Jump to content

ETX - ny blyfri kule fra Hornady for Europa


Guest

Recommended Posts

Hornady har kommet på det europeiske marked med en ny blyfri kule som kalles for ETX. Det prosjektilet er bare tenkt for bruk i Europa og er spesiell tilpasset europeiske våpen og jaktformer (drivjakt). Det dreier seg om en blyfri kule med evnen til å ekspandere raskere enn de vanlige blyfrie. Enn så lenge finnes den ferdig ladd i både 308W og 30-06. Jagdkugelpatronen ETX bleifrei .308 Win. 8,1g/125grs, Hornady

Link to comment
Share on other sites

@bbdg, jeg nevnte for deg at denne finnes på nettsiden til frankonia.de under navnet ETX. @Sakoen75 kunne opplyse (takk!) at denne kulen vises hos Hornady (Custom International) som GMX RN. IKKE for bruk i USA.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Gunwerks skrev:

@bbdg, jeg nevnte for deg at denne finnes på nettsiden til frankonia.de under navnet ETX. 

Har funnet de der ja, men  snodig at de ikke nevnes i Hornady sine sider.

 

 

2 timer siden, Gunwerks skrev:

. @Sakoen75 kunne opplyse (takk!) at denne kulen vises hos Hornady (Custom International) som GMX RN. IKKE for bruk i USA.

Så ETX er den samme som GMX RN?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
19 minutter siden, smaug skrev:

Snedig at denne ikke selges i US også. Er vi virkelig så sær her i Europa? 

Det er ikke vi i Europa som er litt sære i dette tilfellet, det er Amerikanerne! I USA finnes ingen drivjakts tradisjon, men derimot i Europa, og Hornadys vanlige GMX presterte dårlig, da hadde firmaet nød til å forandre på det. Siden de finnes i Hornadys Custom Shop tilbydd som GMX RN (roundnose) blir de også mest sannsynlig produsert der. Produksjonskostnadene av ammunisjon i Europa er skyhøye sammenliknet med USA. Et klassisk eksempel for Amerikanernes merkelige holdninger angående europeisk ammunisjon er 8x57 IS. I USA selges den under den feilaktige betegnelsen 8mm Mauser, type hybrid mellom 8x57 I og IS. En anemisk ladd patron etter SAAMI - standard som er komplett ubrukelig med sine meget dårlige "hastigheter" og egenskaper. MEN, så produserer for eksempel Barnes, Hornady og andre topp laboreringer av 8x57 IS ladd etter CIP - standard med suverene hastigheter og generelle egenskaper som er kun bestemt for bruk i Europa ...

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, smaug skrev:

Hvorfor kan denne patronen bare brukes til drivjakt? Må da utmerket godt kunne brukes til smygjakt like greit? 

Det går garantert fint an til å anvende den på smygjakt også, men hovedsakelig blir den laget for bruk på drivjakter. I Tyskland for eksempel er det i dag ofte ikke mer lov å anvende konvensjonelle kuler på drivjakt (statsallmenningen), og det er grunnen til at firmaene som Hornady måtte videreutvikle sin alt for harde standard GMX.

Link to comment
Share on other sites

Det er forsåvidt hyggelig at Hornady tilbyr blyfrialternativ tilpasset europeiske jakt metoder.

Men jeg er egentlig litt lei av å bruke amerikanske kuler/ammo. Har noen rifler som jeg stort sett bare jakter med, da gidder jeg ikke bruke mye tid på å utvikle nye ladninger. Med varierende tilgang på amerikanske kuler, har det skjedd flere ganger at det i hele Kongeriket er tomt for "min" kule.

Så nå blir det å bruke Woodleigh eller europeiske kuler, neste gang jeg er tom for jaktammo. Mye spennende og bra fra feks RWS.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2/6/2017 den 17.59, Sakoen75 skrev:

 

Hvis det er "EMX" kuglen i linket så er den ikke blyfri!

Sitat

Features Include:

  • InterLock® ring ensures the core and jacket stay locked together.
  • Secant ogive design delivers flat trajectories and exceptional accuracy.
  • Lead alloy core is tough enough for the largest game.
  • Hard-hitting performance puts game down with minimal tracking.
  • Powders are matched to each load for optimized pressure and velocity.
  • High quality cases and primers contribute to consistent shooting in the field.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...