Jump to content

Treffpunktendring ved løpsbytte -Heen muffe


Jeger59

Recommended Posts

Regner med at det er endel skyttere som opplever noe forskjeller på treffpunkt ved bytte av løp i f.eks heen muffe eller andre systemvåpen.

Hvor mye endring har dere med forskjellige løp/kalibre? Er det mest i høyden, eller blir det også variasjoner sideveis?

Opplevde selv at det var liten variasjon i høyden, ca 1,5 cm, men ca 7-8 cm i siden mellom 155 grs Mega i 6,5x55 og 286 grs Mega i 9,3x62.

Skutt med anlegg, samme kikkert uten å justere noe mellom seriene.

  

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jeger59 skrev:

 

Opplevde selv at det var liten variasjon i høyden, ca 1,5 cm, men ca 7-8 cm i siden mellom 155 grs Mega i 6,5x55 og 286 grs Mega i 9,3x62.

Skutt med anlegg, samme kikkert uten å justere noe mellom seriene.

  

:shock: Det må vel være mye bedre enn en kan forvente!

Link to comment
Share on other sites

Har sett Rafdal sin variant av Heen som gir forbausende liten forskjell i treffpunkt ved løpsbytte. Ved løpsbytte på Saueren får jeg STOR endring av treffpunkt (samme løp ut og inn igjen er  max noen knepp av). Vil påstå at treffpunktendringer ved løpsbytte like mye avhenger av forskjell på løpene som selve løpsbyttesystemet.

 

Edit: leste første innlegg litt for fort.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, jjrckd skrev:

Bruker Rafdal sin Heen variant og opplever overhode ingen treffpunktendring. Kaliber 6,5x47. En kompis har samme erfaring med 30-06.

Regner med det er med andre forutsetninger enn TS legger til grunn her.

Edited by bbdg
Link to comment
Share on other sites

Det jeg er ute etter, er hvilke forskjeller det er mellom forskjellige løp(kalibre).

Jeg har ingen treffpunktforandring om jeg tar ut og setter inn samme løp, men det jeg lurer på er hvor mye forskjeller andre opplever mellom forskjellige løp.

Regner det som naturlig at det er forskjellig treffpunkt, men hadde nok trodd at det helst ville være i høyden.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sammenligne også litt med et løp med og uten demper. Forskjellige løpssvingninger kaster kula i forskjellige retninger. Men det er mulig å hjemmelade og eksperimentere for å minske utslaget, litt jfr dobbeltrifler og samskyting som jeg har holdt på med i noen år...

Link to comment
Share on other sites

Her stiller du et spørsmål med så mange variable at det er umulig å gi et svar.

Når muffen er dreid er det toleranser i gjengene i forhold til låskassen, gjengene i låskassen har sine toleranser, gjengene på løpet har toleranser. ingen av disse variable har du kontroll over. I tillegg har du egenskapene med løpet der boringen kan være ute av senter, spenningene i løpet kan gi avvik.

Er du heldig kan noen av feiltoleransene nulle hverandre, er du uheldig forsterker de hverandre.

Det som er viktig er at samme løpet har samme treffpunkt hver gang du skrur det inn, da har børsemakeren gjort en god jobb.

 

Link to comment
Share on other sites

Dette blir det samme som noen få opplever med Blaser og Mauser løp. Noen få kan bruke samme kikkert på to forskjellige løp da de gir samme treffpunkt, men de aller fleste opplever at forskjellige løp gir forskjellig treffpunkt

Link to comment
Share on other sites

I teorien bør det være mulig å "skjeive" en pipe til ønsket treffpunkt. Vi snakker som regel ikke om de helt store avviket. Men så var det å gjøre det presist og kontrollert da...

 

Selv om det ikke er noen garanti, så hjelper det om alt annet er i topp stand. Jevn låsing i en stiv kasse, beddet til en stabil stokk. Tykke, stabile løp av god kvalitet og godt fagmessig kamring er også et pluss.

Link to comment
Share on other sites

Det er eneste måten, kjenn ditt våpen. Endringer i treffpunkt er egentlig ikke noen krise, man trenger bare en klikktabell og en pålitelig kikkert. Men det er et herk som en helst skulle vært foruten.

 

Om bytte av kuler (i alle løp) også gir store utslag vil jeg mistenke en feil i kasse, bedding eller muffe. En del eldre kasser kan ha godt av å få lappet inn låseklakkene, og stabil bedding gjelder alle våpen. Om det bare gjelder enkelte løp bør en dobbeltsjekke klaring mot stokk, kroning etc, men noen løp er bare vrange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...