Jump to content

Mauser G98 fra 1917, 100 åring:


Vaquero

Recommended Posts

Det er alltid gøy når folk kommer med gamle krigere som fortsatt er funksjonsdyktige, uansett hva det er.

I min NROF avdeling dukker det nesten uten unntak alltid opp gamle Mausere og Krager, eller noe annet legendarisk som har vært med på å skape historie. Etter min mening passer de best på skytebanen enn plombert på en vegg. En av flere ildsjeler hadde med seg to "godbiter" sist jeg var på banen,100-åringer kan fortsatt sparke fra seg:D

Dette er en lang Mauser: Gewehr 98 Transitional, det vil si en G98, denne er fra 1917 bygget om på Mauserwerke Oberndorf i 1935 hvor geværet ble påmontert sikter tilsvarende K98k, derfor kort overtre.

(Ammunisjonen på bilden ble ikke benyttet, gått ut på dato.)

 

G98 a.JPG

G98 b.JPG

G98 c.JPG

G98 d.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo i tillegg legge inn en nydelig Krag Jørgensen M/1912 karabin fra 1925:

Denne er noe  av de peneste jeg har holdt i (vanskelig å slippe tak i.) Bajonetten er en lang knivbajonett M/1916. Dette er norsk historie, for en ekte nordmann burde en Krag være like selvfølgelig som brunosten i skapet. Selv har jeg dessverre ikke en skikkelig original Krag i militær utgave, heldige er de som har og forstår seg på og tar vare på dem.

Krag.JPG

Krag a.JPG

Krag b.JPG

Krag c.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...