Jump to content

Blaser r93 vs Browning bar og mauser m12 trail


Tikka512sc

Recommended Posts

Hei. 

 

Sitter i skrivende stund og funderer på hva jeg skal kjøpe.

Har skutt med alle og funnet meg godt til rette med de forskjellige. Jakter rådyr, elg og noe villsvin. Er hundefører både i elg og rådyrjakta, så att våpenet er hendig er ett must.

Om noen av dere har meninger og erfaringer med de forskjellige er jeg svært taknemmelig for all hjelp.

 

Kandidatene er:

 

Blaser r93 pro. I 308w

Browning BAR HC tracker i308w

Mauser m12 trail i 8x57

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Browning bar i 308W og er veldig fornøyd med den, skyter bra med den, skal ha den til Elg og drivjakt. I tillegg har jeg 2 boltrifle som jeg bruker på alt annet jakt.

 

Skulle jeg valgt 1 av dine forslag og kun hatt 1 rifle hadde jeg valgt M12 :) 

 

Har du sett på Sako 85 og S&L ?

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar ?

Har per i dag en sauer 202 i 6,5x55 jeg vurderer å kvitte meg med. Og en 22-250 jeg bruker til rev og annen predator.

 

Synes bar virker veldig bra. Men er veldig skeptisk til å eventuelt måtte justere gassblokka ofte da jeg kommer til å bruke demper her i Norge og uten i Sverige. Hadde det ikke vært for det hadde valget vært enkelt.

 

R93 synes jeg er lett og hendig og er ypperlig med tanke på ett eventuelt andre skudd.

 

M12 er nok mer ett bruksjern som aldri svikter.

 

Vet ikke om jeg er langt unna med tankegangen min ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og en 22-250 som brukes til småvilt. Hadde samme plan som deg med baren, justering av gassblokka og montere demper, ta av demper og justere ved tur til utlandet. men det ble for slitsomt for meg så jeg har bare beholdt den uten demper. Har ikke prøvd R93 men har hatt R8 som jeg var veldig fornøyd men, utenom at den var veldig tung:) R93 er litt lettere.

 

Men må bare si at på løpende blink er det veldig fint å bruke bar da du aldri løfter hodet, bare følger dyret i kikkerten og er klar for evnt. oppfølging skudd:)  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har selv r93, men kunne godt hatt m12 også, jeg liker avtrekk og stokkform godt. Grunnen til at jeg opprinnelig valgte blaser er den kortere totallengden med demper(ca 7cm kortere med samme løpslengde), kontra standard boltrifle. At den i tillegg går grisegodt med alt av ammo, og at jeg kan skifte mellom to løp og bruke samme kikkert(med minimal justering av treffpunkt), gjør at jeg aldri kommer til å bytte ut proffen. For trange poster eller smygjakt i skog har jeg en aimpoint micro jeg smetter på, og da er rifla meget hendig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...