trene for å skyte noen poeng bedre på pappskiva er for meg både lite artig, lite givende, og ubehagelig ift støy. På jakt skyter jeg alikevel ikke i de samme posisjonene som jeg kan bruke på banen. Skyter ikke på frihånd på jakt, ihvertfall ikke hvis holdet strekker seg over 70-80 meter, da jeg anser det som helt unødvendig risiko. Finner anlegg på steiner, stubber, trær, osv for å være istand til å avgi sikre skudd.

Hvorfor er det ingen som prater om de store utfordringene som er i relle jaktsituasjoner? Det vil si, skuddplassering på dyr, vurdering om når det er trygt å skyte, osv. Om det fantes anlegg med ordentlige fullfigurer av dyr hvor man måtte vurdere skuddplassering og på forskjellige avstander så hadde jeg trent der masse. Det desidert vanskeligste jeg opplever på jakt er å vurdere posisjonen til dyrene (vinkel) og skuddplassering. Langt mer utfordrende og mer reell problemstilling enn å skyte stabilt 9 og 10ére på ei pappskive på banen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er jo akkurat det som var poenget med tråden, fjerne fokus fra å barbere millimeter av samlingene, og heller øve på reelle situasjoner man kan komme opp i jakt.

 

For eksempel øvelsene til Cooper, hvor man starter stående klar, og skal ned i skytestilling og fyre av velplassert skudd innen viss tid. 

 

Hvis man er hundre prosent komfortabel med skytestilling og hvordan man kommer dit, får man mye bedre tid til å fokusere på skuddplassering etc. Istedenfor at man må improvisere frem en sittende stilling fordi man ikke har gjort det før.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, AKL skrev:

Jo..men disse jeg snakker om skyter ingen andre steder heller.Dyrefigurer i fullstørrelse finner man på lokale jaktstevner rundtomkring.Både artig og god trening,og man får godkjente treningsskudd☺

 

Jeg mente dyrefigurer i 3D. Finnes det? Isåfall hvor fåes det?

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, AKL skrev:

Skjønner tanken om helfigurer for å se kulas retning gjennom dyret.Veldig interessant mtp skuddvinkel.

Men antagelig ikke enkelt å vedlikeholde noe sånt for gjentagende skyting.Blir nok dyrt tilslutt.

Har tenkt litt på det der før. Var de støpt i plast hadde de tålt en god del, og man kunne plastret de. De hadde heller ikke behøvd å være en fullskala elgokse :) Men en noe mindre dyr. Man kunne nok skutt mange skudd før de var helt ødelagte. Selv om de kostet en tusenlapp hadde ikke det vært noen stor utgift ift ammunisjonen. Produksjonsprisen hadde ikke vært stor for en slik. Derimot tilvirkning av støpeformen hadde kostet mange hundre tusen. Men jeg mener det er en god ide å ha noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Her på mine kanter begynner jegertreningen i begynnelsen av mai, en dag i uka på den lokale DFS-banen.
Det er dermed begrenset hvor mange hundrevis av skudd en jeger får tilgang til å skyte i varierende stillinger i løpet av sommeren, speselt når køa drar seg til etter sommerferien.
Etter at hjortejakta starter er alle skytebaner stengt.

Naturligvis kan en kjøre rundt omkring og oppsøke baner ellers i fylket, men det finns også en verden utenom skyting/jakt som krever tid og innsats.
Noen kan tydeligvis skyte ubegrenset i alle stillinger uten å tenke på tilgang på bane, eller pris, andre av oss er rimelig låst.
Selv prøver jeg å lure inn noen treningskvelder ekstra, men det begrenser seg på grunn av overnevnte.
Når det gjelder jakta er jeg stort sett en av de som posterer på elgjakta (aldersprivilegium ;) ), og på dåhjort og villsvinjakt er det skyting fra solide skytetårn eller stiger med gode og stødige anlegg.

Og oppskytinga skjer liggende for å safe og ikke skape unødig kø og irritasjon.
Samtidig vet jeg 100% hvordan riflene går.


 
 

Edited by seawolf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nettopp derfor jeg mener at man burde øve på relevante skytestillinger når man først er på banen, istedenfor å kun skyte liggende. Hjelper ikke å ha perfekt avtrekksteknikk liggende, hvis du skjelver som et aspeløv når du prøver sittende skyting for første gang på jakt.

 

For min del har det krevd en del tørrtrening for å finne en behagelig/riktig  skytestilling sittende på flatmark.

Link to comment
Share on other sites

Tror de av oss som er bare jegere ,ikke aktive skyttere har best av å skyte kun liggende på banen.Litt for å se om du er helt ræva eller bare litt ræva til å skyte og da har en best kontroll på netopp avtrekk også det å fullføre hele serier

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, msteiro skrev:

 Hjelper ikke å ha perfekt avtrekksteknikk liggende, hvis du skjelver som et aspeløv når du prøver sittende skyting for første gang på jakt.

 

 

Hvem refererer du til her ?
 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Sonic skrev:

Har tenkt litt på det der før. Var de støpt i plast hadde de tålt en god del, og man kunne plastret de. De hadde heller ikke behøvd å være en fullskala elgokse :) Men en noe mindre dyr. Man kunne nok skutt mange skudd før de var helt ødelagte. Selv om de kostet en tusenlapp hadde ikke det vært noen stor utgift ift ammunisjonen. Produksjonsprisen hadde ikke vært stor for en slik. Derimot tilvirkning av støpeformen hadde kostet mange hundre tusen. Men jeg mener det er en god ide å ha noe slikt.

Her har du masse å velge i.

http://www.bueutstyr.no/skytematter-blinker/3d-dyr.html?limit=30&p=1

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, msteiro skrev:

 

For min del har det krevd en del tørrtrening for å finne en behagelig/riktig  skytestilling sittende på flatmark.

Dette er ett eksempel til etterfølgelse!!!

Tørrtrening har alle "bane" til, gratis er det og ikke minst veldig god trening!

Trener selv dette flere ganger i uka, ute og inne, i tillegg til "skarp" trening/skyting.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mye for at det er gøy:

Som ivrig hjemmelader og med en full våpengarderobe blir det naturlig å bruke det meste av det jeg har av våpen. Som hjemmelader er det alltid interessant å se hvor gode samlingene blir. Når jeg ligger på banen (med anlegg) og skyter etter innertieren anser jeg det ikke som trening for jakt (for min egen del). Når jeg skyter på reinsdyrfiguren sitter jeg som regel på en ammokasse. Nå er jeg så heldig å kan også trene på privat grunn, det er for meg den beste treningen. Jeg setter opp noen feltfigurer på ulike avstander 4 - 5 stk. i stor avstand fra hverandre, avstanden fra skivene krever at jeg hele tiden må flytte meg litt. Jeg skyter sittende og stående med anlegg mot et tre eller stående frihånd. Jeg prøver å ta så raske skudd som mulig på hver skive etter hver repetering , skifter konsekvent mål under repetering. De aller fleste elg og rådyr jeg har skutt er stående uten anlegg. Jeg har skutt elg bare en gang sittende på stolsekk med anlegg på kne. Dynamisk pistolskyting har lite med elgjakt å gjøre, men har gitt meg en viss trening på hurtighet/stresser tid, jeg lager en oppgave på flere mål som etter filosofien man bygger en "stage" (standplass) i Dynamisk.

Elg 2.JPG

Fra mitt viltkamera, forer med epler.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, msteiro skrev:

Hvorfor er det best å skyte i en stilling du aldri kommer til å bruke på jakt, og et antall skudd jeg virkelig håper du ikke behøver for å felle et dyr?

Veldig bra å trene og være forberedt men etter at obligatoriske prøveskudd ble innført har presset på skytebanene blitt stort.På min nærmeste skytebane kan det fort bli lang ventetid bare for å få unna det du må ha gjort og da føler i hvert fall jeg at det å bruke tid på banen på bekostning av andre som sitter å venter på å få skutt de obligatoriske skuddene blir feil.Så da går treningsskuddene til å verifisere og kanskje justere treffpunkt på de riflene jeg skal jakte med.Det med serier har kun med skytebanen å gjøre sliter med å skyte flere serier etter hverandre som selvfølgelig har med for lite skytetrening å gjøre

Link to comment
Share on other sites

Det er igrunnen bare to ting som er viktige for å skyte bra i dag - som behøver å trenes på iallefall. "Siktebilde" er blitt overflødig i og med kikkertsiktene*.

 

God skyting kommer da ut av gode avtrekk, og stødig stilling. Stående blir aldri ei stødig stilling, og det er min påstand at en ikke kan trene opp det grunnelggende med gode avtrekk i stående - man må kunne det fra før - og egentlig begynne i ei stilling som eliminerer mest mulig av de andre feilene.

Avtrekk er 90% av et godt skudd som treffer der det skal, så lenge en ikke har solid anlegg.

Et eksempel kan tas fra PRS - der folk fra andre skytegrener, som jaktfelt og DFS gjør det bra helt uten å ha trent spesifikt på stillinger og bygging av gode stillinger i forhold til de typiske barrikadene. De som ikke har basic naglet til ryggmargen taper uansett hvor mye de "driller" stillingene.

Det som kommer neste er stilling, å lære seg å bygge stødige stillinger, og vite hvordan. Jakt- og skytebanemessig, så tror jeg folk "som trenger å spørre noen" er der at de bør fokusere på gode avtrekk, gjerne tørt, eller med 22LR, og så lære seg å holde stødig i knestående, sittende på gulvet, og sittende med krakk, og evt stående med skytestokk eller tripod. Å trene for mye med skarpt på ei høyere stilling før en relativt trygt planter "alt" i 10eren på DFS sin 100m skive er om ikke bortkasta, så lite effektivt - tror jeg. Det du gjør da vil istedenfor bli å ødelegge det du har av avtrekksteknikk. "Hammer the basics" var overskriften i en artikkel jeg så om å bli en bedre allroundskytter - og jeg tror det er helt riktig.

 

K

 

* Man snakker om 4 grunnleggende ferdigheter ("4 Basics of Marksmanship"): Sikting, Stilling, Pust, og Avtrekk. Sikting er moot med kikkert (nesten iallefall) og pust kan kostes inn under avtrekk - eler man trener det iallefall sammen. Det er kritisk viktig sammen.

Så kan noen andre liste de 6 stødige grepsfaktorer ;) De bygger "Stilling", og er vel også litt viktig... "Hammer the Basics "

 

 

Edited by M67
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Akkurat stående er vel en særstilling, da den er i utgangspunktet ustabil. Men hvis det er en stilling jeg hadde hatt uttelling for å ha øvd på før er det stående.

To ganger har jeg hatt elg på 30-40 meter hvor jeg ikke skjøt fordi jeg ikke var sikker nok stående.

 

Men for eksempel å øve mer på anlegg mot "tre" er noe man sjeldent ser, men som er veldig anvendelig i skogsterreng.

 

Ellers tror jeg mange kan hente mye på tørrtrening på å gå ned i riktig stilling, kan fort ble både keitete og farlig situasjon hvis man ikke har trent litt på det i forkant. Akkurat her synes jeg Art of the Rifle o.l. er veldig bra, da de spesifikt beskriver skyting i felt, og ikke på bane.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Synes msteiro sin liste er fiin fin. Har også stor sans for col Cooper. Selv skyter jeg ca halvparten av skuddene på bane i stående fri hånd. I tillegg til et uant antall avtrekk i stående som tørrtrening hjemme på stuegulvet. Resterende skudd på bane prøver jeg å fordele i så mange stillinger som mulig, og også etter hva som står på årets jaktkalender. Ved å trene får jeg både ydmykhet og ferdighet. Begge deler er like viktig synes jeg. Men minst like interesant ville vært å diskutere hva vi fokuserer på, hvilke arbeidsoppgaver osv når vi skyter i de ulike stillingene til jakt. Har dere noen synspunkter og erfaringer å dele om dette? F.eks så hadde thomas haugland en flott artikkel om dette i siste vapen tidningen, men da speaifikt ift liggende med tofot, som er en av mange stillinger som inngår i et repertoar for allsidighet. Har dere noen synspunkter?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Problemstillingen i første post er feil. Målet bør være å kunne sette 5 skudd fra 5 forskjellige vilkårlige stillinger innenfor 10cm på 100m. Når det er oppnådd kan man prøve 5 skudd fra 5 forskjellige stillinger innenfor 10 cm på 200m og så på 300m. Vent gjerne 10 min mellom hvert skudd. Har man qd-montasje kan man også ta av og sette på kikkerten mellom hvert skudd. Vil man fortsette kan man pusse mellom hvert skudd, osv, osv. Tilslutt har man en "skuddsikker" feltmessig løsning inkl skytter. 

 

Jeg hadde engang en Tikka 55 med tung KV-pipe, en std HV KV59F1 med kikkert( oppgradert) og Steyr SSG69 som alle satte 5 "cold shots" innenfor 10cm på 300m med stillingsskifte og kikkertdemontering mellom hvert skudd. Jeg har faktisk ikke testet denne øvelsen med riflene jeg har idag.

 

Edit: Har man reservekikkert kan man skyte annenhvert skudd med to kikkerter. Det hadde jeg på Tikkaen. Ingen av riflene hadde tofot.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Og det er absolutt et mål å ha, men her var meningen å vite hva folk trente på, ikke hvor bra man mente man burde være. Kan jo sånn sett si at man burde ha fem, eller én, cm samling som mål.

 

Litt gjenganger fra noen mer aktive, at hvis du ikke skyter kun tiere må du benke deg ned på banen til du klarer det. For de fleste jegere er ikke det realistisk.

 

Blir litt som om en skulle rakke ned på alle som løper og som ikke kan løpe maraton under tre timer. For flesteparten av hobbymosjonistene er ikke det aktuelt, om det er pga fysikk/talent eller hvor mye trening man har mulighet til å legge ned i det. 

 

Men det betyr ikke at de (treigingene ;)) ikke kan få litt tips til hvordan bli bedre likevel.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå er stående med lang arm ikke med i "øvelsen". Tenkte det ikke var nødvendig å nevne. Ikke liggende med reim heller. Da er man i Stenvåg-klasse..(på 300m)

 

"Øvelsen" er ren feltmessig med alle slags støtter og anlegg. Sittende fra jakttårn, innskytingsbenk, liggende med ryggsekk/sandsekkstøtte, skyttergrav, etc, etc. En 5 skudds samling fra samme stilling sier ingenting om feltmessig presisjon. Dette er klassisk skarpskytterutdannelse fra 70/80-tallet. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, msteiro skrev:

Og det er absolutt et mål å ha, men her var meningen å vite hva folk trente på, ikke hvor bra man mente man burde være. Kan jo sånn sett si at man burde ha fem, eller én, cm samling som mål.

 

Litt gjenganger fra noen mer aktive, at hvis du ikke skyter kun tiere må du benke deg ned på banen til du klarer det. For de fleste jegere er ikke det realistisk.

 

Blir litt som om en skulle rakke ned på alle som løper og som ikke kan løpe maraton under tre timer. For flesteparten av hobbymosjonistene er ikke det aktuelt, om det er pga fysikk/talent eller hvor mye trening man har mulighet til å legge ned i det. 

 

Men det betyr ikke at de (treigingene ;)) ikke kan få litt tips til hvordan bli bedre likevel.

 

 

5 skudd innenfor 10cm på 100m fra forskjellige stillinger med støtte bør alle som skal på jakt greie. I det minste fra de stillingene man har tenkt å bruke.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Torf skrev:

5 skudd innenfor 10cm på 100m fra forskjellige stillinger med støtte bør alle som skal på jakt greie. I det minste fra de stillingene man har tenkt å bruke.

Da tror jeg mange jegere måtte pensjonere seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, som ny jeger i år, må jeg si det forbauser meg litt å lese enkelte kommentarer her om at det ikke er vits å trene på bane for at det ikke ligner på reelle jakt situasjoner. Jeg avla jeger eksamen i mars og har til nå fyrt av over 1500 skudd med 308, noen hundre med 17 hmr og noen hundre med 22lr. For ikke å snakke om alle tørr klikk for å trene på avtrekk. 

I mitt hode er det en avgjørende faktor for å være klar til jakt å kunne ta gode avtrekk, kjenne børsa jeg skal jakte med, se hvordan forskjellig ammunisjon går i børsa, samt se hvordan treffpunkt endres fra 100, 50,150, 200m. Også hvordan vær og vind påvirker treffpunkt. Å trening på bevegelige mål gav meg en aha opplevelse om hvor mye forran en må sikte, selv i rolig gange. Som supplement til skyting har jeg tatt turer ut i skog å mark for å observere di dyrene jeg har tenkt å jakte på, mens jeg har prøvd å vurdere skuddsituasjoner, som avstand, vinkel, vind sikt og bakgrunn. (med avstandsmåler i lomma) 

Men som ny jeger som ikke har noen dyreliv på samvittigheten ennå, skal jeg ikke belære dere erfarne jegere, men deler bare mine tanker og min prosess mot det å bli en habil og trygg jeger, og di råd jeg har fått av erfarne jegere.  For meg er hver avfyrte skudd en erfaring, uansett hvor det blir fyrt av, og i mitt hode er det viktigste grunnlaget en kan ha for å bli en god jeger, å være en god skytter. 

Ønsker alle en god jakt sesong. :)

IMG_20170808_215342_613.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Ronnie skrev:

 

må jeg si det forbauser meg litt å lese enkelte kommentarer her om at det ikke er vits å trene på bane for at det ikke ligner på reelle jakt situasjoner.

 

Tror du har missforstått litt. Trening skjer på bane (det må den for de fleste av oss). Men det er mange måter å skyte på, på en bane. Noen er flinke til å bruke tiden på banen til å simulere jaktsituasjon. Mens andre kun ligger innpakket i lær og bedriver blinkskyting. Det handler IKKE om hvorvidt man skal trene på banen eller ikke. Det handler om hvordan denne treningen bør gjennomføres.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Tror du har missforstått litt. Trening skjer på bane (det må den for de fleste av oss). Men det er mange måter å skyte på, på en bane. Noen er flinke til å bruke tiden på banen til å simulere jaktsituasjon. Mens andre kun ligger innpakket i lær og bedriver blinkskyting. Det handler IKKE om hvorvidt man skal trene på banen eller ikke. Det handler om hvordan denne treningen bør gjennomføres.

Ja, skjønner dette, men så bare kommentarer fra noen her at di kun tok obligatoriske skuddene på bane, for noe annet var ikke vits. 

Link to comment
Share on other sites

De eneste som har sagt det. Er de som bedriver trening på egne private skyteplasser/baner - og kun skyter på offentlig bane for å få dokumentert storviltprøve og obligatoriske treningsskudd. Dette er vel forståelig?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

De eneste som har sagt det. Er de som bedriver trening på egne private skyteplasser/baner - og kun skyter på offentlig bane for å få dokumentert storviltprøve og obligatoriske treningsskudd. Dette er vel forståelig?

Jo, dette er helt forståelig, poenget mitt er at generelt er det mange jegere som har for lite skytetrening. Jeg har møtt mange relativt ferske jegere og mer erfarne som sliter med å klare oppskytingen. 

Etter min mening er det da det viktigste å skyte mer, å  ikke over komplisere dette. Liggende skyting på 100m er grunnlaget, hvis en ikke klarer prøven mener jeg at det er denne stillingen en har mest igjenn for å trene på, med tanke på å lære avtrekk, sikte å holde våpenet stille. Tror nok at realiteten er at mange jegere ikke er så viderekomne som mange her. 

Link to comment
Share on other sites

Det som forbauser meg en liten smule er at ingen vektlegger den mentale innstillingen oppi avtrekk, korrekt siktebilde, bygge stødig skytestilling osv osv.

Har sett det ørtenogførtig ganger at hvis man bidrar til å endre den mentale innstillingen ved å rettlede, så treffer man bedere.

Man må jo ha trua på at man treffer blinken eller viltet i stedet for å være livredd for å avgi skudd.

Ser litt lengere oppe i tråden her at 90% av et godt skudd er korrekt avtrekk. Jeg vil hevde at 90% av et godt skudd, er riktig mental innstilling.

Riktig mental innstillig øker også poropsjonalt med antall treff.

I så måte har vi alle en jobb å gjøre med å ta vare på nye fjes som frekventerer skytebanene rundt om, evt på jaktlagene rundt evt her på dette forumet.

Værste tenkelige tilnærming er den overlegne blærete, kan alt og vet alt så mye bedere osv.

 

Det desidert værste jeg leser her på Kammeret er "kan du skyte?" slik bør man heve seg over og istedet bidra positivt.

Og hvis det eneste en kan tenke seg og bidra med er "kan du skyte" da bør men.....holdt på og si....holde kjeft.....men jeg er høflig oppdradd, så det skriver jeg ikke.

 

Et eksempel....kom en på skytebanen her om kvelden som hadde kjøpt seg ny Blaser Monza, med en grisesvær Zeiss V8 med ASV på toppen.

Mao en super(presis) rigg. Skulle nesten bare mangel til den prisen.

Han hadde ikke peiling på hverken klikk, nullstilling eller hvilken ring som skulle brukes på ASV'en forr å treffe litt langt ut i busken.

Da kunne man godt ha hatt en litt ovenfra og ned holdning, men istedet ble det riktig så mye rettledning. Man ble jo helt i løpet av 5 minutter. Gliset gikk trill rundt på vedkommende som skulle ned til langtvekkistan for å skyte seg ei geit....eller var det geitebukk.

I dette tilfellet greide man å snu den mentale innstllingen 100% for å si det sånn.

 

En bonus er at man får garantert flere besøk av vedkommene på skyebanen i årene framover, i stedet for om man hadde tatt på seg.....kan alt og vet alt....hodningen eller "kan du skyte"

 

Edited by Castor
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Jeg slutter aldri å bli overrasket av folk på skytebanen, men det er moro å hjelpe de som er mottakelig for hjelp, de som kommer å takker for hjelpen når de drar fra banen. De har dratt fra banen med en positiv opplevelse og kommer garantert tilbake for å skyte mer enn de 30 obligatoriske skuddene. 

 

Mens noen har skutt inn børsa med NATO for 20 år siden og aldri justert siktet, men forlegger heller treffpunkt alt etter hvilken ammo de skal jakte med.

 

Trening er viktig selv om det er enkelt å sette 5 skudd i simla...

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Så som jeg ser det,.. den "gode" følelsen er der når man er sikker på at rifle er nøyaktig innskutt og at man får en visuell bekreftelse på det, dvs at man også skyter inn på papp og ikke bare elektronisk.

 

Framme ved blink og får verifisert at overslaget på t.ex 100 m er slik man vil ha; 2, 3, 4 eller 5cm.

Om denne innskytingen er gjort i benk eller liggende er egentlig u-intressant så lenge den er utført korrekt med hånden mellom HÅRDT (ikke bevegelig) underlag fremme på stokken.

 

Siden om man vil trene sittende med eller uten reim,  liggende eller stående på en fot er ett fett, hovedsaken er som jeg ser det at din rifle gjør og går dit det den skal og som du vil.

 

Confidence,.."confidence in Your rifle" er et nøkkelord her. :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎07‎.‎07‎.‎2017 den 17.27, Torf skrev:

 Målet bør være å kunne sette 5 skudd fra 5 forskjellige vilkårlige stillinger innenfor 10cm på 100m. Når det er oppnådd kan man prøve 5 skudd fra 5 forskjellige stillinger innenfor 10 cm på 200m og så på 300m. Vent gjerne 10 min mellom hvert skudd. Har man qd-montasje kan man også ta av og sette på kikkerten mellom hvert skudd. Vil man fortsette kan man pusse mellom hvert skudd, osv, osv. Tilslutt har man en "skuddsikker" feltmessig løsning inkl skytter. 

Edit: Har man reservekikkert kan man skyte annenhvert skudd med to kikkerter. Det hadde jeg på Tikkaen. Ingen av riflene hadde tofot.

 

Jeg er helt enig i det du sier her Torf.

I en ideell verden ville det vært artig, spennende og ikke minst super trening  med tanke på jakta.
Imidlertid kommer jeg med samme hjertesukket som tidligere, hvordan i helsike skulle jeg klare å få gjennomført bare en liten del av en slik trening?
Med 10-15  mann utålmodig pustende i nakken på meg skulle jeg vente 10 min mellom hvert skudd, for ikke å snakke om hvis jeg skulle finne fram pussesakene...?

Jeg er redd skyteleder ville tatt meg i hue og ræva og lempet meg ut om jeg i det heletatt prøvde å foreslå noe slikt o.O


Dere som har tilgang på egen bane, eller ubegrenset tilgang på offentlig bane med egen nøkkel og mulighet til å trene når som helst, prøv å vær realistisk og se på oss som er henvist til en halvtime, en kveld i uka x- ganger fra mai til ut august, i kø med andre jegere.
Mine tilmålte skudd blir tatt liggende, for å verifisere at alt stemmer og ikke minst bruke de tilmålte minuttene på pust, avtrekk og verifisering av ammo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

Edited by seawolf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...