Jump to content

Tikka spørsmål


Recommended Posts

Ser for meg å begynne med nytt rigg. Basert på Tikka låsekasse. Mest på grunn av vekten, tilgjengelighet av "stæsj" og ikke minst den myke boltgangen. Jeg har kun prøvd en T3 hunter for par år siden, har aldri eid Tikka selv. Dermed har jeg noen spørsmål før jeg begynner. 

 

1. Største forskjellen mellom T3 og T3x, jeg ser at X utgaven er tyngre, men all info som er tilgjengelig er med stokk inkludert. Siden X har fått en større utkasteråpning, men også rekylkkakk i stål så tipper jeg at vektøkningen ligger i fabrikkstokken. Er påstanden riktig?

 

2. Er det noen forskjeller på låsekassene i standard, Lite og CTR utgaver? Hvis man ser bort i fra picatinnyskinne som kan monteres på alle som mangler og underbeslag som tar andre magasintyper? 

 

Det er bakgrunnspørsmål før jeg går videre med prosjektet og søken etter donor rifle. Jeg har heller ikke bestemt meg på om det blir T3 eller T3x enda, sett bort ifra større utkasteråpning så kan jo T3 oppgraderes til T3x, eller er det noe annet jeg har ikke fått med meg?

 

Prosjektet blir en lett rigg som kan brukes til rådyrjakt og litt RPS skyting, kaliberet blir noe rundt 6mm, heller mest mot 6XC. Vekten er nok ønskelig å holde godt under 5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og har hatt noen Tikkaer både med og uten X. Det jeg kan svare deg på er at du nok er på rett spor med det du tenker om vekten. Den nye stokken er skumfylt, og det veier nok litt, men der er og boltmuffe i matall på T3xǹ.

Jeg har ikke eid CTR utgaven, og er usikker, men tro ikke der er forskjeller på selve kassen. Det er en annen magasinbrønn som gjør at CTR ikke passer rett i GRS-stokk uten modifikasjoner. i hvert fall. De andre modellene skal ha lik kasse.

 

Min PRS/jakt T3x er en lite i grs-hybrid stokk, men alt for kort løp på 50cm i 6,5, men den funker fint :) Jeg har ikke veid den, men den er nok greit under 4kg

Edit: Jeg ble så nyskjerrig at jeg veide den og den veier faktisk 4 kg blank, men den har 9hg kikkert på da

 

Edited by pererik
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg handlet inn vanlig t3x lite siden det hadde ingenting å si for videre bygging om det var CTR eller annet. Siden brønnen skal byttes ut med en som tar AI mags.

Men det har jo selvsagt dukket opp ting. Noen som har demontert avtrekkermekanismen på en ny T3X? Den skruen som holder den på plass sitter noe så inni granskauen.

 

Har varmet den opp (har kun varmepistol med det skal være nok effekt til å løsne evnt locktite), men den sitter fortsatt. Er det kun locktite der, eller er det noe jeg har misset? Avtekk skal av, siden ny skal monteres.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...