Jump to content

Liten lett rifle .223 tips?


mkildemo

Recommended Posts

Browning x-bolt har en lett om kompakt versjon som heter carbon light. Den veier lite og har kort kasse og 42cm gjenget løp. smekker rifle med fint avtrekk, synd den ikke kommer i links, da hadde jeg hatt en sånn.

PS! For de spesielt interesserte så har den 8" stigning så den kan stabilisere tyngre kuler også :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Mix skrev:

Cz 527/Brno er sikkert ett alternativ for dem som liker høyt kikkertsikte på stylter.

Skal man ha åpent sikte greit, men med kikkertsikte, nei takk.

Du må berre teipa litt papp på kolben fungere utmerkt på eit bruksvåpen. Fint er det jo ikkje men det fungere. Vil nå tru det går ann å få tak i nokenlunde lav montasje viss ikkje objektivet på kikkarten er for stort da.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Sako Vixen eller en fin CZ 527/Brno. Jeg ville ikke kjøpt en Remington som er ganske mye lengre og tyngre enn den trenger å være.

Model seven er jo nettopp det, ekstra kort kasse/total lengde og lav vekt. Har en selv som jeg er fornøyd med i 308w :)  Men har alltid hatt lyst på en Vixen også.... J&F har en til salgs med litt kortere løp enn standard ser det ut som, selv om ikke det skulle gjøre noe:)

Link to comment
Share on other sites

Nye CZ 527 (etter 2012) har en hevarm med annen geometri enn de gamle som er mye greiere hva angår okularstørrelse. Det tar ikke en time med arbeid for en kompetent børsemaker å justere hevarmen på en original 527/Fox.

 

Med børsemaker mener jeg noen med relevant utdannelse og yrkesstolthet, ikke en grovmekaniker med dremel og overflod av butan

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Du bekrefter det selv, at man får .308 i en Remington mod seven, bekrefter at den er unødvendig stor for en .223

Det er ikke helt sant. 72mm er vel lengde for 308. Moderne 223-lading har brakt oss over i patronlengder langt over de 57mm som er std for 223. Jeg lader 62-65mm lange 223-patroner. Det er en fordel både for ytelse og presisjon å få kula lenger ut i hylsa.

Alle de små 223-spesifikke riflene er laget for 57mm punktum, og tillater f.eks.ikke lange kuler ladet fra magasin i det hele tatt.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, M67 skrev:

Jeg lader 62-65mm lange 223-patroner

For all del, ingen grunn til å lade patroner kortere enn nødvendig. Men det krever en 1:7-1:8-pipe og at man trenger tuuuunge kuler, primært langhold. For jakt og normal skyting er det vel begrenset nytte...

Link to comment
Share on other sites

 

Sitat

 For jakt og normal skyting er det vel begrenset nytte..

Tja. Når man først bruker rifle så er det vel fordi holdet er over en armlengdes avstand? Til smått matvilt spesielt så er det greit med de tunge kulene for å temme utgangshastigheten litt, at man bortimot halverer vindavdrifta er jo også et pluss. Jeg brukte min en god del til jakt i begynnelsen, og brukte bare 80gr Amax. Det er vesentlig lettere å treffe med den på 2-300m (som jeg anser som en normal jaktavstand når en jakter fugl med rifle) enn det er med 55gr kuler.  Og det blir noe igjen av fuglen også.

 

Sitat

Vet noen hvem som leverer 1-7/8 twist fra fabrikk

Tikka/Sako er vel 1:8? 

 

Sitat

kommer vel litt an på om det er planer om pipeskift etterhvert

Piper er jo en slitedel og må jo skiftes etterhvert, det er vel mer et spørsmål om når?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Joda, men stor forskjell på når det må skje, ikke alle som skyter like mye som deg per år ;)

 

På en annen side er vel 223 er kaliber det er lett å skyte mye med i forhold til rekyl, kostnad og varmgang.

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, M67 skrev:

som jeg anser som en normal jaktavstand

En eller annen gang bør du vel innse at det er svært lite ved deg som er normalt xD

 

Det kan jo hende at jeg bare er misunnelig siden jeg har en slik kort kasse og 1:9-pipe, men det er jo også stor forskjell på  mini-kasse og normal kort.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

En eller annen gang bør du vel innse at det er svært lite ved deg som er normalt 

Jeg er da nesten unormalt normal ;) Men helt ærlig - jakt på fugl med rifle dreier seg veldig fort om å kunne treffe på det holdet du kommer deg inn på. Og tråder om både gås-, skarv-, kråke-, og storfugljakt på forumet sier vel sitt om at folk ikke kommer seg helt innpå før de vil skyte. 

Uansett så er moten med 223 helt klart tunge kuler, og det folk som har magasinrifler i 223 oftest ønsker seg er nettopp plass til lengre patroner. Det er ikke noe jeg har funnet på, for min 223 har ikke magasin.

Men du finner det i alle blader og på nett og overalt hvor det skrives om 223.

 

Sitat

å skje, ikke alle som skyter like mye som deg per år

Det er vel så, men 223 er billig å skyte med, lett å skyte med, og alle jeg kjenner som har 223-rifler skyter mer med dem enn jeg gjør med min.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mjo, mja, du har som vanlig mange gode poeng. Har man først 1:7/8 er det ikke mange ulemper med tung kule. Man mister litt på kulebanen, men mindre vindavdrift er gjerne verdt det. Men om en er ute etter en lett rifle er det samtidig kjekt å ikke starte med en større og tyngre kasse enn nødvendig. Tunge kuler krever som regel også at en lader selv, pris og utvalg på fabrikk er vel ikke akkurat noe å skryte av?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann
6 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Mjo, mja, du har som vanlig mange gode poeng. Har man først 1:7/8 er det ikke mange ulemper med tung kule. Man mister litt på kulebanen, men mindre vindavdrift er gjerne verdt det. Men om en er ute etter en lett rifle er det samtidig kjekt å ikke starte med en større og tyngre kasse enn nødvendig. Tunge kuler krever som regel også at en lader selv, pris og utvalg på fabrikk er vel ikke akkurat noe å skryte av?

 

 

 

Ja, tung fabrikkammunisjon er vanskelig å oppdrive her på berget. Det skal på død og liv kun selges rundt 55 grs ammunisjon. Tyngste jeg får tak er Lapua sine 69 grs scenar og Partizan 75 grs. XXL er jo begynt å ta inn Black Hills 223, skulle ønske de også kunne begynt å ta inn patronen deres med 77 grs kule. Usikker på hvilken kule det er snakk om. Ved slike kulevekter så sies det at kulebanen er omtrent tilsvarende .308.

Edited by T3mann
Edit: glemte Partizan
Link to comment
Share on other sites

Sitat

skulle ønske de også kunne begynt å ta inn patronen deres med 77 grs kule. Usikker på hvilken kule det er snakk om. Ved slike kulevekter så sies det at kulebanen er omtrent tilsvarende .308.

Mer eller mindre ja. Pipelengde og innsats for å optimalisere alle parametre ved ladebenken ca lik, så er 223Rem ca lik 308Win ballistisk - imellom skudd og treff. I hver ende skjer det jo ca dobbelt så mye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, M67 skrev:

Det er ikke helt sant. 72mm er vel lengde for 308. Moderne 223-lading har brakt oss over i patronlengder langt over de 57mm som er std for 223. Jeg lader 62-65mm lange 223-patroner. Det er en fordel både for ytelse og presisjon å få kula lenger ut i hylsa.

Alle de små 223-spesifikke riflene er laget for 57mm punktum, og tillater f.eks.ikke lange kuler ladet fra magasin i det hele tatt.

Men trådstarter spurte etter en liten og lett rifle i .223, og som alltid får man ikke både i pose og sekk.

 

Det er ikke lett å få inntrykk av hvor lett og slank en f.eks S&L  Legacy er i forhold til en Rem Seven ut fra bilder. Man må ha de i henda.

 

Link to comment
Share on other sites

"Kva veg eigentlig ei lett rifle", tenkte eg når eg såg tråden. Men som vanlig, så fant eg masse kunnskapsonani om riflestigning, kuler og andre tekniske ting, men ingenting om vekt.

 

Så kva er eigentlig grensa for å vera lett? 3 kg? 2.5?

Link to comment
Share on other sites

På 3.6.2017 den 8.50, aresm skrev:

"Kva veg eigentlig ei lett rifle", tenkte eg når eg såg tråden. Men som vanlig, så fant eg masse kunnskapsonani om riflestigning, kuler og andre tekniske ting, men ingenting om vekt.

 

Så kva er eigentlig grensa for å vera lett? 3 kg? 2.5?

Weatherbyen veier 3,8 uten demper med kikker og løp kappet løp. Og den e ikke lett. 4kg med boyds light weight tommel hull stokk

Link to comment
Share on other sites

Om en skal ha minst mulig vekt pr krone er det vel vanskelig å slå Tikka T3 (ikke X) sine 2,7 kg (MT versjon med 51 cm pipe). Slike er vel solgt nye for godt under 10 lapper, og det finnes kanskje enda noen på lager. Men så var det dette med kort låskasse da. Skal det være så skal det, selv om den praktiske betydningen utgjør en knapp? (har ikke målt) tomme på totallengden.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, vavlo skrev:

Om en skal ha minst mulig vekt pr krone er det vel vanskelig å slå Tikka T3 (ikke X) sine 2,7 kg (MT versjon med 51 cm pipe). Slike er vel solgt nye for godt under 10 lapper, og det finnes kanskje enda noen på lager. Men så var det dette med kort låskasse da. Skal det være så skal det, selv om den praktiske betydningen utgjør en knapp? (har ikke målt) tomme på totallengden.

Har en T3 i 6,5 men tenkte på .223 i kort kasse

Link to comment
Share on other sites

CZ 527 om du vil ha velkjent rifle til nokså hyggelig pris. Howa mini kjenner jeg ikke til, men den er helt sikkert bra den og. Tipper det er smak og behag her.

S&L Legacy om du vil betale masse penger uten nødvendigvis å få bedre presisjon.

Sako Vixen om du vil ha 40 år gammel rifle til omlag samme pris som en ny Howa eller CZ. Da med ukjent antall skudd gjennom løpet.

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, lmberge skrev:

Men har du eit budsjett? Berre sånn at vi veit litt bedre kva vi kan anbefale deg

Viktigste er presisjon. Og at den er liten og lett. Bruksvåpen som man kan ha med i båt,atv,snescooter. Så gidder ikke betale 3 dobbel pris bare pga. Merket

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

Var innom Våpen Andresen i Tromsø og fikk legge potene på en T3 light i .308 med 50 cm flutet løp og hadde en vanvittig lett og stiv karbonfiber stokk, en mellomting mellom GRS og jaktstokk så det ut som. Det våpenet var utrolig lett, gjetter på omtrent 2.1-2.2 kg.

Edited by T3mann
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann
13 minutter siden, Bly skrev:

Det du har sett er nok en T3x super lite i kort utgave med en påmontert kolbe fra PSE composites.

 

Det stemmer! Så på bilder av den stokken du nevner, fin stokk, synd den var så dyr. Kostet jo mer enn rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok jeg ville valgt en Howa mini, hvis jeg skulle hatt en rifle i 223. Hvis prisen ikke hadde hatt noen betydning, ville jeg også kikka på S&LLegac., Og valgt den av de jeg likte best.

Har hatt Vixen i 223, samt Sako 75. Sikkert jeg som er litt rar, men jeg likte ingen av de. En Howa 1500 i 308 jeg hadde likte jeg godt, samme med en Howa 1500 i 223 jeg har skutt litt med.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...