Jump to content

Unngå ladd våpen, men skudd i magasinet, remington 700 ADL


JEEB

Recommended Posts

Oppspent, med sikring som ikke låser sluttstykket, så ER det et problem. Jeg har hørt om flere som faktisk har mistet sluttstykket. Akkurat denne patenten på Remington (låser ikke sluttstykket og sluttstykkestoppen er solid som en fyrstikk) er temmelig håpløs. Er det nedspent så kan jeg ikke tenke meg at sluttstykket klarer å komme seg løs.

På de fleste andre rifler er sluttstykket solid låst, og sikringshendelen er mye bedre låst i stilling og flytter seg ikke av seg selv uten videre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Jeffery skrev:

Du har selvfølgelig rett i at det skal mer til med nedspent. Selv om jeg neppe ville følt meg trygg likevel.

Om du vil være "paranoid" kan du jo sjekke om riflesikringa di har mulighet for å låse sluttstykket selv om du har tatt et avtrekk. Det er mange varianter av sikringer med ulike funksjoner. Jeg kjenner ikke til alle løsningene som finnes på markede:winke1:

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Bly skrev:

Om du vil være "paranoid" kan du jo sjekke om riflesikringa di har mulighet for å låse sluttstykket selv om du har tatt et avtrekk. Det er mange varianter av sikringer med ulike funksjoner. Jeg kjenner ikke til alle løsningene som finnes på markede:winke1:

På Remington 700 i hvert fall i den versjonen jeg har, låses ikke sluttstykket i noen situasjon, nedspent, oppspent, opp ned, eller bak fram;) 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok et problem for de aller fleste at de ikke har tenkt grundig nok i gjennom eller erfart hvordan de skal "bruke" rifla og hva slags funksjon den bør ha til bruksområdet. Meg selv inkludert:$ Holder man på med dette i mange nok år og trenger nytt eller nye våpen blir det ofte letter å sile ut hva man skal skaffe seg i jungelen av rifler med mer eller mindre gode løsninger.

Link to comment
Share on other sites

De fleste rifler har en eller annen "svakhet". En må bare finne ut hvilke en kan leve med og ikke, og så velge etter det. Og å finne ut det er gjerne noen en gjør med erfaring. Det fine er at det aller meste som selges er helt greit å bruke mens en skaffer seg denne erfaringen, så lenge en har et bevisst forhold til det en gjør.

Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann
2 timer siden, Bly skrev:

Snakker du nå om et sluttstykke med oppspent eller nedspent fjær? Mitt andre spørsmål er om du bruker rifla til å bane vei gjennom vegitasjonen?

Jeg har aldri opplevd at et sluttstukke som er nedspent på noe vis har klart å åpne seg, selv om jeg har slept rifla langs bakken på smygjakt.  

 

Opplevd at sluttstykket har åpnet seg og falt tilbake ved et par anledninger med T3`en min når jeg bærer den med tomt kammer på skuldra samtidig med en ryggsekk. Løsningen fikk bli å ha sikringen på, da er hevearmen låst. Uansett bare en sikkerhetsbonus.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
På 1.6.2017 den 16.22, jjrckd skrev:

 

Løsningen du er ute etter er en manuell oppspenner fra Voere. Fungerer utmerket på en R700. Sitter på en internettlinje med restriksjoner så jeg klarer ikke å finne linken men hvis du googler "voere hand cocking" så finner du det du trenger.

 

Avtrekket på R700 må justeres. Enkelt å gjøre selv forutsatt at du skjønner hvordan et avtrekk fungerer og hvor galt det kan gå hvis du gjør noe feil.

Har du peiling på firma i norge som forhandler/ bygger om sluttstykker til rem. 700 evt. utenlandske sider som man kan importere fra? 

Link to comment
Share on other sites

På 6/1/2017 den 10.10, nhd skrev:

.....Om våpen tror en aldri. En tror ikke at et våpen ikke er ladd. En skal vite.....

 

Har hørt den gamle leksa der litt for mange ganger.

Folk som har skutt vådeskudd er gjerne litt mindre høye i hatten.

 

Mennesker VET veldig mye. Allikevel hender det at de gjør feil, og at virkeligheten ikke henger sammen med de de VISSTE.

Link to comment
Share on other sites

Problematikken med at våpenet ikke kan sikres etter avtrekk er reelt. På jakt må bolten være låst, ellers blir den før eller senere åpnet ufrivillig. I granskogen, etter et gaupespor på ski, så er en åpen bolt det siste du vil ha. Jeg spenner alltid ned på tomt kammer, (eller når jeg mener kammeret er tomt). Når jeg har gjort det løfter jeg hevarmen igjen uten å dra bolten tilbake, og lukker den. Da er våpenet tomt, men kan sikres. 

 

At et våpen er ladd flere ganger når du pumper ut patroner fra magasinet, typisk mauser, er vel ikke helt sant. Du trenger jo ikke lukke sluttstykket. Det holder å skyve patronen nesten inn i kammeret før du drar den ut. Men selfølgelig gjøres dette i sikker retning. Jeg gjør det alltid knestående med pipa pekende ned i bakken. 

 

Utrolig bra at TS spør om dette, men utrolig trist at han må spørre. Sånt bør læres på kurs... 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt direkte fra Voere. Har fungert utmerket begge gangene. Ombyggingen fikser du selv, tar 3min. Det eneste du trenger å gjøre er å file til et lite spor for pilten som låser sluttstykket i lukket stilling. For M98 er det litt mer knot hvis du ønsker å låse sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

På 1.6.2017 den 10.10, nhd skrev:

I et demokratisk land som Norge har vi trosfrihet. På alle områder - unntatt ett: Våpen. Om våpen tror en aldri. En tror ikke at et våpen ikke er ladd. En skal vite. Gjelder også for Politiet, selv om det ikke virker slik.

Litt problematisk for politiet da de har klar instruks at våpenet skal være ladd :| Noe som gjør meg direkte redd ENKELTE av individene i uniform.

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, jjrckd skrev:

Jeg har kjøpt direkte fra Voere. Har fungert utmerket begge gangene. Ombyggingen fikser du selv, tar 3min. Det eneste du trenger å gjøre er å file til et lite spor for pilten som låser sluttstykket i lukket stilling. For M98 er det litt mer knot hvis du ønsker å låse sluttstykket.

Ok hva kostet det?  

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, SakoAV skrev:

Litt problematisk for politiet da de har klar instruks at våpenet skal være ladd :| Noe som gjør meg direkte redd ENKELTE av individene i uniform.

Nei, ikke det minste problematisk for politiet heller. De skal også VITE om våpenet er ladd eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 1.6.2017 den 9.56, M67 skrev:

 

Ellers, som alle sier, trykk ned patronen og kjør sluttstykket fram. At folk må spørre sånne spørsmål (man må jo begynne et sted) forteller at det er for lite opplæring før folk få lov til å kjøpe våpen. Våpen er tross alt farlige - de er laget for å være farlige.

 

 

Når jeg var på jaktkurs hadde vi en litem tur med hagle i skogen på ca 15min hvor vi håndterte hagle ledd/uladd med klikkpatroner over hindre osv. Det var opp til oss å sikre/avsikre og lage i/ut av våpenet over hindre, den vurderingen var opp til oss. 

 

 Opplæring med rifle på jakt var ikke et tema, men vi fikk skyte ca 10-20 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Håndtering av våpen læres ikke med 25 hagleskudd og 35 rifleskudd Punktum.

 

Vokste opp med luftgevær fra 7 års alder. Når bestefar syntes jeg håndterte våpenet sikkert fikk jeg bruke det uten tilsyn. Etter mange titals bokser á 500 skudd (noen vådeskudd i sikker retning med .177)  ble det trening med en lokal jeger med 22 LR under tilsyn, før man startet med leirdueskyting som 14 åring.. 2 år og mange skudd senere fikk jeg kjøpe min første hagle til å håndtere selv på jakt uten tilsyn. Husker jeg var livredd en ting når vi dro 4 16 åringer på jakt.. vådeskudd. Men dem jeg jaktet med hadde temmelig lik erfaring med våpen som meg, og vi passet på hverandre.. 

 

15 år senere og mange timer med våpen i hånd er jeg fortsatt nazi på 2 ting.

 

1. Peke sikker retning alltid

2. Finger unna avtrekker.

 

Om man peker på en person med våpen på banen, mener jeg vedkommende som ser inn i pipa har rett på å gi nyreslag! Noe som befalet mitt forøvrig gjorde på en vimsekopp under våpentrening nær flyplassen i Kirkenes..

 

Våpenhåndteringen lærte jeg ikke på jegerprøvekurset. Men enkelte gjorde det..  Av naturlige årsaker er jeg skeptisk til å jakte /trene med enkelte personer..  Man ser fort om vedkommende er litt ute å kjøre, å da passer det seg ikke å gå sammen på støkkjakt..

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, vsmeen skrev:

Om man peker på en person med våpen på banen, mener jeg vedkommende som ser inn i pipa har rett på å gi nyreslag! Noe som befalet mitt forøvrig gjorde på en vimsekopp under våpentrening nær flyplassen i Kirkenes..

Tror vi hadde samme befal på GSV gitt xD

Slapp heldigvis unna uten nyreslag, men det var ikke mange nyreslagene som ble delt ut før folk tok det veldig alvorlig

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...